|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 20.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Dagmara
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
28. marca 2014
Ombudsmanku Dubovcovú mrzia malí ľudia vo veľkých funkciách
Najväčšou prekážkou práce verejnej ...
Zdieľať
Slovenská ombudsmanka si nezáujem o jej podnety vysvetľuje tým, že do vysokých pozícií sa dostávajú ľudia, ktorých nezaujímajú základné práva ostatných.BRATISLAVA 28. marca (WEBNOVINY) - Najväčšou prekážkou práce verejnej ochrankyne práv pri uplatňovaní jej poznatkov či zlepšení sú malí ľudia vo veľkých funkciách. Pre agentúru SITA to zhodnotila ombudsmanka Jana Dubovcová pri príležitosti druhého výročia jej nástupu do funkcie 28. marca 2012.
Inštitúcie, ktorým svoje poznatky či návrhy na zlepšenia adresuje, sa nimi nezaoberajú. "Vysvetľujem si to tak, že často sa môžu dostať do vysokých pozícií ľudia, ktorých základné práva ostatných ľudí vôbec nezaujímajú alebo na to ešte nedorástli," poznamenala s tým, že malí ľudia vo veľkých funkciách nedokážu zabezpečiť nápravu.
Vyše polovica podnetov patrila inde
Jana Dubovcová prevzala inštitúciu verejného ochrancu práv po desiatich rokoch jej fungovania. "Viac ako polovica zo všetkých podaní, ktoré úradu prišli, nepatrili do jeho pôsobnosti. Znamená to, že ľudia vôbec nemali dostatočnú predstavu o pôsobnosti verejného ochrancu práv," poznamenala. Práve preto bolo podľa nej jej cieľom zlepšiť povedomie o tejto inštitúcii. "Myslím si, že sa nám to podarilo, pretože počet podaní, ktoré patria do mojej pôsobnosti, sa zvyšuje," dodala. Kancelária dostáva približne štyri až päťtisíc podnetov od občanov ročne.
Dubovcová pri nástupe do funkcie zverejnila určité plány, ktoré má a snažila sa ich dodržiavať. No počas dvoch rokov v úrade sa stretla viac s neúspechmi ako úspechmi. "To, čo sa mi ešte nepodarilo uskutočniť, väčšinou nezávisí od Kancelárie verejného ochrancu práv, ale od celkového prostredia, v ktorom pracujeme," povedala pre agentúru SITA. Ombudsmanka pokračovala v činnosti svojho predchodcu, podľa jej slov sa podarilo rozšíriť pôsobnosť kancelárie.
Práve detí i reedukačné centrá
Začala využívať zákonné oprávnenie konať z vlastnej iniciatívy, na základe čoho začala skúmať systémovejšie okruhy. "Venovali sme sa v rokoch 2012/2013 právam detí, skúmali sme postupy súdov v prípade vykonávania funkcie kolízneho opatrovníka, tiež sme sa zaoberali právami cudzincov," priblížila s tým, že vo všetkých prípadoch zistila nedostatky a žiadala o nápravu.
Momentálne sa kancelária zaoberá právami detí, ktoré sa nachádzajú v reedukačných centrách a pripravuje súhrnnú systémovú správu o fungovaní týchto zariadení. V prípade reedukačných centier sa Kancelárii verejného ochranu práv podarilo veľmi dobre nastaviť spoluprácu s nimi, robia tiež rôzne opatrenia. "Napríklad v reedukačnom centre v Hlohovci, kde som sa bola v pondelok pozrieť, sa úplne menia podmienky, nielen materiálne, ale úplne sa mení výchovný program, centrum veľmi dobre spolupracuje," vysvetlila.
Ombudsmanka práve v prípade tohto centra poukázala v správe o prieskume z marca 2013 na závažné individuálne zlyhanie, ale aj nefunkčný systém. Centrum podľa jej zistení negarantovalo dodržiavanie základných práv detí vo výchove a vzdelávaní. V prípade reedukačných centier sa však Dubovcová stretla aj s veľkým neúspechom.
Zistila, že deti v nich hladujú, pretože finančné pásmo na stravovanie je nastavené tak nízko, že základné práva detí sú porušované v tej najbazálnejšej veci, ako je primeraná strava. "Upozorňovala som na to všetky zainteresované orgány, dokonca aj ministra financií pri zostavovaní rozpočtu na tento rok, no odpoveď som nedostala," doplnila s tým, že to nemôže nechať tak, pretože, keď deti hladujú a je to pravda, nemôže trvať nekonečné mesiace, kým príde k náprave. "Tu sa to však stalo," dodala.
Prieskum o vzdelávaní Rómov
Za najdôležitejší prieskum, ktorý v roku 2013 kancelária robila, považuje ombudsmanka ten, ktorý sa týkal vzdelávania maloletých rómskych detí. Narazila na problémy, ktoré podľa jej slov nesmie nechať tak. V tejto činnosti chce pokračovať aj ďalej, pretože zistila závažné porušenia v prípade veľkého počtu detí v prístupe k vzdelaniu.
"Nie je to náš neúspech, ale neúspech štátu, pretože situácia vzdelávania rómskych detí je dlhodobo známa a ich práva sú porušované," uviedla pre agentúru SITA. Ako dodala, vlani sa to snažila riešiť, no NR SR sa nezaoberala jej mimoriadnou správou k tejto problematike. "Tieto veci sú veľmi vážne a pravdepodobne niečo, čo som zistila a neriešilo sa, prekročí aj hranice Slovenskej republiky," doplnila.
S právami na vzdelanie rómskych detí chce Jana Dubovcová pokračovať aj v tomto roku. "Nemôžem to nechať zaspať." Veľkou témou tohto roku budú podľa jej slov aj práva seniorov. Bude to nová téma, ktorá ešte nebola predmetom prieskumu na úrovni verejného ochrancu práv a bude sa týkať skúmania dostupnosti sociálnych služieb pre seniorov.
"Prajem si, aby sa v roku 2014 naše inštitúcie, pre ktoré správy dávam, ako je NR SR, ministerstvá či vláda, nimi zaoberali. Verejná ochrankyňa práv smeruje svoju činnosť k tomu, aby sa zlepšovalo prostredie u nás, aby sa zlepšovala činnosť orgánov verejnej správy. Ak sa nerealizujú opatrenia, ktoré ja navrhujem, nech sa realizujú iné, ktoré však zabezpečia zlepšovanie," uzavrela pre agentúru SITA ombudsmanka Jana Dubovcová s tým, že na tomto ľuďom v jej kancelárii veľmi záleží.
Inštitúcie, ktorým svoje poznatky či návrhy na zlepšenia adresuje, sa nimi nezaoberajú. "Vysvetľujem si to tak, že často sa môžu dostať do vysokých pozícií ľudia, ktorých základné práva ostatných ľudí vôbec nezaujímajú alebo na to ešte nedorástli," poznamenala s tým, že malí ľudia vo veľkých funkciách nedokážu zabezpečiť nápravu.
Vyše polovica podnetov patrila inde
Jana Dubovcová prevzala inštitúciu verejného ochrancu práv po desiatich rokoch jej fungovania. "Viac ako polovica zo všetkých podaní, ktoré úradu prišli, nepatrili do jeho pôsobnosti. Znamená to, že ľudia vôbec nemali dostatočnú predstavu o pôsobnosti verejného ochrancu práv," poznamenala. Práve preto bolo podľa nej jej cieľom zlepšiť povedomie o tejto inštitúcii. "Myslím si, že sa nám to podarilo, pretože počet podaní, ktoré patria do mojej pôsobnosti, sa zvyšuje," dodala. Kancelária dostáva približne štyri až päťtisíc podnetov od občanov ročne.
Dubovcová pri nástupe do funkcie zverejnila určité plány, ktoré má a snažila sa ich dodržiavať. No počas dvoch rokov v úrade sa stretla viac s neúspechmi ako úspechmi. "To, čo sa mi ešte nepodarilo uskutočniť, väčšinou nezávisí od Kancelárie verejného ochrancu práv, ale od celkového prostredia, v ktorom pracujeme," povedala pre agentúru SITA. Ombudsmanka pokračovala v činnosti svojho predchodcu, podľa jej slov sa podarilo rozšíriť pôsobnosť kancelárie.
Práve detí i reedukačné centrá
Začala využívať zákonné oprávnenie konať z vlastnej iniciatívy, na základe čoho začala skúmať systémovejšie okruhy. "Venovali sme sa v rokoch 2012/2013 právam detí, skúmali sme postupy súdov v prípade vykonávania funkcie kolízneho opatrovníka, tiež sme sa zaoberali právami cudzincov," priblížila s tým, že vo všetkých prípadoch zistila nedostatky a žiadala o nápravu.
Momentálne sa kancelária zaoberá právami detí, ktoré sa nachádzajú v reedukačných centrách a pripravuje súhrnnú systémovú správu o fungovaní týchto zariadení. V prípade reedukačných centier sa Kancelárii verejného ochranu práv podarilo veľmi dobre nastaviť spoluprácu s nimi, robia tiež rôzne opatrenia. "Napríklad v reedukačnom centre v Hlohovci, kde som sa bola v pondelok pozrieť, sa úplne menia podmienky, nielen materiálne, ale úplne sa mení výchovný program, centrum veľmi dobre spolupracuje," vysvetlila.
Ombudsmanka práve v prípade tohto centra poukázala v správe o prieskume z marca 2013 na závažné individuálne zlyhanie, ale aj nefunkčný systém. Centrum podľa jej zistení negarantovalo dodržiavanie základných práv detí vo výchove a vzdelávaní. V prípade reedukačných centier sa však Dubovcová stretla aj s veľkým neúspechom.
Zistila, že deti v nich hladujú, pretože finančné pásmo na stravovanie je nastavené tak nízko, že základné práva detí sú porušované v tej najbazálnejšej veci, ako je primeraná strava. "Upozorňovala som na to všetky zainteresované orgány, dokonca aj ministra financií pri zostavovaní rozpočtu na tento rok, no odpoveď som nedostala," doplnila s tým, že to nemôže nechať tak, pretože, keď deti hladujú a je to pravda, nemôže trvať nekonečné mesiace, kým príde k náprave. "Tu sa to však stalo," dodala.
Prieskum o vzdelávaní Rómov
Za najdôležitejší prieskum, ktorý v roku 2013 kancelária robila, považuje ombudsmanka ten, ktorý sa týkal vzdelávania maloletých rómskych detí. Narazila na problémy, ktoré podľa jej slov nesmie nechať tak. V tejto činnosti chce pokračovať aj ďalej, pretože zistila závažné porušenia v prípade veľkého počtu detí v prístupe k vzdelaniu.
"Nie je to náš neúspech, ale neúspech štátu, pretože situácia vzdelávania rómskych detí je dlhodobo známa a ich práva sú porušované," uviedla pre agentúru SITA. Ako dodala, vlani sa to snažila riešiť, no NR SR sa nezaoberala jej mimoriadnou správou k tejto problematike. "Tieto veci sú veľmi vážne a pravdepodobne niečo, čo som zistila a neriešilo sa, prekročí aj hranice Slovenskej republiky," doplnila.
S právami na vzdelanie rómskych detí chce Jana Dubovcová pokračovať aj v tomto roku. "Nemôžem to nechať zaspať." Veľkou témou tohto roku budú podľa jej slov aj práva seniorov. Bude to nová téma, ktorá ešte nebola predmetom prieskumu na úrovni verejného ochrancu práv a bude sa týkať skúmania dostupnosti sociálnych služieb pre seniorov.
"Prajem si, aby sa v roku 2014 naše inštitúcie, pre ktoré správy dávam, ako je NR SR, ministerstvá či vláda, nimi zaoberali. Verejná ochrankyňa práv smeruje svoju činnosť k tomu, aby sa zlepšovalo prostredie u nás, aby sa zlepšovala činnosť orgánov verejnej správy. Ak sa nerealizujú opatrenia, ktoré ja navrhujem, nech sa realizujú iné, ktoré však zabezpečia zlepšovanie," uzavrela pre agentúru SITA ombudsmanka Jana Dubovcová s tým, že na tomto ľuďom v jej kancelárii veľmi záleží.