|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
08. marca 2011
Odborári pre prepúšťanie na železniciach hrozia štrajkom
Odborári sa pokúsia rokovaním zmierniť sociálne dopady programu revitalizácie železničných spoločností, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. ...
Zdieľať
Ilustračné foto: SITABRATISLAVA 8. marca (WEBNOVINY) - Odborári sa pokúsia rokovaním zmierniť sociálne dopady programu revitalizácie železničných spoločností, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Ak sa im to nepodarí, chcú pristúpiť k nátlakovým akciám vrátane štrajku. Zástupcovia trinástich odborových centrál pôsobiacich na železniciach majú v utorok popoludní na ministerstve dopravy predstaviť svoje výhrady k revitalizačnému programu. Súčasťou plánovaných opatrení na zlepšenie finančnej situácie zadlžených železničných spoločností je aj uvoľnenie okolo 5 tisíc z ich 31 tisíc zamestnancov počas tohto a ďalších dvoch rokov, ako aj rušenie a obmedzenie vlakových spojov.
Odborový zväz zamestnancov železníc (OZZŽ) vyhlásil od 7. marca štrajkovú pohotovosť do vyriešenia sporných bodov v programe revitalizácie železničných spoločností. Odborový zväz očakáva, že "bude možné rokovaním napraviť návrhy ministerstva dopravy, ktoré majú tvrdý dopad na zamestnancov i na existenciu všetkých troch spoločnosti". Federácia strojvodcov dostala od svojej rady poverenie na vyhlásenie štrajku. Prezident Federácie strojvodcov Martin Hošták v utorok pre agentúru SITA povedal, že ešte nevie kedy a či vyhlásia avizovaný štrajk. Podľa neho to bude závisieť od rokovaní odborárov s rezortom dopravy. Odborové združenie železničiarov (OZŽ), najväčšia organizácia odborov na železniciach, by malo zaujať stanovisko k revitalizačnému programu v utorok.
Program revitalizácie, ktorý rezort dopravy predložil do medzirezortného pripomienkového konania vo štvrtok 3. marca, je podľa Odborového zväzu zamestnancov železníc o cielenej likvidácii Železničnej spoločnosti Cargo a Železničnej spoločnosti Slovensko. Súčasný stav na železniciach podľa predsedu odborového zväzu Zdeňka Friedricha spôsobil štát ako ich vlastník prostredníctvom nominovaných manažérov a preto za tento stav nesie aj plnú zodpovednosť. "V materiáli sú uvedené údaje, ktoré takto neboli prerokované a preto sa OZZŽ cíti byť týmto materiálom podvedený," zdôvodnil Friedrich pre agentúru SITA nespokojnosť s programom revitalizácie železníc.
Podľa Friedricha je potrebné vyriešiť sociálnu situáciu uvoľnených pracovníkov železníc. Odborový zväz navrhoval vytvorenie vlastného sociálneho systému pre železničný sektor. "Sociálne kompenzácie, ktoré boli s odborovými centrálami prerokované, sú pekným gestom, ale v hladových dolinách pomôžu iba krátkodobo. Rovnako, ak príde o prácu zamestnanec vo veku okolo 50 rokov, nemá šancu uplatniť sa na trhu práce. Medové reči o tom, že úrady práce si vytvoria pracoviská podľa potreby železníc, nič nevyriešia," tvrdí Friedrich.
Rušenie niektorých tratí podľa odborového zväzu úplne odreže obyvateľov od možností dochádzania do práce. "Rušenie niektorých spojov v určité dni nesplní požiadavku na ušetrenie, ale ešte viac popudí obyvateľov voči železniciam. Rušenie zastavovania niektorých vlakov v železničných staniciach, napríklad R 606 s odchodom o 14:17 z Trenčianskej Teplej, znemožní slušný návrat z práce nielen zamestnancov iných odvetví, ale i železničiarov, ktorí dochádzajú zo vzdialenejších lokalít tým, že nemajú vhodné prípoje," uviedol ďalej Friedrich. Zrušenie zastavenia vlakov nie je podľa neho tým najefektívnejším a správnym rozhodnutím. Pokiaľ nebudú na riadiacich miestach skutočne najlepší a s plnou zodpovednosťou za vykonané opatrenia či podpisy nevýhodných zmlúv, firmy budú prešľapovať na mieste, uzavrel predseda OZZŽ.
Podľa lídra OZZŽ v programe revitalizácie železníc nikde nie je zmienka o tom, že by bol niekto bratý na zodpovednosť za ich súčasný stav. Friedrich s odvolaním na rokovanie na ministerstve dopravy pred mesiacom ďalej uviedol, že v rámci rezortu dopravy vzniklo 60 % všetkých milionárov na Slovensku. "Napriek tomu nikdy nebol nikto za takéto rozhodnutia a následné obohatenie sa, pravdepodobne v súlade so zákonom, povinný vzniknutú škodu nahradiť," dodal.
Odborový zväz zamestnancov železníc (OZZŽ) vyhlásil od 7. marca štrajkovú pohotovosť do vyriešenia sporných bodov v programe revitalizácie železničných spoločností. Odborový zväz očakáva, že "bude možné rokovaním napraviť návrhy ministerstva dopravy, ktoré majú tvrdý dopad na zamestnancov i na existenciu všetkých troch spoločnosti". Federácia strojvodcov dostala od svojej rady poverenie na vyhlásenie štrajku. Prezident Federácie strojvodcov Martin Hošták v utorok pre agentúru SITA povedal, že ešte nevie kedy a či vyhlásia avizovaný štrajk. Podľa neho to bude závisieť od rokovaní odborárov s rezortom dopravy. Odborové združenie železničiarov (OZŽ), najväčšia organizácia odborov na železniciach, by malo zaujať stanovisko k revitalizačnému programu v utorok.
Program revitalizácie, ktorý rezort dopravy predložil do medzirezortného pripomienkového konania vo štvrtok 3. marca, je podľa Odborového zväzu zamestnancov železníc o cielenej likvidácii Železničnej spoločnosti Cargo a Železničnej spoločnosti Slovensko. Súčasný stav na železniciach podľa predsedu odborového zväzu Zdeňka Friedricha spôsobil štát ako ich vlastník prostredníctvom nominovaných manažérov a preto za tento stav nesie aj plnú zodpovednosť. "V materiáli sú uvedené údaje, ktoré takto neboli prerokované a preto sa OZZŽ cíti byť týmto materiálom podvedený," zdôvodnil Friedrich pre agentúru SITA nespokojnosť s programom revitalizácie železníc.
Podľa Friedricha je potrebné vyriešiť sociálnu situáciu uvoľnených pracovníkov železníc. Odborový zväz navrhoval vytvorenie vlastného sociálneho systému pre železničný sektor. "Sociálne kompenzácie, ktoré boli s odborovými centrálami prerokované, sú pekným gestom, ale v hladových dolinách pomôžu iba krátkodobo. Rovnako, ak príde o prácu zamestnanec vo veku okolo 50 rokov, nemá šancu uplatniť sa na trhu práce. Medové reči o tom, že úrady práce si vytvoria pracoviská podľa potreby železníc, nič nevyriešia," tvrdí Friedrich.
Rušenie niektorých tratí podľa odborového zväzu úplne odreže obyvateľov od možností dochádzania do práce. "Rušenie niektorých spojov v určité dni nesplní požiadavku na ušetrenie, ale ešte viac popudí obyvateľov voči železniciam. Rušenie zastavovania niektorých vlakov v železničných staniciach, napríklad R 606 s odchodom o 14:17 z Trenčianskej Teplej, znemožní slušný návrat z práce nielen zamestnancov iných odvetví, ale i železničiarov, ktorí dochádzajú zo vzdialenejších lokalít tým, že nemajú vhodné prípoje," uviedol ďalej Friedrich. Zrušenie zastavenia vlakov nie je podľa neho tým najefektívnejším a správnym rozhodnutím. Pokiaľ nebudú na riadiacich miestach skutočne najlepší a s plnou zodpovednosťou za vykonané opatrenia či podpisy nevýhodných zmlúv, firmy budú prešľapovať na mieste, uzavrel predseda OZZŽ.
Podľa lídra OZZŽ v programe revitalizácie železníc nikde nie je zmienka o tom, že by bol niekto bratý na zodpovednosť za ich súčasný stav. Friedrich s odvolaním na rokovanie na ministerstve dopravy pred mesiacom ďalej uviedol, že v rámci rezortu dopravy vzniklo 60 % všetkých milionárov na Slovensku. "Napriek tomu nikdy nebol nikto za takéto rozhodnutia a následné obohatenie sa, pravdepodobne v súlade so zákonom, povinný vzniknutú škodu nahradiť," dodal.