BRATISLAVA 9. marca (WEBNOVINY) - Podiel pozitívneho hodnotenia zavedenia eura sa podľa prieskumu agentúry Focus síce
nezvýšil, ale podiel odporcov poklesol oproti jeseni 2007 o desať percentuálnych bodov. Títo respondenti sa presunuli medzi tých, ktorí nevedia, čo majú od zavedenia spoločnej meny očakávať. Celkovo tak 43 % opýtaných hodnotí rozhodnutie zaviesť na Slovensku spoločnú európsku menu euro pozitívne, pričom rovnaký podiel bol aj na jeseň 2007. Naopak, negatívne hodnotí rozhodnutie zaviesť euro 42 % opýtaných, pričom na jeseň minulého roka ich bolo 52 %. Zostávajúcich 15 % respondentov sa k otázke nevedelo vyjadriť, čo je výrazne viac v porovnaní s údajom z jesene 2007, kedy to bolo podľa agentúry Focus iba 5 %. Významne sa teda posilnila skupina respondentov, ktorí k otázke nevedia zaujať jasnejšie, či už pozitívne alebo negatívne, stanovisko. Tí, ktorí sú za zavedenie eura, sú zväčša mladí ľudia od 18 do 34 rokov a respondenti v mladšom strednom veku do 44 rokov. Naopak, zaviesť spoločnú menu euro na Slovensku hodnotia negatívne skôr starší respondenti vo veku nad 60 rokov. Jednoznačne najčastejším dôvodom, ktorý u respondentov vyvoláva negatívne hodnotenie zavedenia eura na Slovensku, je podľa agentúry Focus predstava, že po zavedení jednotnej meny eurozóny príde zdražovanie a ceny sa zvýšia. Tento dôvod uviedlo 65 % respondentov. Pokiaľ ide o vplyv eura na ekonomiku Slovenska sú občania optimistickejší, pričom 46 % respondentov sa domnieva, že zavedenie spoločnej meny bude mať pre ekonomiku Slovenska pozitívne dôsledky, čo v porovnaní s jesenným prieskumom predstavuje nárast o tri percentuálne body. Naopak, 35 % opýtaných očakáva, že zavedenie eura bude mať pre ekonomiku Slovenska negatívne dôsledky, na jeseň 2007 to bolo 42 %. Subjektívna miera informovanosti obyvateľov Slovenska o eure je podľa prieskumu agentúry Focus nedostatočná. To znamená, že vo vnímaní respondentov ešte stále existuje priepasť medzi tým, čo by mohlo byť a tým čo je. Celkovo 38 % opýtaných respondentov deklarovalo, že sa cítia byť veľmi dobre alebo skôr dobre informovaní o eure, na jeseň 2007 to bolo 33 %. Výraznejší informačný deficit deklarovalo 59 % opýtaných, ktorí uviedli, že sa cítia byť nie veľmi alebo vôbec nie informovaní o európskej mene. V jesennom prieskume to bolo 64 %. Predchádzajúce prieskumy agentúry Focus potvrdili takmer 100-percentnú informovanosť obyvateľov Slovenska o skutočnosti, že od roku 2009 má na našom území dôjsť k zrušeniu slovenskej koruny a prechodu na spoločnú európsku menu. V apríli 2007 až 97 % opýtaných uviedlo, že sú o tejto skutočnosti informovaní. Agentúra Focus uskutočnila prieskum od 29. januára do 5. februára tohto roka. Výberovú vzorku tvorilo 1 038 respondentov, ktorí reprezentujú populáciu SR vo veku nad 18 rokov. Agentúra sa špecializuje na poskytovanie komplexných analytických služieb a odborného poradenstva v marketingovom výskume a vo výskume verejnej mienky. SITA