|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
30. júna 2014
Okrem lacných lístkov rezort dopravy avizuje aj vyšší počet vlakov
Počet vlakov, ktoré premávajú po slovenských koľajniciach, by sa mal zvýšiť. Také sú plány ministerstva dopravy, ktoré aktuálne chystá od 17. novembra cestovanie zadarmo pre ...
Zdieľať
Foto: TASR/Radovan Stoklasa
Bratislava 30. júna (TASR) - Počet vlakov, ktoré premávajú po slovenských koľajniciach, by sa mal zvýšiť. Také sú plány ministerstva dopravy, ktoré aktuálne chystá od 17. novembra cestovanie zadarmo pre študentov a dôchodcov. Od januára 2015 sa má zase zvýšiť zľava pre pracujúcich za lístky na 50 %. Nárast počtu vlakov tak má prísť ruka v ruke s týmito úpravami."Naším cieľom je nielen znížiť náklady na cestovanie pre spomínané skupiny obyvateľov, ale aj zvýšiť počet vlakov, ktoré dnes po Slovensku jazdia," uviedol pre TASR hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Zlacnením lístkov pre zamestnaných či zavedením cestovania zadarmo pre študentov a dôchodcov sa dá očakávať, že stúpne počet cestujúcich vo vlakoch najmä v určité dni a časy. Pridávanie nových vlakov však má prísť predovšetkým od pravidelnej decembrovej úpravy cestovných poriadkov. "Nový grafikon sa každý rok zavádza v polovičke decembra, nepredpokladáme výrazné posilňovanie vlakov pred pravidelnou úpravou grafikonu," doplnil Kóňa.
Koľko budú tieto opatrenia stáť, však rezort zatiaľ vyčísliť nevie. "Presnú sumu bude možné určiť až po tom, ako sa definitívne uzavrú rokovania s jednotlivými dopravcami," doplnil Kóňa.
Na rok 2014 je pritom zo štátnej pokladnice určené pre Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK) a RegioJet spolu 205 miliónov eur na zabezpečenie vlakovej dopravy po Slovensku. Rovnaká suma išla dopravcom aj rok predtým. Napríklad štátna ZSSK skončila vlani v strate 7,2 milióna eur.
Ministerstvo dopravy tiež momentálne nevie opísať presné technické riešenie cestovania zadarmo pre študentov a dôchodcov. Predpokladá, že si cestujúci budú musieť vybaviť preukaz, na ktorý budú môcť takto jazdiť.
Úprava cestovného sa pritom bude týkať tých vlakov, ktoré si štát objednáva a financuje vo verejnom záujme. Takže osobných, regionálnych vlakov a rýchlikov. InterCity (IC) vlaky už premávajú na komerčnom základe bez dotácie od štátu, pre nich novinky platiť nebudú.
Ministerstvo tvrdí, že zmeny, ktoré chce zaviesť, nebudú mať vplyv na modernizačný proces na železniciach. To znamená ani na nákup nových vlakov či na modernizáciu tratí.
Cestovanie zadarmo pre študentov a dôchodcov a zavedenie 50-% zliav pre cestujúcich do práce je súčasťou balíčka opatrení, ktoré v sobotu 28. júna predstavil premiér Robert Fico (Smer-SD). Tieto kroky vlády majú zlepšiť životnú úroveň ľudí.
O. MATEJ: Vlaky zadarmo pre študentov sú nesystémovým a populistickým krokom
Zavedenie cestovania vlakom zadarmo pre študentov je nesystémovým a populistickým krokom. Myslí si to šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej, ktorý je členom opozičnej SDKÚ-DS a v minulosti radil bývalej premiérke Ivete Radičovej.
Takto zareagoval na pripravované kroky vlády, ktorá chce od 17. novembra zaviesť cestovanie pre študentov a dôchodcov zadarmo. "Pri dôchodcoch problém nemám," skonštatoval Matej pre TASR. Keby však malo byť takéto opatrenie spravodlivé, malo by sa podľa neho zaoberať celou verejnou dopravou, čiže aj autobusovou a mestskou hromadnou. Takto to totiž bude nespravodlivé voči tým, ktorí nemajú možnosť cestovať vlakmi.
Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline nechcel hodnotiť ekonomický či sociálny rozmer týchto opatrení. Z dopravného pohľadu to však podľa neho môže znamenať nárast cestujúcich vo vlakoch. "Z tohto pohľadu to hodnotím pozitívne," skonštatoval Palčák pre TASR. Počet cestujúcich vo vlakoch totiž klesá a napríklad v roku 2012 premávali podľa neho vlaky obsadené v priemere na necelých 40 %.
Zavedenie cestovania vlakom zadarmo pre študentov je nesystémovým a populistickým krokom. Myslí si to šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej, ktorý je členom opozičnej SDKÚ-DS a v minulosti radil bývalej premiérke Ivete Radičovej.
Takto zareagoval na pripravované kroky vlády, ktorá chce od 17. novembra zaviesť cestovanie pre študentov a dôchodcov zadarmo. "Pri dôchodcoch problém nemám," skonštatoval Matej pre TASR. Keby však malo byť takéto opatrenie spravodlivé, malo by sa podľa neho zaoberať celou verejnou dopravou, čiže aj autobusovou a mestskou hromadnou. Takto to totiž bude nespravodlivé voči tým, ktorí nemajú možnosť cestovať vlakmi.
Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline nechcel hodnotiť ekonomický či sociálny rozmer týchto opatrení. Z dopravného pohľadu to však podľa neho môže znamenať nárast cestujúcich vo vlakoch. "Z tohto pohľadu to hodnotím pozitívne," skonštatoval Palčák pre TASR. Počet cestujúcich vo vlakoch totiž klesá a napríklad v roku 2012 premávali podľa neho vlaky obsadené v priemere na necelých 40 %.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR