|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
01. januára 2010
Odštartoval elektronický výber mýta
Na Slovensku začína od 1. januára 2010 fungovať elektronický výber mýta pre nákladné automobily a autobusy nad 3,5 tony. Cestní dopravcovia musia platiť mýtne poplatky za využívanie 2 032 ...
Zdieľať
BRATISLAVA 1. januára (WEBNOVINY) - Na Slovensku začína od 1. januára 2010 fungovať elektronický výber mýta pre nákladné automobily a autobusy nad 3,5 tony. Cestní dopravcovia musia platiť mýtne poplatky za využívanie 2 032 kilometrov spoplatnených úsekov komunikácií, z toho 397 kilometrov diaľnic, 173 kilometrov rýchlostných ciest a 1 461 kilometrov ciest prvej triedy. Prevádzkovateľ satelitného mýtneho systému, spoločnosť SkyToll, a.s. pripravila mýtny systém po necelej ročnej príprave na základe technológie GPS - GSM. Pre platenie mýta bolo 29. decembra večer zaregistrovaných okolo 56 tisíc vozidiel. Pre bezproblémový štart výberu mýtneho by malo byť zaregistrovaných aspoň 60 tisíc automobilov a autobusov.
"Veľmi ma teší, že sme za tak krátky čas dokázali navrhnúť, vybudovať a sprevádzkovať systém elektronického výberu mýta v Slovenskej republike. Považujem to za veľký úspech nášho tímu, zloženého z domácich aj zahraničných odborníkov," povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ SkyToll Matej Okáli. "Som hrdý na skutočnosť, že Slovensko sa spustením satelitného výberu mýta dostalo na čelo najnovšieho technologického vývoja v tejto oblasti," dodal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. Igor Choma.
Platenie mýta dopravcom výrazne zvýši náklady v porovnaní s úhradou diaľničných nálepiek. "Na trase Bratislava - Žilina zaplatí nákladné vozidlo s hmotnosťou 40 ton za ročnú diaľničnú nálepku 907 eur bez dane z pridanej hodnoty. Pri platení mýta bude platiť ročne 14 tis. až 16 tis. eur. Je to neuveriteľný nárast," uviedol prezident Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Peter Halabrín. Platenie mýta v tomto prípade bude oproti diaľničným nálepkám 15- až 18-násobne drahšie.
Najmä malí a strední dopravcovia koncom roka kritizovali vysoké poplatky za mýto, nepripravenosť celého systému a hrozili blokádou hraničných priechodov. Od ministra dopravy Ľubomíra Vážneho žiadali odloženie výberu mýta na 1. júla 2010, ako aj zrušenie platenia poplatkov na cestách prvej triedy spolu s ďalšími deviatimi požiadavkami. Vážny všetky ich požiadavky odmietol s tým, že mýtny systém bude od 1. januára fungovať tak, ako je pripravený. Malí a strední dopravcovia, nespokojní s podmienkami fungovania mýta, sa preto rozhodli 4. januára od 6:00 blokovať čerpacie stanice po celom Slovensku, podrobnosti protestu oznámia v sobotu 2. januára na tlačovej konferencii. Zároveň zakladajú Úniu nákladných autodopravcov Slovenska (UNAS). "Po rokovaní s ministrom dopravy, ktorý neakceptoval ani jednu z 11 požiadaviek, výbor únie dospel k záveru, že realizácia protestnej akcie je nevyhnutná," vyhlásil UNAS. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia blokádu čerpacích staníc nepodporuje.
Náklady malých dopravcov, ktorí používajú cesty prvej triedy, by sa mali podľa Vážneho zvýšiť o 3 % a v prípade, že jazdia aj po diaľniciach o 8 až 10 %. "Scenár akéhokoľvek narábania so sadzbami nie je teraz možný," odmietol Vážny zníženie mýtnych poplatkov na najbližšie dva roky. Minister dopravy dúfa, že výber mýta pomôže vyhnať čo najviac nákladu z cesty na železnicu. V mýtnom systéme nevidí veľké nedostatky. Verejnosť alebo užívatelia dopravnej infraštruktúry budú podľa Vážneho mýto vždy vnímať negatívne, pretože doteraz boli zvyknutí užívať cesty za nízke poplatky.
K registrácii v režime predplatného, ako aj následného platenia mýta môžu dopravcovia už od 25. novembra využívať 8 kontaktných miest v krajských mestách. Za vydanie palubnej jednotky v hodnote okolo 300 eur na výpočet mýta musia zaplatiť vratnú zálohu 50 eur spolu s poplatkom 1 euro. Po sťažnostiach na vysokú cenu fixnej montáže prístroja, ktorá je povinná pre následné platenie mýta na faktúry, budú namiesto 134,90 eura platiť len 111,90 eura bez dane z pridanej hodnoty.
Zmluvnú dokumentáciu v režime predplatného mýta môžu dopravcovia uzavrieť na viac ako 83 distribučných miestach v rámci vybraných čerpacích staníc Slovnaft, OMV a Agip. V tomto režime je možnosť registrácie aj na 13 hraničných distribučných miestach, nachádzajúcich sa na všetkých významných prechodoch so susediacimi krajinami. SkyToll 9. decembra otvoril v bratislavskej Inchebe veľkokapacitné super kontaktné miesto s 50 obslužnými miestami s nonstop prevádzkou od 28. decembra. Od 21. decembra sú k dispozícii super kontaktné miesta aj v Žiline a Košiciach. Na dodržiavanie platenia mýta bude dohliadať 25 vozidiel Mýtnej polície, za porušenie pravidiel môžu fyzické osoby dostať pokutu až 2 655 eur a právnické osoby až 16 595 eur.
SITA
"Veľmi ma teší, že sme za tak krátky čas dokázali navrhnúť, vybudovať a sprevádzkovať systém elektronického výberu mýta v Slovenskej republike. Považujem to za veľký úspech nášho tímu, zloženého z domácich aj zahraničných odborníkov," povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ SkyToll Matej Okáli. "Som hrdý na skutočnosť, že Slovensko sa spustením satelitného výberu mýta dostalo na čelo najnovšieho technologického vývoja v tejto oblasti," dodal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. Igor Choma.
Platenie mýta dopravcom výrazne zvýši náklady v porovnaní s úhradou diaľničných nálepiek. "Na trase Bratislava - Žilina zaplatí nákladné vozidlo s hmotnosťou 40 ton za ročnú diaľničnú nálepku 907 eur bez dane z pridanej hodnoty. Pri platení mýta bude platiť ročne 14 tis. až 16 tis. eur. Je to neuveriteľný nárast," uviedol prezident Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Peter Halabrín. Platenie mýta v tomto prípade bude oproti diaľničným nálepkám 15- až 18-násobne drahšie.
Najmä malí a strední dopravcovia koncom roka kritizovali vysoké poplatky za mýto, nepripravenosť celého systému a hrozili blokádou hraničných priechodov. Od ministra dopravy Ľubomíra Vážneho žiadali odloženie výberu mýta na 1. júla 2010, ako aj zrušenie platenia poplatkov na cestách prvej triedy spolu s ďalšími deviatimi požiadavkami. Vážny všetky ich požiadavky odmietol s tým, že mýtny systém bude od 1. januára fungovať tak, ako je pripravený. Malí a strední dopravcovia, nespokojní s podmienkami fungovania mýta, sa preto rozhodli 4. januára od 6:00 blokovať čerpacie stanice po celom Slovensku, podrobnosti protestu oznámia v sobotu 2. januára na tlačovej konferencii. Zároveň zakladajú Úniu nákladných autodopravcov Slovenska (UNAS). "Po rokovaní s ministrom dopravy, ktorý neakceptoval ani jednu z 11 požiadaviek, výbor únie dospel k záveru, že realizácia protestnej akcie je nevyhnutná," vyhlásil UNAS. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia blokádu čerpacích staníc nepodporuje.
Náklady malých dopravcov, ktorí používajú cesty prvej triedy, by sa mali podľa Vážneho zvýšiť o 3 % a v prípade, že jazdia aj po diaľniciach o 8 až 10 %. "Scenár akéhokoľvek narábania so sadzbami nie je teraz možný," odmietol Vážny zníženie mýtnych poplatkov na najbližšie dva roky. Minister dopravy dúfa, že výber mýta pomôže vyhnať čo najviac nákladu z cesty na železnicu. V mýtnom systéme nevidí veľké nedostatky. Verejnosť alebo užívatelia dopravnej infraštruktúry budú podľa Vážneho mýto vždy vnímať negatívne, pretože doteraz boli zvyknutí užívať cesty za nízke poplatky.
K registrácii v režime predplatného, ako aj následného platenia mýta môžu dopravcovia už od 25. novembra využívať 8 kontaktných miest v krajských mestách. Za vydanie palubnej jednotky v hodnote okolo 300 eur na výpočet mýta musia zaplatiť vratnú zálohu 50 eur spolu s poplatkom 1 euro. Po sťažnostiach na vysokú cenu fixnej montáže prístroja, ktorá je povinná pre následné platenie mýta na faktúry, budú namiesto 134,90 eura platiť len 111,90 eura bez dane z pridanej hodnoty.
Zmluvnú dokumentáciu v režime predplatného mýta môžu dopravcovia uzavrieť na viac ako 83 distribučných miestach v rámci vybraných čerpacích staníc Slovnaft, OMV a Agip. V tomto režime je možnosť registrácie aj na 13 hraničných distribučných miestach, nachádzajúcich sa na všetkých významných prechodoch so susediacimi krajinami. SkyToll 9. decembra otvoril v bratislavskej Inchebe veľkokapacitné super kontaktné miesto s 50 obslužnými miestami s nonstop prevádzkou od 28. decembra. Od 21. decembra sú k dispozícii super kontaktné miesta aj v Žiline a Košiciach. Na dodržiavanie platenia mýta bude dohliadať 25 vozidiel Mýtnej polície, za porušenie pravidiel môžu fyzické osoby dostať pokutu až 2 655 eur a právnické osoby až 16 595 eur.
SITA