|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
18. októbra 2011
Od 1. novembra má električka prednosť pred chodcami
Novela cestného zákona prináša povinnosť pre chodcov umožniť plynulý prejazd električiek na priechodoch pre chodcov. Slovensko sa prijatím týchto opatrení zaraďuje medzi krajiny ...
Zdieľať
BRATISLAVA 18. októbra (WBN/PR) - Novela cestného zákona prináša povinnosť pre chodcov umožniť plynulý prejazd električiek na priechodoch pre chodcov.
Slovensko sa prijatím týchto opatrení zaraďuje medzi krajiny Európskej únie, v ktorých tento model platí dlhodobo. Na semaformi neriadených priechodoch budú teda musieť už aj slovenskí chodci od 1. novembra dať prednosť električkovej doprave. Tento krok podporil aj Dopravný podnik Bratislava: „Rozhodnutie hodnotím pozitívne, je to len potvrdenie fyzikálnych zákonov. Určitá tolerancia, ohľaduplnosť a najmä obozretnosť bude však aj naďalej nutná na obidvoch stranách,“ vyjadril sa riaditeľ divízie Elektrické dráhy Dopravného podniku Bratislava Ing. Vladimír Rafaj.
Cieľom tejto zmeny je bezpečnosť a plynulosť premávky. Električka má totiž v porovnaní s cestnými vozidlami výrazne dlhšiu brzdnú dráhu, ktorú odborníci stanovujú pri 40 kilometrovej rýchlosti od 45 do 55 metrov. Nehody mávajú často tragické následky najmä pre nepozornosť chodcov. Tí si neuvedomujú hmotnosť vozidla a jeho dlhú brzdnú dráhu a ani to, že vodič električky nemá okrem brzdenia možnosť zabrániť zrážke. Náhlym vstupom na priechod pre chodcov ohrozujú nielen seba, ale aj cestujúcich v električke: „Pri použití núdzovej brzdy totiž môže dôjsť k pádu a zraneniu cestujúcich v električke. Uplatňovanie ustanovenia samozrejme neznamená, že vodiči električiek môžu byť menej opatrní a spoliehať sa na svoju prednosť pred chodcami. Na druhej strane, jednoznačnosť ustanovenia odstraňuje pochybnosti o prednosti električky pred chodcami na priechode cez koľajnice,“ zdôvodňuje Ing. Rafaj.
Chodci teda strácajú absolútnu prednosť a toto opatrenie zároveň zvýši ich bezpečnosť a prispeje k plynulejšej premávke električiek. Odstránením brzdenia pred priechodmi sa premávka zrýchli a zefektívni.
K zrýchleniu električkovej dopravy by výrazne pomohla aj synchronizácia svetelnej signalizácie s jazdou električiek. Dopravný podnik Bratislava v súčinnosti s bratislavským magistrátom už dlhšie pripravujú projekt tzv. preferencie električkovej dopravy, ktorý by pomohol najmä na električkových radiálach.
DPB pripravil informačnú kampaň, ktorou zabezpečí dlhodobé informovanie verejnosti o tomto ustanovení cestného zákona. Na zmenu upozorňuje na webe www.dpb.sk a pripravuje špeciálnu kampaň – distribúciu letákov na predajných miestach DPB, informačné plochy v interiéroch električiek, ktoré budú inštalované celoročne a špeciálne nálepky s piktogramom na všetkých dverách električiek. Cieleným, priamym kontaktom na túto zmenu, upozorňujú cestujúcich už v týchto dňoch pracovníčky callcentra DPB.
Zámerom DPB je v spolupráci s iniciatívou Lepšia doprava aj oslovenie Magistrátu hlavného mesta, aby na priechodoch, ktorých sa to týka, zabezpečili dopravné značenie, prípadne viditeľné označenia. Lepšia doprava zároveň po dohode s DPB prispela k informovaniu obyvateľstva v širšom okolí Bratislavy.
Vzhľadom na závažnosť prijatého ustanovenia bratislavský dopravca plánuje dlhodobú kampaň, počas ktorej chce postupne naučiť verejnosť prijať a rešpektovať túto novinku v cestnom zákone.
Slovensko sa prijatím týchto opatrení zaraďuje medzi krajiny Európskej únie, v ktorých tento model platí dlhodobo. Na semaformi neriadených priechodoch budú teda musieť už aj slovenskí chodci od 1. novembra dať prednosť električkovej doprave. Tento krok podporil aj Dopravný podnik Bratislava: „Rozhodnutie hodnotím pozitívne, je to len potvrdenie fyzikálnych zákonov. Určitá tolerancia, ohľaduplnosť a najmä obozretnosť bude však aj naďalej nutná na obidvoch stranách,“ vyjadril sa riaditeľ divízie Elektrické dráhy Dopravného podniku Bratislava Ing. Vladimír Rafaj.
Cieľom tejto zmeny je bezpečnosť a plynulosť premávky. Električka má totiž v porovnaní s cestnými vozidlami výrazne dlhšiu brzdnú dráhu, ktorú odborníci stanovujú pri 40 kilometrovej rýchlosti od 45 do 55 metrov. Nehody mávajú často tragické následky najmä pre nepozornosť chodcov. Tí si neuvedomujú hmotnosť vozidla a jeho dlhú brzdnú dráhu a ani to, že vodič električky nemá okrem brzdenia možnosť zabrániť zrážke. Náhlym vstupom na priechod pre chodcov ohrozujú nielen seba, ale aj cestujúcich v električke: „Pri použití núdzovej brzdy totiž môže dôjsť k pádu a zraneniu cestujúcich v električke. Uplatňovanie ustanovenia samozrejme neznamená, že vodiči električiek môžu byť menej opatrní a spoliehať sa na svoju prednosť pred chodcami. Na druhej strane, jednoznačnosť ustanovenia odstraňuje pochybnosti o prednosti električky pred chodcami na priechode cez koľajnice,“ zdôvodňuje Ing. Rafaj.
Chodci teda strácajú absolútnu prednosť a toto opatrenie zároveň zvýši ich bezpečnosť a prispeje k plynulejšej premávke električiek. Odstránením brzdenia pred priechodmi sa premávka zrýchli a zefektívni.
K zrýchleniu električkovej dopravy by výrazne pomohla aj synchronizácia svetelnej signalizácie s jazdou električiek. Dopravný podnik Bratislava v súčinnosti s bratislavským magistrátom už dlhšie pripravujú projekt tzv. preferencie električkovej dopravy, ktorý by pomohol najmä na električkových radiálach.
DPB pripravil informačnú kampaň, ktorou zabezpečí dlhodobé informovanie verejnosti o tomto ustanovení cestného zákona. Na zmenu upozorňuje na webe www.dpb.sk a pripravuje špeciálnu kampaň – distribúciu letákov na predajných miestach DPB, informačné plochy v interiéroch električiek, ktoré budú inštalované celoročne a špeciálne nálepky s piktogramom na všetkých dverách električiek. Cieleným, priamym kontaktom na túto zmenu, upozorňujú cestujúcich už v týchto dňoch pracovníčky callcentra DPB.
Zámerom DPB je v spolupráci s iniciatívou Lepšia doprava aj oslovenie Magistrátu hlavného mesta, aby na priechodoch, ktorých sa to týka, zabezpečili dopravné značenie, prípadne viditeľné označenia. Lepšia doprava zároveň po dohode s DPB prispela k informovaniu obyvateľstva v širšom okolí Bratislavy.
Vzhľadom na závažnosť prijatého ustanovenia bratislavský dopravca plánuje dlhodobú kampaň, počas ktorej chce postupne naučiť verejnosť prijať a rešpektovať túto novinku v cestnom zákone.