Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

08. marca 2011

Odborári pre prepúšťanie na železniciach hrozia štrajkom



Odborári sa pokúsia rokovaním zmierniť sociálne dopady programu revitalizácie železničných spoločností, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. ...



Zdieľať
strajkova pohotovost Ilustračné foto: SITABRATISLAVA 8. marca (WEBNOVINY) - Odborári sa pokúsia rokovaním zmierniť sociálne dopady programu revitalizácie železničných spoločností, ktorý pripravilo ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Ak sa im to nepodarí, chcú pristúpiť k nátlakovým akciám vrátane štrajku. Zástupcovia trinástich odborových centrál pôsobiacich na železniciach majú v utorok popoludní na ministerstve dopravy predstaviť svoje výhrady k revitalizačnému programu. Súčasťou plánovaných opatrení na zlepšenie finančnej situácie zadlžených železničných spoločností je aj uvoľnenie okolo 5 tisíc z ich 31 tisíc zamestnancov počas tohto a ďalších dvoch rokov, ako aj rušenie a obmedzenie vlakových spojov.


Odborový zväz zamestnancov železníc (OZZŽ) vyhlásil od 7. marca štrajkovú pohotovosť do vyriešenia sporných bodov v programe revitalizácie železničných spoločností. Odborový zväz očakáva, že "bude možné rokovaním napraviť návrhy ministerstva dopravy, ktoré majú tvrdý dopad na zamestnancov i na existenciu všetkých troch spoločnosti". Federácia strojvodcov dostala od svojej rady poverenie na vyhlásenie štrajku. Prezident Federácie strojvodcov Martin Hošták v utorok pre agentúru SITA povedal, že ešte nevie kedy a či vyhlásia avizovaný štrajk. Podľa neho to bude závisieť od rokovaní odborárov s rezortom dopravy. Odborové združenie železničiarov (OZŽ), najväčšia organizácia odborov na železniciach, by malo zaujať stanovisko k revitalizačnému programu v utorok.

Program revitalizácie, ktorý rezort dopravy predložil do medzirezortného pripomienkového konania vo štvrtok 3. marca, je podľa Odborového zväzu zamestnancov železníc o cielenej likvidácii Železničnej spoločnosti Cargo a Železničnej spoločnosti Slovensko. Súčasný stav na železniciach podľa predsedu odborového zväzu Zdeňka Friedricha spôsobil štát ako ich vlastník prostredníctvom nominovaných manažérov a preto za tento stav nesie aj plnú zodpovednosť. "V materiáli sú uvedené údaje, ktoré takto neboli prerokované a preto sa OZZŽ cíti byť týmto materiálom podvedený," zdôvodnil Friedrich pre agentúru SITA nespokojnosť s programom revitalizácie železníc.

Podľa Friedricha je potrebné vyriešiť sociálnu situáciu uvoľnených pracovníkov železníc. Odborový zväz navrhoval vytvorenie vlastného sociálneho systému pre železničný sektor. "Sociálne kompenzácie, ktoré boli s odborovými centrálami prerokované, sú pekným gestom, ale v hladových dolinách pomôžu iba krátkodobo. Rovnako, ak príde o prácu zamestnanec vo veku okolo 50 rokov, nemá šancu uplatniť sa na trhu práce. Medové reči o tom, že úrady práce si vytvoria pracoviská podľa potreby železníc, nič nevyriešia," tvrdí Friedrich.

Rušenie niektorých tratí podľa odborového zväzu úplne odreže obyvateľov od možností dochádzania do práce. "Rušenie niektorých spojov v určité dni nesplní požiadavku na ušetrenie, ale ešte viac popudí obyvateľov voči železniciam. Rušenie zastavovania niektorých vlakov v železničných staniciach, napríklad R 606 s odchodom o 14:17 z Trenčianskej Teplej, znemožní slušný návrat z práce nielen zamestnancov iných odvetví, ale i železničiarov, ktorí dochádzajú zo vzdialenejších lokalít tým, že nemajú vhodné prípoje," uviedol ďalej Friedrich. Zrušenie zastavenia vlakov nie je podľa neho tým najefektívnejším a správnym rozhodnutím. Pokiaľ nebudú na riadiacich miestach skutočne najlepší a s plnou zodpovednosťou za vykonané opatrenia či podpisy nevýhodných zmlúv, firmy budú prešľapovať na mieste, uzavrel predseda OZZŽ.

Podľa lídra OZZŽ v programe revitalizácie železníc nikde nie je zmienka o tom, že by bol niekto bratý na zodpovednosť za ich súčasný stav. Friedrich s odvolaním na rokovanie na ministerstve dopravy pred mesiacom ďalej uviedol, že v rámci rezortu dopravy vzniklo 60 % všetkých milionárov na Slovensku. "Napriek tomu nikdy nebol nikto za takéto rozhodnutia a následné obohatenie sa, pravdepodobne v súlade so zákonom, povinný vzniknutú škodu nahradiť," dodal.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
IRÁN: Mocný klerik Ranfsandžání stratil moc
<< predchádzajúci článok
Štát nakúpi učiteľom techniku za 8 mil. eur bez DPH