|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Sobota 21.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Bohdan
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
21. apríla 2008
Odborná a etická úroveň novinárov, hlavný problém slovenskej žurnalistiky?
– Blog Slovak Press Watch (SPW) a agentúra Donath-Burson-Marsteller (DBM) dnes zverejnili výsledky prieskumu mapujúceho názory žurnalistov na vybrané problémy slovenského mediálneho prostredia.
Zdieľať
„Hlavným cieľom projektu je kvalifikovaná a otvorená diskusia s novinármi a konsenzus ohľadne spoločenských noriem pre médiá,“ hovorí Gabriel Šipoš z inštitútu INEKO, editor blogu SPW. „Práve transparentnosť a rešpektovanie noriem sú zárukou dôveryhodnosti médií a novinárov v nich. A čím dôveryhodnejšie budú médiá, tým vyššia bude aj kvalita demokracie u nás,“ dodal Šipoš. Otázky prieskumu sa týkali najmä faktorov vplývajúcich negatívne na úroveň žurnalistiky, pravidiel regulujúcich prijateľnosť darov, vplyvu na jednotlivých novinárov a správania firiem a PR agentúr voči novinárom.
Najčastejšie označovaným faktorom, ktorý na slovenskú žurnalistiku vplýva negatívne, je podľa respondentov nízka odborná a etická úroveň novinárov. Tretina respondentov uviedla, že jasné pravidlá, ako pristupovať k darom či ponukám zo strany firiem alebo PR agentúr v rámci ich redakcie „určite existujú“, ďalšia tretina uviedla, že „skôr existujú“. Názor na prijateľnosť darov nie je jednotný; 42 percent je za každých okolností proti, naopak 8 percent je vždy za. Zhruba polovica sa rozhoduje najmä v závislosti od hodnoty daru (čím drahší, tým menej akceptovateľný) a od okolností darovania. Väčšina respondentov uviedla, že prijatie daru ovplyvňuje v práci len málo novinárov. S darom v nejakej forme sa pritom za posledný rok stretli tri štvrtiny respondentov.
Pokiaľ ide o správanie aktérov mediálneho trhu, PR agentúry strácajú body za obťažovanie, dotieravosť, snahu o zásah do mediálnych výstupov a skresľovanie faktov. Zo strany firiem najviac prekáža rôznorodá snaha o získanie si novinára, tlak cez inzerciu a rôzne formy manipulácie. Vo vlastných radoch prekáža nedostatok profesionality, vedomé skresľovanie informácií, porušovanie práva na súkromie a prijímanie pozorností.