|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
29. júna 2012
Od nedele bude za priestupky zodpovedný majiteľ auta
Od 1. júla bude za dopravné priestupky zodpovedný majiteľ auta. Účinnosť nadobudne novela zákona o cestnej premávke, ktorá zavádza inštitút objektívnej zodpovednosti. ...
Zdieľať
BRATISLAVA 29. júna (WEBNOVINY) - Od 1. júla bude za dopravné priestupky zodpovedný majiteľ auta.
Účinnosť nadobudne novela zákona o cestnej premávke, ktorá zavádza inštitút objektívnej zodpovednosti.
"Objektívna zodpovednosť znamená povinnosť držiteľa vozidla zabezpečiť dodržiavanie vybraných pravidiel cestnej premávky vodičom, ktorému vozidlo zveril," vysvetlil hovorca polície Michal Slivka.
"Inštitút objektívnej zodpovednosti sa bude viazať na porušenia pravidiel cestnej premávky, ktorých nedodržanie spôsobuje dopravné nehody s následkami na živote a zdraví, a súčasne na tie, ktoré je možné zaznamenať technickými prostriedkami," dodal. Polícia si od nového pravidla sľubuje pokles následkov dopravných nehôd na živote a zdraví o 30 až 40 percent.
Výška pokút za jednotlivé správne delikty bude striktne určená, policajt nebude oprávnený uložiť inú pokutu ani prihliadať na nejaké okolnosti alebo osobu páchateľa. Napríklad za prekročenie rýchlosti v obci bude hroziť pokuta 15 až 798 eur, mimo obce 30 až 798 eur.
Za červenú hrozí 300 eur
Za predchádzanie sa udelí pokuta 249 eur, za porušenie zákazu otáčania alebo cúvania 99 eur. Za prejazd cez železničné priecestie bude hroziť sankcia 300 eur, rovnako aj za nezastavenie na „stopke“ či prejazd na červenú. Pokutu až do výšky 798 eur bude možné uložiť za prekročenie maximálnej prípustnej hmotnosti vozidla.
"Ako motivácia riešiť vec v rámci inštitútu objektívnej zodpovednosti bude držiteľovi vozidla umožnené zaplatiť len dve tretiny z celkovej výšky pokuty uloženej v rozkaze, ak tak vykoná do 15 dní odo dňa jeho doručenia," doplnil Slivka. Pokiaľ ju však majiteľ auta zaplatí po tejto lehote, musí už uhradiť jej plnú výšku.
"Zaplatením pokuty sa celá vec ukončuje bez akéhokoľvek zápisu do evidencie vodičov. Pokutu nebude možné zaplatiť v hotovosti, iba na príslušný bankový účet," poznamenal ďalej hovorca polície.
Držiteľ vozidla má tiež možnosť podať voči rozkazu odpor (opravný prostriedok proti rozhodnutiu) a môže uviesť údaje o vodičovi, ktorý pravidlá cestnej premávky porušil. V prípade neúspešného odporu však uhradí aj trovy konania vo výške 30 eur.
Zavedením objektívnej zodpovednosti sa subjektívna zodpovednosť nemení ani neruší. Vodiči budú rovnako ako doteraz kontrolovaní policajtmi, či dodržiavajú pravidlá cestnej premávky. V prípade porušenia zákona budú naďalej riešení podľa priestupkového zákona a nezmeneného sadzobníka pokút. Ak vec nebude možné vybaviť v blokovom konaní, správny orgán ju bude riešiť v správnom konaní ako doposiaľ.
Zmenu musia postupne testovať
Inštitút objektívnej zodpovednosti sa zatiaľ nebude uplatňovať plne automatizovaným spôsobom. "Najskôr je potrebné zistiť, či prostriedky, ktoré polícia využíva, vyhovujú na tento účel. Polícia získava a vyhodnocuje dáta, aby bolo možné prípadné nepresnosti odstrániť," uzavrel Slivka.
Nejde totiž len o zachytenie vozidla, ktorým bol správny delikt spáchaný. Záznam musí tiež podľa Slivku obsahovať čitateľnú tabuľku s evidenčným číslom vozidla a údaje ako miesto, dátum a čas spáchaného priestupku. Záznam musí byť použiteľný ako dôkaz, preto sa od systému očakáva čo najnižšia chybovosť.
Účinnosť nadobudne novela zákona o cestnej premávke, ktorá zavádza inštitút objektívnej zodpovednosti.
"Objektívna zodpovednosť znamená povinnosť držiteľa vozidla zabezpečiť dodržiavanie vybraných pravidiel cestnej premávky vodičom, ktorému vozidlo zveril," vysvetlil hovorca polície Michal Slivka.
"Inštitút objektívnej zodpovednosti sa bude viazať na porušenia pravidiel cestnej premávky, ktorých nedodržanie spôsobuje dopravné nehody s následkami na živote a zdraví, a súčasne na tie, ktoré je možné zaznamenať technickými prostriedkami," dodal. Polícia si od nového pravidla sľubuje pokles následkov dopravných nehôd na živote a zdraví o 30 až 40 percent.
Výška pokút za jednotlivé správne delikty bude striktne určená, policajt nebude oprávnený uložiť inú pokutu ani prihliadať na nejaké okolnosti alebo osobu páchateľa. Napríklad za prekročenie rýchlosti v obci bude hroziť pokuta 15 až 798 eur, mimo obce 30 až 798 eur.
Za červenú hrozí 300 eur
Za predchádzanie sa udelí pokuta 249 eur, za porušenie zákazu otáčania alebo cúvania 99 eur. Za prejazd cez železničné priecestie bude hroziť sankcia 300 eur, rovnako aj za nezastavenie na „stopke“ či prejazd na červenú. Pokutu až do výšky 798 eur bude možné uložiť za prekročenie maximálnej prípustnej hmotnosti vozidla.
"Ako motivácia riešiť vec v rámci inštitútu objektívnej zodpovednosti bude držiteľovi vozidla umožnené zaplatiť len dve tretiny z celkovej výšky pokuty uloženej v rozkaze, ak tak vykoná do 15 dní odo dňa jeho doručenia," doplnil Slivka. Pokiaľ ju však majiteľ auta zaplatí po tejto lehote, musí už uhradiť jej plnú výšku.
"Zaplatením pokuty sa celá vec ukončuje bez akéhokoľvek zápisu do evidencie vodičov. Pokutu nebude možné zaplatiť v hotovosti, iba na príslušný bankový účet," poznamenal ďalej hovorca polície.
Držiteľ vozidla má tiež možnosť podať voči rozkazu odpor (opravný prostriedok proti rozhodnutiu) a môže uviesť údaje o vodičovi, ktorý pravidlá cestnej premávky porušil. V prípade neúspešného odporu však uhradí aj trovy konania vo výške 30 eur.
Zavedením objektívnej zodpovednosti sa subjektívna zodpovednosť nemení ani neruší. Vodiči budú rovnako ako doteraz kontrolovaní policajtmi, či dodržiavajú pravidlá cestnej premávky. V prípade porušenia zákona budú naďalej riešení podľa priestupkového zákona a nezmeneného sadzobníka pokút. Ak vec nebude možné vybaviť v blokovom konaní, správny orgán ju bude riešiť v správnom konaní ako doposiaľ.
Zmenu musia postupne testovať
Inštitút objektívnej zodpovednosti sa zatiaľ nebude uplatňovať plne automatizovaným spôsobom. "Najskôr je potrebné zistiť, či prostriedky, ktoré polícia využíva, vyhovujú na tento účel. Polícia získava a vyhodnocuje dáta, aby bolo možné prípadné nepresnosti odstrániť," uzavrel Slivka.
Nejde totiž len o zachytenie vozidla, ktorým bol správny delikt spáchaný. Záznam musí tiež podľa Slivku obsahovať čitateľnú tabuľku s evidenčným číslom vozidla a údaje ako miesto, dátum a čas spáchaného priestupku. Záznam musí byť použiteľný ako dôkaz, preto sa od systému očakáva čo najnižšia chybovosť.