01. decembra 2016
Na archívnej snímke odpočívadlo Triblavina, na diaľnici D1 Bratislava - Trnava v smere z Bratislavy. Foto: TASR/Štefan PuškášBratislava 1. decembra (TASR) – Poslanci Národnej rady (NR) SR za hnutie OĽaNO-NOVA chcú v prípade projektu výstavby križovatky Triblavina iniciovať poslanecký prieskum, o podporu tohto podnetu požiadajú kolegov z parlamentných výborov – hospodárskeho i výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Uviedol to dnes poslanec za OĽaNO-NOVA Jozef Viskupič.
Spolu so svojím poslaneckým kolegom Jánom Maroszom sa zároveň stotožnil s názorom občianskeho združenia (OZ) Triblavina, ktorého zástupcovia tvrdia, že pri výstavbe križovatky Triblavina štát zlyháva a je v područí schránkových firiem.
Poslanci podľa svojich slov takisto plánujú osloviť Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR i Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS). "
Využijeme všetky interpelačné možnosti," uviedol Marosz. Poukázal na to, že poslanecká aktivita reaguje na fakt, že zástupcovia OZ Triblavina nedostávajú od kompetentných úradov "
normálne" odpovede na dôležité otázky o nečakaných zmenách v pláne výstavby križovatky. "
Písali na Úrad pre verejné obstarávanie, aj na Najvyšší kontrolný úrad SR, oslovili ministerstvá. Ale akoby s tým nikto nič nechcel mať. Nikto nič neskontroloval, nepreveril," povedal Marosz.
Poslanci spolu s aktivistami naznačili, že projekt je nastavený v prospech veľkého investora, ktorý má byť v pozadí celej investície.
Ministerstvo dopravy sa naďalej drží stanoviska odbornej pracovnej skupiny, ktorá odporučila, aby mala diaľnica D1 v budúcnosti od križovatky D4/D1 po križovatku Blatné štyri pruhy v každom smere a plnohodnotný odstavný pruh a aby od Blatného po Trnavu pokračovala v trojpruhovom usporiadaní s plnohodnotným odstavným pruhom. "
Toto riešenie považujeme z dopravných aj ekonomických dôvodov za efektívne a opodstatnené," povedal pre TASR rezort dopravy.
Technické riešenie križovania diaľnic D4 a D1 bez kolektorov je však podľa aktivistov z OZ Triblavina v rozpore s normami. "
Ak sa odborníci podpisujú pod záver, že križovatku Triblavina je potrebné vybudovať v obmedzenom rozsahu stavebných objektov, odporúčajú konať v rozpore s platnou zmluvou a v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní," uviedlo koncom októbra OZ Triblavina. Trvá na tom, aby sa prestavba diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou realizovala v súlade s vydanými povoleniami z roku 2013 a počítalo sa pri nej aj s kolektormi, ktoré podľa aktivistov odľahčia regionálnu dopravu.
Bratislavský samosprávny kraj (BSK) informoval, že na minulotýždňovej (23. 11.) odbornej diskusii na Úrade BSK o riešení križovatky Triblavina a riešení výstavby diaľnice D1 zaznelo viacero návrhov. Jedným z nich je podľa kraja aj zachovanie súbežných obslužných komunikácií, ktoré vzniknú počas rekonštrukcie diaľnice a môžu nahradiť súbežné kolektory, s ktorými sa aktuálne pri budúcom riešení D1 medzi Bratislavou a Trnavou nepočíta, ale volajú po nich občianski aktivisti i BSK.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR