|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 26.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Štefan
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
06. apríla 2018
Odbory sa s trnavskou automobilkou opäť nedohodli na platoch
Archívna snímka montážnej linky výrobného závodu automobilky PSA Groupe Slovakia v Trnave.
Zdieľať
Archívna snímka montážnej linky výrobného závodu automobilky PSA Groupe Slovakia v Trnave. Foto: TASR/Lukáš Grinaj
Trnava 6. apríla (TASR) - V trnavskej automobilke PSA Groupe Slovakia vyhlásila odborová organizácia odborového zväzu (OZ) KOVO spor v kolektívnom vyjednávaní. Bodom, na ktorom sa nevedia odbory a zamestnávateľ dohodnúť, je opäť všeobecné navýšenie základných miezd zamestnancov.Za pracovníkov závodu do procesu vyjednávania vstúpila OZ KOVO, ktorého organizácia je niekoľkonásobne väčšia ako ZO Moderné odbory AIOS, ktoré majú v PSA Groupe rovnako zastúpenie. Od konca januára, ako TASR informoval podpredseda základnej organizácie (ZO) František Gajdoš, sa zmluvné strany stretli dovedna osemkrát, no nepodarilo sa im dospieť k dohode. Odborová organizácia požaduje navýšenie miezd na úrovni 10 % pre všetkých zamestnancov. "No zamestnávateľ po poslednom kole kolektívneho vyjednávania ponúka všeobecné navýšenie miezd v pevných sumách a rozdelené podľa socio - profesijných kategórií. Konkrétne pre výrobných pracovníkov ponúka navýšenie o 27 eur, pre profesionálnych robotníkov a pre technicko-administratívnych zamestnancov, ako aj nižší manažment 47 eur," uviedol Gajdoš.
Keďže návrhy oboch strán sú od seba veľmi vzdialené a už nebola ochota ani na jednej strane ustupovať, rozhodli sa zástupcovia zamestnancov využiť svoju zákonnú možnosť a vyhlásiť spor v kolektívnom vyjednávaní. V takej situácii musí byť prizvaný sprostredkovateľ z ministerstva práce. Pokiaľ sa nepodarí dospieť k dohode ani za jeho asistencie, majú možnosť zástupcovia zamestnancov zorganizovať hlasovanie o prípadnom štrajku. K rovnakej situácii došlo v automobilke pri kolektívnom vyjednávaní v roku 2015.
Zástupcovia zamestnancov vnímajú situáciu v podniku ako alarmujúcu. "Operátori pracujúci na linkách zarábajú najmenej z pomedzi troch slovenských automobiliek, ako aj v porovnateľných výrobných podnikoch v regióne. V čase krízy, kedy skupina PSA bola vo veľmi ťažkej situácii, bol trnavský podnik jej ťahúňom. V týchto ťažkých časoch mali naši zamestnanci zmrazené mzdy na dva roky. No dnes, keď už značka prosperuje a v trnavskom regióne je nezamestnanosť niekde na úrovni dvoch percent, je na mieste, aby sa vedenie zamyslelo aj nad konkurencieschopnosťou z pohľadu zamestnávateľa, nie iba z pohľadu výrobcu," uviedol predseda ZO Milan Minárech. Vyťaženie na výrobných linkách je v dôsledku neustálej optimalizácie podľa odborov enormné. Až natoľko, že mnoho zamestnancov končí pracovný pomer zo zdravotných dôvodov, či s podozrením na chorobu z povolania.
"Toto všetko sú dôvody, prečo sa dnes ľudia do PSA nehrnú. V dôsledku toho zamestnávateľ siahol v minulom roku po možnosti zamestnávať zahraničných zamestnancov z tzv. tretích krajín. Za rok sa ich tu nazbieralo viac ako 800, čo je približne tretina všetkých výrobných pracovníkov. Realitou je, že z uvedených dôvodov odchádzajú aj mnohí títo zahraniční pracovníci, a to je pre nich slovenská mzda omnoho vyššia ako pre Slovákov," informovali zástupcovia OZ.
"Nemôžeme sa už ďalej prizerať, ako náš podnik upadá, našou snahou je ho opäť pozdvihnúť. Možno to tak nevyzerá, ale reálne chceme zamestnávateľovi pomôcť," dodali.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR