|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
18. januára 2018
Ochranári monitorujú reakcie vtákov na odkloňovače na vedeniach
Reakcie vtákov na tzv. odkloňovače, špeciálne prvky na elektrických vedeniach, vďaka ktorým si vtáky prekážku včas všimnú a nadletia ju, budú ...
Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR - Roman Hanc
Bratislava 18. januára (TASR) – Reakcie vtákov na tzv. odkloňovače, špeciálne prvky na elektrických vedeniach, vďaka ktorým si vtáky prekážku včas všimnú a nadletia ju, budú v najbližších dňoch monitorovať mapovatelia v rámci projektu Life Energia. TASR o tom informovala Martina Brinzíková Badidová z Ochrany dravcov na Slovensku."V rámci projektu sme najprv určili tie úseky elektrických vedení, ktoré pre vtáky predstavovali najväčšie nebezpečenstvo a dochádzalo tu k nárazom vtákov do vedení. Od júna 2016 začali energetické spoločnosti inštalovať prvé odkloňovače a odvtedy prebieha aj kontrola ich účinnosti," priblížil Marek Gális z Ochrany dravcov na Slovensku.
V rámci projektu testujú tri typy zviditeľňovačov. Vyškolení mapovatelia v súčasnosti monitorujú reakcie vtákov na 43 kilometroch ošetrených vedení. "Na základe získaných údajov budeme vedieť vyhodnotiť efektivitu jednotlivých prvkov v podmienkach nášho územia a našej druhovej skladby vtákov. Posledné odkloňovače pod projektom Life Energia budú nainštalované v tomto roku, spolu to bude 8000 prvkov v rozsahu 82 kilometrov," spresnil.
V najbližších týždňoch ochrancovia očakávajú zvýšenú frekvenciu preletov labutí veľkých, ktoré sa postupne presúvajú z vodných plôch za potravou na okolité polia. "Práve labuť bola najčastejšou obeťou nárazov. Váži desať až 12 kilogramov a s rozpätím krídel 2 až 2,4 metra je pre ňu typický dlhý a pomalý prelet. To jej znemožňuje dostatočne rýchlo zareagovať na prípadnú prekážku v krajine, akou sú i elektrické vedenia," objasnil Gális s tým, že riziko sa zvyšuje pri prelete v kŕdli. Prvé labute z čela kŕdľa síce zareagujú na prekážku a nadletia ju, ostatné to však už nemusia stihnúť.
Počas 20 mesiacov kontrol účinnosti prvkov vykonali už viac ako 2000 záznamov reakcií takmer 20.000 vtákov. Prvé výsledky ukazujú, že na úsekoch vedení ošetrených špeciálnymi prvkami už k nárazom nedochádza. Monitoring bude prebiehať do mája 2019.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR