|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 6.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Renáta
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
19. júla 2011
Očakávané zvýšenie cestovného vo vlakoch sa môže oddialiť
Očakávané zvýšenie cestovného vo vlakoch priemerne o takmer 10 % sa môže o niečo oddialiť. Úrad pre reguláciu železničnej dopravy (ÚRŽD) mal pripomienky k návrhu na úpravu cien v osobnej ...
Zdieľať
BRATISLAVA 19. júla (WEBNOVINY) - Očakávané zvýšenie cestovného vo vlakoch priemerne o takmer 10 % sa môže o niečo oddialiť. Úrad pre reguláciu železničnej dopravy (ÚRŽD) mal pripomienky k návrhu na úpravu cien v osobnej železničnej preprave, Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) tak musí ešte doplniť podklady. Až potom môže úrad pripraviť príslušný výnos o regulovanom cestovnom vo vlakoch a predložiť ho do medzirezortného pripomienkového konania. Osobný železničný prepravca predpokladal, že ceny sa v závislosti od rozhodnutia úradu zvýšia najskôr od augusta alebo septembra tohto roka.
"ÚRŽD mal k predmetnému návrhu ZSSK doplňujúce požiadavky v oblasti časti podkladov zo zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme a v oblasti spresnenia vplyvu zvýšenia cestovného na obyvateľov. Tieto žiadal písomne doplniť," informoval v utorok agentúru SITA riaditeľ sekcie úradu pre reguláciu na železničných dráhach Martin Gajdoš. Návrh úpravy cestovného predložili železničiari na úrad 23. júna. Úrad má na rozhodnutie o cenách 90 dní.
Opodstatnenosť návrhu na zvýšenie cien cestovania vlakmi úrad bude posudzovať až v ďalšom procese jeho schvaľovania. "Termín vydania výnosu závisí od termínu doplnenia podkladov zo strany ZSSK, od rýchlosti posudzovania návrhu výnosu v medzirezortnom pripomienkovom konaní a najmä od rozsahu a vážnosti pripomienok zúčastnených kompetentných inštitúcií," uviedol ďalej Gajdoš. Pripomenul, že úrad zabezpečuje zvýšenie cestovného formou vydania všeobecne záväzného nariadenia, čiže výnosu. "Schvaľovanie výnosu sa riadi legislatívnymi pravidlami vlády. K návrhu sa vyjadrujú všetky príslušné orgány, predovšetkým ministerstvá," dodal Gajdoš. ZSSK sa k celej záležitosti zatiaľ nevyjadrila.
Na žiadosť ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) musela Železničná spoločnosť Slovensko návrh na zvýšené cestovné už raz prehodnocovať. Pôvodne totiž navrhovala rast cien o viac ako 10 %. Upravený návrh s miernejším zvýšením cestovného zdôvodnila tým, že sa ceny neupravovali už sedem rokov, ako aj vplyvom inflácie za uplynulé obdobie a rastom prevádzkových nákladov. Nová cenová politika v osobnej železničnej doprave podľa generálneho riaditeľa ZSSK Pavla Kravca prinesie zmenu z pásmového na kilometrový systém. "Každý zaplatí len toľko, koľko v skutočnosti precestuje," uviedol pred mesiacom. Podľa neho nový cenník bude spravodlivejší. Nová cenová politika ZSSK má zvýšiť tržby z prepravy cestujúcich o 1 mil. eur a umožniť jej vyrovnané hospodárenie v ďalších rokoch. To má zase znížiť výdavky štátneho rozpočtu na financovanie prevádzky osobnej dopravy.
Ceny elektrickej energie podľa Kravca za sedem rokov vzrástli o 31 % a nafty o 77,4 %, inflácia odvtedy dosiahla v súčte 27,4 %, čo je ročne 3,9 %. "Pokiaľ nami navrhované priemerné zvýšenie cestovného je za rovnaké obdobie viac ako dva a pol krát nižšie. Za sedem rokov bola cena osobnej železničnej dopravy najnižšou na dopravnom trhu a túto konkurenčnú výhodu si chce, samozrejme, aj zachovať," dodal šéf ZSSK.
"ÚRŽD mal k predmetnému návrhu ZSSK doplňujúce požiadavky v oblasti časti podkladov zo zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme a v oblasti spresnenia vplyvu zvýšenia cestovného na obyvateľov. Tieto žiadal písomne doplniť," informoval v utorok agentúru SITA riaditeľ sekcie úradu pre reguláciu na železničných dráhach Martin Gajdoš. Návrh úpravy cestovného predložili železničiari na úrad 23. júna. Úrad má na rozhodnutie o cenách 90 dní.
Opodstatnenosť návrhu na zvýšenie cien cestovania vlakmi úrad bude posudzovať až v ďalšom procese jeho schvaľovania. "Termín vydania výnosu závisí od termínu doplnenia podkladov zo strany ZSSK, od rýchlosti posudzovania návrhu výnosu v medzirezortnom pripomienkovom konaní a najmä od rozsahu a vážnosti pripomienok zúčastnených kompetentných inštitúcií," uviedol ďalej Gajdoš. Pripomenul, že úrad zabezpečuje zvýšenie cestovného formou vydania všeobecne záväzného nariadenia, čiže výnosu. "Schvaľovanie výnosu sa riadi legislatívnymi pravidlami vlády. K návrhu sa vyjadrujú všetky príslušné orgány, predovšetkým ministerstvá," dodal Gajdoš. ZSSK sa k celej záležitosti zatiaľ nevyjadrila.
Na žiadosť ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) musela Železničná spoločnosť Slovensko návrh na zvýšené cestovné už raz prehodnocovať. Pôvodne totiž navrhovala rast cien o viac ako 10 %. Upravený návrh s miernejším zvýšením cestovného zdôvodnila tým, že sa ceny neupravovali už sedem rokov, ako aj vplyvom inflácie za uplynulé obdobie a rastom prevádzkových nákladov. Nová cenová politika v osobnej železničnej doprave podľa generálneho riaditeľa ZSSK Pavla Kravca prinesie zmenu z pásmového na kilometrový systém. "Každý zaplatí len toľko, koľko v skutočnosti precestuje," uviedol pred mesiacom. Podľa neho nový cenník bude spravodlivejší. Nová cenová politika ZSSK má zvýšiť tržby z prepravy cestujúcich o 1 mil. eur a umožniť jej vyrovnané hospodárenie v ďalších rokoch. To má zase znížiť výdavky štátneho rozpočtu na financovanie prevádzky osobnej dopravy.
Ceny elektrickej energie podľa Kravca za sedem rokov vzrástli o 31 % a nafty o 77,4 %, inflácia odvtedy dosiahla v súčte 27,4 %, čo je ročne 3,9 %. "Pokiaľ nami navrhované priemerné zvýšenie cestovného je za rovnaké obdobie viac ako dva a pol krát nižšie. Za sedem rokov bola cena osobnej železničnej dopravy najnižšou na dopravnom trhu a túto konkurenčnú výhodu si chce, samozrejme, aj zachovať," dodal šéf ZSSK.