|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 23.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Klement
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
17. augusta 2016
OĽaNO vyzýva ministra Sólymosa prehodnotiť prevádzku kompy cez Dunaj
Na snímke poslanec NRSR Igor Matovič (OĽaNO-NOVA).
Zdieľať
Na snímke poslanec NRSR Igor Matovič (OĽaNO-NOVA). Foto: TASR/Martin Baumann
Bratislava 17. augusta (TASR) – Minister životného prostredia László Sólymos (Most-Híd) by mal prehodnotiť prevádzku kompy na trase Vojka-Kyselica na vodnom diele Gabčíkovo a zabezpečiť, aby bola jej prevádzka minimálne taká hospodárna, ako keď ju prevádzkoval štát. Vyzývajú ho k tomu opoziční poslanci Národnej rady (NR) SR za hnutie OĽaNO-NOVA Veronika Remišová a Igor Matovič.Šéfa rezortu životného prostredia taktiež žiadajú, aby nasledoval kroky ministra dopravy Romana Brecelyho (#Sieť) a zrušil zmluvu s firmou Process Management, s. r. o., ktorá radí pri verejnom obstarávaní a podľa opozičných poslancov bola zapletená do kauzy kompa. "Od ministra životného prostredia očakávame vysvetlenie, prečo si vybral spomedzi stoviek firiem, ktoré pôsobia v oblasti poradenstva pri verejnom obstarávaní, práve firmu, ktorá radila pri predraženom tendri. Zákazu dostala v júni na 180.000 eur za poradenstvo," priblížila Remišová.
Poslankyňa upozornila, že štát spoločnosti Ponton City, a. s., od júla minulého roka do mája tohto roka zaplatil za prevádzku kompy viac ako dva milióny eur. Keď podľa jej slov kompu prevádzkoval štát prostredníctvom Slovenského vodohospodárskeho podniku, ročné náklady boli 490.670 eur. "Daňových poplatníkov stojí prevádzka kompy v réžii firmy o minimálne 1,5 milióna eur ročne viac ako v réžii štátneho podniku," upozornila Remišová.
Podľa Matoviča štát prevádzkoval kompu za necelých sedem miliónov na 15 rokov. Terajšej firme môže za prevádzku zaplatiť až 70 miliónov eur v závislosti od vývoja ceny nafty. "Je tam špeciálny dodatok. Ak by prevádzkovateľovi kompy vzrástli náklady za rok o milión eur pre nárast cien nafty, namiesto milióna mu preplatíme 11 miliónov eur," skonštatoval.
Poslanci s odvolaním sa na týždenník Plus 7 dní uviedli, že firma Ponton City pokladá súčasnú prevádzku kompy za najlepšie a najlacnejšie riešenie a plánuje sa prihlásiť aj do novej verejnej súťaže. "Na základe týchto vyhlásení sa obávame, že nové verejné obstarávanie nič nevyrieši," podotkla Remišová. Tá zároveň upozornila, že bývalý šéf Vodohospodárskej výstavby Ladislav Lazár, ktorého meno sa spomínalo v súvislosti s kauzou obstarávania kompy cez Dunaj, pôsobí v kontrolných orgánoch spoločnej firmy Vodohospodárskej výstavby a Siemens. "Je nepochopiteľné, že ho minister ponechal v kontrolných orgánoch firmy. Toto sa nepodobá na vyvodenie zodpovednosti, ale skôr na priateľské dohody medzi kamarátmi," tvrdí Remišová.
Pre kauzu obstarania kompy cez Dunaj čelil koncom minulého roka opozičnému pokusu o odvolanie bývalý minister životného prostredia Peter Žiga (Smer-SD). Ministra však vtedy podržali všetci prítomní poslanci vládnej strany Smer-SD. V odôvodnení návrhu na odvolanie opoziční poslanci uviedli, že štátny podnik Vodohospodárska výstavba uzatvoril 26. júna 2015 zmluvu o poskytovaní služby so spoločnosťou Ponton City, a. s. Jej predmetom je poskytovanie dopravy na trase Vojka-Kyselica na vodnom diele Gabčíkovo.
Zmluva bola podľa nich podpísaná na 15 rokov bez reálnej možnosti jej skoršieho ukončenia. Opozícia tvrdila, že priebeh verejného obstarávania a znenie samotnej zmluvy sú dôkazom manipulácie verejného obstarávania a významných škôd pre štát. Žiga v reakcii oponoval, že štát v prípade kompy neprišiel o jediné euro a nikto nič neukradol.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR