|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
15. júna 2011
OKS ponúka svoje know-how na reformu školstva
Doterajšie reformy školstva na Slovensku nedosiahli cieľ, aký sľubovali a takmer nič sa nezmenilo, sú presvedčení predstavitelia Občianskej konzervatívnej strany (OKS). ...
Zdieľať
Ilustračné foto SITABRATISLAVA 15. júna (WEBNOVINY) – Doterajšie reformy školstva na Slovensku nedosiahli cieľ, aký sľubovali a takmer nič sa nezmenilo, sú presvedčení predstavitelia Občianskej konzervatívnej strany (OKS).
K ničomu neviedla podľa nich reforma bývalého ministra Jána Mikolaja (SNS) a so vzdelávacím systémom zatiaľ nič neurobil ani súčasný kabinet. „Chyba nie je na strane učiteľov, reformu vzdelávania stále brzdia najmä systémové prekážky,“ skonštatoval predseda OKS Peter Zajac.
Vo väčšine škôl sa podľa neho učí tak ako predtým, inovatívne školské vzdelávacie programy zvládli pripraviť iba niektoré. „Vznikla potreba komplexnej reformy vzdelávania, veľmi rozsiahlej so širokými rámcami, ktorá počíta s tým, že reforma ako celok prekračuje horizont jednej vlády a treba ju naštartovať od prvého kroku,“ vyhlásil.
OKS svoju stratégiu nazvala Základnou deväťročnou školou reformy vzdelávania, lebo na jej presadenie je potrebných minimálne deväť rokov. OKS ponúka svoje know-how na komplexnú reformu, základom ktorej je deväť bodov.
Otvoriť trh s učebnicami
Za nevyhnutný predpoklad reformy považuje OKS revíziu štátnych vzdelávacích programov a vzdelávacích štandardov, vytvorenie databanky voľne dostupných didaktických modelov, otvorený trh s učebnicami, sebahodnotenie škôl, prepojenie odborného vzdelávania s praxou či efektívny manažment. Zväzujúci systém hodnotenia učiteľov, odvíjajúci sa od záväzných platových tabuliek, navrhujú nahradiť odmeňovaním založeným na hodnotení reálneho prínosu učiteľov pre konkrétnych žiakov školy.
„Legitímnym cieľom je otvorený, flexibilný a inkluzívne nastavený školský systém, v ktorom budú bežné školy schopné prijať a vzdelávať všetky deti bez ohľadu na ich špecifické vzdelávacie potreby,“ zdôraznil Zajac. Ako podotkol, prvým krokom revízie je načrtnutie budúcej podoby vzdelávacieho systému v podobe záväzného strategického dokumentu.
OKS pripravila aj vysvedčenie pre ministerstvo školstva a od budúceho roka ho bude hodnotiť. Známky bude dostávať za Inkluzívny vzdelávací program, za Národný program vzdelávania, za Nové vzdelávacie štandardy, za Efektívne odborné vzdelávanie a prípravu, za Otvorenie trhu s učebnicami, za Otvorenie trhu s ďalším vzdelávaním učiteľov, za Databanku didaktických modelov, za Komplexný model hodnotenia kvality škôl, za Zodpovedný manažment škôl a za Spravodlivé hodnotenie a odmeňovanie učiteľov. Za školský rok 2010/2011 známky ešte OKS nedáva. „Je to ako prvý ročník, kde sa ešte detičky známkovať nemajú,“ priblížil Peter Osuský z OKS.
SNS proti Jurzycovi
Návrhy na diskusie, ktoré predkladá rezort Eugena Jurzycu (SDKÚ-DS), sú chaotické, tvrdí to bývalý minister školstva a poslanec Národnej rady SR za SNS Ján Mikolaj. "SNS preto podporí návrh na odvolanie ministra školstva Eugena Jurzycu," uviedol Mikolaj. Úvahy o návrhu odvolať Jurzycu prezentoval v utorok v médiách i Smer-SD. Podľa jeho podpredsedu a šéfa školského parlamentného výboru Dušana Čaploviča klub v lete zhodnotí Jurzycovo pôsobenie a ak minister nebude mať dostatočné výsledky, predloží návrh na jeho odvolanie.Bývalý minister školstva a v súčasnosti poslanec NR SR Ján Mikolaj (SNS).Foto: SITA/ Peter Žákovič
Mikolajovi sa nepáči, že Jurzyca nepredkladá žiadne návrhy zákonov a "funguje stále iba na úrovni diskusných krúžkov a tlačových konferencií".
Za najväčší problém považuje externé práce, na ktoré si Jurzyca podľa SNS najíma subjekty bez výberových konaní. Ako príklad uvádza Mikolaj medializovaný prípad analýzy reformných učebníc.
"Druhým príkladom je digitalizácia učebníc textov, kde sa pripravuje priame zadanie na úrovni šiestich až dvanástich miliónov eur, čo nemá obdobu," vyhlásil Mikolaj.
Za chaotické považuje najmä návrhy, ktoré sa týkajú vysokého školstva. Zrušenie kategorizácie škôl podľa komplexnej akreditácie či štátnych skúšok považuje za ústupok slabším školám, čo podľa neho bude mať za následok zníženie úrovne našich univerzít.
K ničomu neviedla podľa nich reforma bývalého ministra Jána Mikolaja (SNS) a so vzdelávacím systémom zatiaľ nič neurobil ani súčasný kabinet. „Chyba nie je na strane učiteľov, reformu vzdelávania stále brzdia najmä systémové prekážky,“ skonštatoval predseda OKS Peter Zajac.
Vo väčšine škôl sa podľa neho učí tak ako predtým, inovatívne školské vzdelávacie programy zvládli pripraviť iba niektoré. „Vznikla potreba komplexnej reformy vzdelávania, veľmi rozsiahlej so širokými rámcami, ktorá počíta s tým, že reforma ako celok prekračuje horizont jednej vlády a treba ju naštartovať od prvého kroku,“ vyhlásil.
OKS svoju stratégiu nazvala Základnou deväťročnou školou reformy vzdelávania, lebo na jej presadenie je potrebných minimálne deväť rokov. OKS ponúka svoje know-how na komplexnú reformu, základom ktorej je deväť bodov.
Otvoriť trh s učebnicami
Za nevyhnutný predpoklad reformy považuje OKS revíziu štátnych vzdelávacích programov a vzdelávacích štandardov, vytvorenie databanky voľne dostupných didaktických modelov, otvorený trh s učebnicami, sebahodnotenie škôl, prepojenie odborného vzdelávania s praxou či efektívny manažment. Zväzujúci systém hodnotenia učiteľov, odvíjajúci sa od záväzných platových tabuliek, navrhujú nahradiť odmeňovaním založeným na hodnotení reálneho prínosu učiteľov pre konkrétnych žiakov školy.
„Legitímnym cieľom je otvorený, flexibilný a inkluzívne nastavený školský systém, v ktorom budú bežné školy schopné prijať a vzdelávať všetky deti bez ohľadu na ich špecifické vzdelávacie potreby,“ zdôraznil Zajac. Ako podotkol, prvým krokom revízie je načrtnutie budúcej podoby vzdelávacieho systému v podobe záväzného strategického dokumentu.
OKS pripravila aj vysvedčenie pre ministerstvo školstva a od budúceho roka ho bude hodnotiť. Známky bude dostávať za Inkluzívny vzdelávací program, za Národný program vzdelávania, za Nové vzdelávacie štandardy, za Efektívne odborné vzdelávanie a prípravu, za Otvorenie trhu s učebnicami, za Otvorenie trhu s ďalším vzdelávaním učiteľov, za Databanku didaktických modelov, za Komplexný model hodnotenia kvality škôl, za Zodpovedný manažment škôl a za Spravodlivé hodnotenie a odmeňovanie učiteľov. Za školský rok 2010/2011 známky ešte OKS nedáva. „Je to ako prvý ročník, kde sa ešte detičky známkovať nemajú,“ priblížil Peter Osuský z OKS.
SNS proti Jurzycovi
Návrhy na diskusie, ktoré predkladá rezort Eugena Jurzycu (SDKÚ-DS), sú chaotické, tvrdí to bývalý minister školstva a poslanec Národnej rady SR za SNS Ján Mikolaj. "SNS preto podporí návrh na odvolanie ministra školstva Eugena Jurzycu," uviedol Mikolaj. Úvahy o návrhu odvolať Jurzycu prezentoval v utorok v médiách i Smer-SD. Podľa jeho podpredsedu a šéfa školského parlamentného výboru Dušana Čaploviča klub v lete zhodnotí Jurzycovo pôsobenie a ak minister nebude mať dostatočné výsledky, predloží návrh na jeho odvolanie.Bývalý minister školstva a v súčasnosti poslanec NR SR Ján Mikolaj (SNS).Foto: SITA/ Peter Žákovič
Mikolajovi sa nepáči, že Jurzyca nepredkladá žiadne návrhy zákonov a "funguje stále iba na úrovni diskusných krúžkov a tlačových konferencií".
Za najväčší problém považuje externé práce, na ktoré si Jurzyca podľa SNS najíma subjekty bez výberových konaní. Ako príklad uvádza Mikolaj medializovaný prípad analýzy reformných učebníc.
"Druhým príkladom je digitalizácia učebníc textov, kde sa pripravuje priame zadanie na úrovni šiestich až dvanástich miliónov eur, čo nemá obdobu," vyhlásil Mikolaj.
Za chaotické považuje najmä návrhy, ktoré sa týkajú vysokého školstva. Zrušenie kategorizácie škôl podľa komplexnej akreditácie či štátnych skúšok považuje za ústupok slabším školám, čo podľa neho bude mať za následok zníženie úrovne našich univerzít.