|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
16. februára 2009
Odhadované náklady širokorozchodnej trate presahujú 4 mld. €
Celkové investičné náklady na realizáciu projektu výstavby širokorozchodnej železničnej trate na území SR v rokoch 2010 až 2017 sa podľa predbežnej štúdie uskutočniteľnosti predpokladajú vo ...
Zdieľať
BRATISLAVA 16. februára (WEBNOVINY) - Celkové investičné náklady na realizáciu projektu výstavby širokorozchodnej železničnej trate na území SR v rokoch 2010 až 2017 sa podľa predbežnej štúdie uskutočniteľnosti predpokladajú vo výške okolo 4,056 mld. €. Vyplýva to zo správy o príprave a realizácii výstavby širokorozchodnej trate Košice - Bratislava - Viedeň a vybudovaní logistického centra na dohodnutom území s návrhom ďalšieho postupu SR. Ministerstvo dopravy v pondelok zaslalo materiál na rokovanie vlády, tá by o ňom mala rokovať podľa premiéra Roberta Fica a ministra dopravy Ľubomíra Vážneho na najbližšom zasadnutí.
Výstavba novej širokorozchodnej trate v dĺžke 432 kilometrov od Hanisky pri Košiciach do Bratislavy a po štátnu hranicu s Rakúskom by podľa spomínanej štúdie z roku 2007 stála 3,694 mld. €. Modernizácia existujúcej širokorozchodnej trate z Maťoviec pri štátnej hranici s Ukrajinou do Hanisky v dĺžke 87 kilometrov by si vyžiadala 312,6 mil. € a stavba terminálu kombinovanej dopravy v Bratislave 49,3 mil. €. Na projekte sa majú podieľať Železnice Slovenskej republiky, ako aj železničné spoločnosti v Rusku, na Ukrajine a v Rakúsku. Odhadovaný objem nákladnej dopravy na úseku Košice - Bratislava v smere východ - západ by mal v roku 2015 predstavovať 13 mil. ton a v roku 2025 17,5 mil. ton, v smere západ - východ by to malo byť v uvedených rokoch 3,5 mil. ton a 5,5 mil. ton. Na úseku Bratislava - Viedeň by mohlo byť prepravených v smere východ - západ 11,4 mil. ton, resp. 15 mil. ton a v opačnom smere 3,3 mil. ton a 5,3 mil. ton.
Projekt širokorozchodnej železnice bude podľa ministerstva dopravy realizovaný len v tom prípade, ak pripravovaná štúdia realizovateľnosti preukáže ekonomickú rentabilitu a návratnosť vložených investícií, pričom sa budú hľadať zdroje na financovanie projektu tak, aby nebol zaťažený štátny rozpočet SR. "Po rokovaniach v decembri 2008 a v januári 2009 bola prehodnocovaná a prijatá koncepcia založenia akciovej spoločnosti s ručením obmedzeným podľa rakúskeho práva so sídlom vo Viedni, do ktorej ÖBB (Rakúske železnice) vložili počiatočný kapitál vo výške 100 000 €," uvádza ďalej rezort dopravy v materiáli. ÖBB zároveň navrhla, aby po ukončení rokovaní s partnerskými železnicami boli upravené stanovy spoločnosti Special Purposl Vehicle (SPV). Spoločnosť bude mať štyroch konateľov s rovnakými právami a spoluúčasťou a predá ÖBB 25 percentný podiel SPV Ruským železniciam, Ukrajinským železniciam aj ŽSR v nominálnej hodnote po 25 tis. € každej z nich.
Hlavným cieľom spoločnosti bude posúdenie spoločného projektu z hľadiska ekonomickej a finančnej efektívnosti, dopadov na súčasnú infraštruktúru, prepravné prúdy, dopravné výkony, ako aj širších väzieb na životné prostredie či zamestnanosť. Na tento účel bude vypracovaná štúdia realizovateľnosti. Vedenie ÖBB schválilo pre tento účel sumu vo výške 1,5 mil. €, ktoré plánuje vložiť do spoločnosti formou navýšenia kapitálu. Rovnakým dielom majú kapitál spoločnosti navýšiť ostatní traja zmluvní partneri, čím by sa kapitál navýšil o 6 mil. €. Slovensko chce pri príprave projektu širokorozchodnej trate presadiť zriadenie v SR manažérskej skupiny zo štatutárnych zástupcov zainteresovaných rezortov a železničných podnikov. Manažérsku skupinu by mal viesť splnomocnenec vlády SR pre uvedený projekt.
SITA
Výstavba novej širokorozchodnej trate v dĺžke 432 kilometrov od Hanisky pri Košiciach do Bratislavy a po štátnu hranicu s Rakúskom by podľa spomínanej štúdie z roku 2007 stála 3,694 mld. €. Modernizácia existujúcej širokorozchodnej trate z Maťoviec pri štátnej hranici s Ukrajinou do Hanisky v dĺžke 87 kilometrov by si vyžiadala 312,6 mil. € a stavba terminálu kombinovanej dopravy v Bratislave 49,3 mil. €. Na projekte sa majú podieľať Železnice Slovenskej republiky, ako aj železničné spoločnosti v Rusku, na Ukrajine a v Rakúsku. Odhadovaný objem nákladnej dopravy na úseku Košice - Bratislava v smere východ - západ by mal v roku 2015 predstavovať 13 mil. ton a v roku 2025 17,5 mil. ton, v smere západ - východ by to malo byť v uvedených rokoch 3,5 mil. ton a 5,5 mil. ton. Na úseku Bratislava - Viedeň by mohlo byť prepravených v smere východ - západ 11,4 mil. ton, resp. 15 mil. ton a v opačnom smere 3,3 mil. ton a 5,3 mil. ton.
Projekt širokorozchodnej železnice bude podľa ministerstva dopravy realizovaný len v tom prípade, ak pripravovaná štúdia realizovateľnosti preukáže ekonomickú rentabilitu a návratnosť vložených investícií, pričom sa budú hľadať zdroje na financovanie projektu tak, aby nebol zaťažený štátny rozpočet SR. "Po rokovaniach v decembri 2008 a v januári 2009 bola prehodnocovaná a prijatá koncepcia založenia akciovej spoločnosti s ručením obmedzeným podľa rakúskeho práva so sídlom vo Viedni, do ktorej ÖBB (Rakúske železnice) vložili počiatočný kapitál vo výške 100 000 €," uvádza ďalej rezort dopravy v materiáli. ÖBB zároveň navrhla, aby po ukončení rokovaní s partnerskými železnicami boli upravené stanovy spoločnosti Special Purposl Vehicle (SPV). Spoločnosť bude mať štyroch konateľov s rovnakými právami a spoluúčasťou a predá ÖBB 25 percentný podiel SPV Ruským železniciam, Ukrajinským železniciam aj ŽSR v nominálnej hodnote po 25 tis. € každej z nich.
Hlavným cieľom spoločnosti bude posúdenie spoločného projektu z hľadiska ekonomickej a finančnej efektívnosti, dopadov na súčasnú infraštruktúru, prepravné prúdy, dopravné výkony, ako aj širších väzieb na životné prostredie či zamestnanosť. Na tento účel bude vypracovaná štúdia realizovateľnosti. Vedenie ÖBB schválilo pre tento účel sumu vo výške 1,5 mil. €, ktoré plánuje vložiť do spoločnosti formou navýšenia kapitálu. Rovnakým dielom majú kapitál spoločnosti navýšiť ostatní traja zmluvní partneri, čím by sa kapitál navýšil o 6 mil. €. Slovensko chce pri príprave projektu širokorozchodnej trate presadiť zriadenie v SR manažérskej skupiny zo štatutárnych zástupcov zainteresovaných rezortov a železničných podnikov. Manažérsku skupinu by mal viesť splnomocnenec vlády SR pre uvedený projekt.
SITA