|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 19.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Judita
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
13. júna 2015
Obyvateľov Kojšova charakterizovala práca s drevom a bohatý folklór
Na snímke súkromné múzeum, ktoré založilo miestne občianske združenie Združenie Ulijana v roku 2007. V klasickom kojšovskom dome žili kedysi Ján a Anna Mackovjakovci. V starom kamennom dome možno nájsť množstvo pracovných ...
Zdieľať
Na snímke súkromné múzeum, ktoré založilo miestne občianske združenie Združenie Ulijana v roku 2007. V klasickom kojšovskom dome žili kedysi Ján a Anna Mackovjakovci. V starom kamennom dome možno nájsť množstvo pracovných nástrojov, odevov, hračiek, riadov, sakrálnych doplnkov, či truhlíc a textílií. Všetky predmety ukazujú typickú ľudovú kojšovskú kultúru. V obci Kojšov 12. júna 2015. Foto: TASR/Roman Hanc
Kojšov 13. júna (TASR) - Názov obce Kojšov (okr. Gelnica) vznikol pravdepodobne podľa krstného mena lokátora obce Kojislava, ktorý osídlil neobývané územie. Obec vznikla zrejme koncom 13. storočia na území Jekelfalussyovcov. Historické pramene ju prvýkrát spomínajú v roku 1368. Stredovek zachytáva názov obce v troch podobách: Koys, pomaďarčene Koysfalva a zachytenú nemeckou grafikou ako Kojschov."Naša obec je od nepamäti gréckokatolíckou obcou, aj keď v určitom čase v 16. - 17. storočí, keď prevládali panovníci, ktorí boli rímskokatolíckeho náboženstva, bola rímskokatolícka," uviedol Kojšovčan Andrej Petrov, bývalý pedagóg, v súčasnosti dôchodca, ktorý sa zaoberá históriou obce a pripravuje o nej monografiu.
Hlavným zamestnaním obyvateľov okrem chovu oviec bolo drevorubačstvo a tesárstvo, neskôr baníctvo. Symboly zamestnania sú vyjadrené aj v erbe obce. Atribútmi sú píla, brvno a okrídlená hlava anjela symbolizujúceho ochranu pred zlom a nešťastím.
Obec v 15. a 16. storočí výrazne poznačil vplyv valašskej kolonizácie, podľa Petrova kolonisti tak obci vtlačili nový národopisný ráz. Odrazil sa vo zvykoch, náboženstve, ale aj v reči. Bohaté lesy okolo Kojšova predurčovali, aby sa obyvatelia zaoberali hlavne drevom. "V určitých historických záznamoch je, že v Kojšove bolo až šesť píl v 16. - 17. storočí. Prevažná časť ľudí bola zamestnaná v lesoch a okolo dobytka, ženy vyrábali plátno, vyšívali," opísal Petrov.
Kojšovčania sa venovali aj páleniu uhlia v milieroch pre železné hámre. Od 16. storočia sa totiž Kojšov počítal medzi banícke obce, v okolí sa ťažili železo, meď a striebro, v menšom množstve aj zlato. Neodmysliteľnou súčasťou histórie obce je folklór. "Bol tu bohatý folklór, veľmi pekné kroje obdivované v širokom okolí, ako aj piesne," zdôraznil Petrov.
Z pamätihodností je zaujímavý gréckokatolícky Chrám sv. Petra a Pavla z roku 1809, v ktorom sa nachádza drevený polychrómovaný ikonostas neorokokového štýlu. Namaľoval ho vtedajší eparchiálny maliar Jozef Zmij-Miklošik z neďalekej obce Slovinky.
"V súčasnosti je celý ikonostas zredukovaný len na dva rady, pôvodný bol vysoký až po strop chrámu. Veríme, že sa nám podarí získať financie na rekonštrukciu ikonostasu a jeho celkovú obnovu," povedal zástupca starostu obce Lukáš Mackovjak. Ako dodal, ikonostas je zaujímavý tým, že od jeho autora sa zachovali len dva ikonostasy - v Kojšove a v Maďarsku. Jeden zo zvonov sv. Peter pochádza z 18. storočia a patrí medzi najstaršie funkčné zvony na Spiši.
V lete prichádzajú turisti a zberači, v zime lyžiari a snowboardisti
Príroda a okolie malebnej obce Kojšov (okr. Gelnica) patria medzi obľúbené turistické a lyžiarske miesta a ukrývajú v sebe niekoľko chránených lokalít, náučný chodník, ale aj zberné miesta, kde rastú čučoriedky a brusnice.
Prírodnou dominantou obce je Kojšovská hoľa vysoká 1246 metrov, ktorá tvorí súčasť Slovenského rudohoria. "Z vrcholu je fantastický výhľad na široké okolie. Pri dobrej dohľadnosti vidieť časť územia Maďarska aj Ukrajiny," priblížil zástupca starostu Lukáš Mackovjak. Od roku 1988 sa súčasťou hole stalo Meteorologické rádiolokačné observatórium.
"V lete je Kojšovská hoľa hojne navštevovaná zberačmi lesných plodov - hríbov, čučoriedok a brusníc. V zime hoľu navštevujú hlavne lyžiari na zjazdové lyžovanie a zimnú turistiku," dodal. Hoľu vyhľadávajú aj snowboardisti. Pre turistov je atraktívny prechod na Prednú holicu ku chatám Lajoška a Jahodná.
Na snímke pohľad na obec Kojšov 12. júna 2015. Foto: TASR/Roman Hanc
Na pravom brehu Kojšovského potoka sa nachádza Murovaná skala, ide o zalesnený a rozsiahly vápencový hrebeň s roztrúsenými bralami. Charakteristický je početnými skalnými stenami a vzácnou flórou i faunou. Horolezci si prídu na svoje na Turniskách, ktoré sa týčia na južnom svahu Murovanej skaly. Predstavujú vápencové veže a bralá ukryté v bukovom lese na svahu hrebeňa pri obci. Oblasť podľa Mackovjaka obsahuje asi 70 ciest a výška veží je približne 35 metrov.
Najatraktívnejším miestom veží Turniská a Murovanej skaly je prírodný výtvor a mohutná skalná brána, miestnymi nazývaná i Klemba alebo aj Turniský tunel, výška je asi desať metrov. Ide o najväčší skalný tunel na východnom Slovensku. Prechádza tadiaľ náučný chodník Folkmárska a Murovaná skala, ktorý má sedem informačných tabúľ. Nachádza sa tam viacero jaskýň a priepasť Kamenné mlieko. Začiatok trasy je v obci Kojšov a končí sa vo Veľkom Folkmári. Pre turistov sú k dispozícii označené chodníky. K významným geomorfologickým dominantám v okolí Kojšova patrí Folkmárska skala a Kurtova skala.
Súkromné múzeum vzniklo v dome, kde ukrývali židovskú rodinu
Návštevníci Kojšova majú možnosť vidieť, ako sa kedysi bývalo a odievalo vďaka súkromnému múzeu, ktoré založilo miestne občianske združenie Združenie Ulijana v roku 2007. V klasickom kojšovskom dome žili kedysi Ján a Anna Mackovjakovci. V starom kamennom dome možno nájsť množstvo pracovných nástrojov, odevov, hračiek, riadov, sakrálnych doplnkov, či truhlíc a textílií. Všetky predmety ukazujú typickú kojšovskú kultúru.
"Zámer, prečo zriadiť múzeum, bol jednak zachovať tradičné kroje a nástroje pre ďalšie generácie, jednak ukázať dom mimo Kojšova, ako sa tu skutočne žilo. Okrem krojov, ktoré majú niektoré cez 100 rokov, sú tam pracovné nástroje, ktoré sa už dávno nepoužívajú a dajú sa nájsť len v niektorých múzeách a súkromných zbierkach. Príkladom je zbušok na mak, nádoba, v ktorej sa tĺkol mak," priblížil Lukáš Mackovjak, ktorý je v obci zástupcom starostu a vnukom pôvodných obyvateľov domu.
Na snímke zástupca starostu obce Lukáš Mackovjak s exponátmi ľudových odevov pred svojím súkromným múzeom. V obci Kojšov 12. júna 2015. Foto: TASR/Roman Hanc
Múzeum sa nachádza oproti ihrisku a dosiaľ si k nemu našli cestu ľudia, ktorí navštívili kultúrne podujatia v obci. Počas roka prichádzajú podľa Mackovjaka do múzea aj skupiny, hlavne zo škôl, ktoré majú v rámci exkurzií možnosť vidieť, ako sa kedysi žilo na dedine. Zbierku predmetov tvoria pôvodné objekty, ktoré boli súčasťou života obyvateľov domu. Mnohé priniesli aj Kojšovčania. Súkromné múzeum zapožičiava predmety na okolité výstavy, naposledy sa časť ocitla v Baníckom múzeu v Gelnici počas výstavy Kojšov v minulosti.
Samotní obyvatelia domu, Anna a Ján, sa význame zapísali do histórie. V roku 2012 získali ocenenie Spravodliví medzi národmi za to, že počas vojny pomáhali zachraňovať židovskú rodinu doktora Juraja Polgára z neďalekých Margecian. Po mučení a smrti doktora sa jeho manželka Valéria a syn Walter skryli u susedov v Margecanoch, neskôr im pomohli utiecť do Kojšova. Tam vyhľadali pomoc u miestneho gréckokatolíckeho farára Júliusa Zachariáša, rodinného priateľa. Istý čas sa schovávali na farskom úrade, ale neskôr si ich k sebe domov vzali manželia Mackovjakoví, ktorí bývali na okraji dediny. Valériu zamestnali u seba ako pomocnicu v domácnosti. Prezliekli ju do kojšovského kroja, v ktorom sa mohla voľnejšie pohybovať po dedine. Walter svojím vekom zapadol medzi ich deti.
U nich sa ukrývali až do oslobodenia obce Červenou armádou v januári 1945. Pre svoje presvedčenie boli manželia počas komunistického režimu utláčaní a o to viac museli svoj hrdinský akt záchrany udržiavať v tajnosti. Ich potomkovia sa o celom príbehu dozvedeli iba pred niekoľkými rokmi pri skúmaní historických udalostí a písaní kroniky obce Margecany.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR