Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Auto moto

27. mája 2007

Od 1. júna musia byť v autách na prepravu detí autosedačky



Od 1. júna začne platiť nariadenie vlády SR, podľa ktorého musia byť motorové osobné i nákladné vozidlá vybavené príslušnou autosedačkou, ak je v nich prepravované dieťa. Na Slovensku tak ...



Zdieľať

BRATISLAVA 27. mája (WEBNOVINY) - Od 1. júna začne platiť nariadenie vlády SR, podľa ktorého musia byť motorové osobné i nákladné vozidlá vybavené príslušnou autosedačkou, ak je v nich prepravované dieťa. Na Slovensku tak vstúpi do platnosti ďalšie nariadenie, ktoré sa uplatňuje v Európskej únii.

Používané detské zadržiavacie zariadenia, čiže autosedačky, musia byť schválené podľa príslušných predpisov. Autosedačka môže byť konštruovaná tak, "aby sa v prípade zrážky alebo náhleho spomalenia zmenšilo riziko poranenia prepravovanej osoby tým, že obmedzí pohyblivosť jej tela," uvádza sa v nariadení vlády. Zákon člení detské autosedačky na päť skupín: skupina 0 - pre deti s hmotnosťou do 10 kg, skupina 0+ - pre deti do 13 kg, skupina I - pre deti s hmotnosťou od 9 do 18 kilogramov, skupina II - pre deti od 15 do 25 kg a skupina III pre deti s hmotnosťou od 22 do 36 kg. "Všeobecne však platí, že čím je autosedačka univerzálnejšia, tým je horšia. Vhodná autosedačka by mala dieťa fixovať, tým ho ochraňuje." uviedol pre agentúru SITA detský chirurg František Horn. Ako ďalej pripomenul, je dôležité, aby bol chránený hrudník a hlava. "Práve tieto časti tela sú často poranené u detí pri autohaváriách a sú život ohrozujúce," uviedol Horn.

Zároveň sú autosedačky rozdelené do dvoch tried - zabudované a nezabudované. Zabudované tvorí kombinácia popruhov s poistnou prackou, nastavovacím zariadením a upevňovacím kovaním. V niektorých prípadoch autosedačku konštrukčne dopĺňa prídavná sedačka alebo ochranný nárazový štít, ktoré by mali byť prispôsobené na upevnenie vlastnými, integrálnymi popruhmi. "Najbezpečnejším riešením upevnenia autosedačky je systém isofix, ktorý ju kotví priamo o rám karosérie auta," informoval detský chirurg. Podľa neho sa osvedčuje "škrupinová" autosedačka, ktorá je určená pre deti do deväť mesiacov. Nezabudované autosedačky tvorí "čiastočne zadržiavacie zariadenie", na ktorom dieťa počas jazdy sedí a k sedadlu vozidla je pripútané bezpečnostným pásom. "Sedačka" dieťa na sedadle zdvihne vyššie a tak ho bezpečnostný pás lepšie obopne cez hrudník. "Samotný pás, bez sedačky môže byť pre dieťa nebezpečný, lebo ho vtedy neobopína na správnych miestach," uviedol Horn.

Autosedačky nesmú byť pri používaní obrátené v protismere jazdy na sedadle, ktoré je chránené čelným airbagom. Takto možno umiestniť autosedačku len vtedy, ak bol čelný airbag deaktivovaný. Zároveň nemožno prepravovať deti do troch rokov vo vozidle, ktoré nemá na sedadlách bezpečnostné pásy. Ak sú vo vozidle umiestnené dve autosedačky na zadných sedadlách a nie je tam už miesto pre tretiu, je možné dieťa vo veku tri a viac rokov a s postavou výšky menšou ako 150 cm, pripútať k zadnému sedadlu bezpečnostným pásom. "Preprava dieťaťa je zakázaná na predných sedadlách," píše sa v nariadení.

SITA


   Tlač    Pošli

   

Súvisiace články:


 Autosedačky by mali byť od októbra povinné (6. 9. 2006)



nasledujúci článok >>
Poľský premiér nemá svoj osobný účet
<< predchádzajúci článok
K. Minogue a M. Rodriguez sa udobrili nad pohárikom