Obstarávanie podľa SDKÚ-DS potrebuje zásadnú zmenu
Škandalózne tendre, korupciu a klientelizmus pri verejnom obstarávaní zastavia podľa poslankyne za SDKÚ-DS Lucie Žitňanskej len jasné pravidlá a povinnosti pre všetkých, ako aj úplná ...
BRATISLAVA 8. decembra (WEBNOVINY) - Škandalózne tendre, korupciu a klientelizmus pri verejnom obstarávaní zastavia podľa poslankyne za SDKÚ-DS Lucie Žitňanskej len jasné pravidlá a povinnosti pre všetkých, ako aj úplná transparentnosť vždy a v každom prípade. Informovala o tom v pondelok na brífingu s tým, že z tohto dôvodu verejné obstarávanie na Slovensku potrebuje zásadnú zmenu. SDKÚ-DS preto plánuje v utorok tohto týždňa predložiť v parlamente ďalšiu novelu zákona o verejnom obstarávaní. Opozičná strana navrhuje, aby elektronická aukcia na nákup tovarov a služieb bola vo verejnej správe povinná, možnosť vylúčenia uchádzača zo súťaže kvôli najnižšej cene by mala byť zrušená a aby boli zavedené cenové limity na nákup tovarov a služieb. Predkladaná novela zákona o verejnom obstarávaní v prípade jej schválenia v parlamente by podľa Žitňanskej mohla nadobudnúť účinnosť najskôr od mája 2009. Vyslovila pritom nádej, že ju podporia nielen všetky opozičné strany, ale aj vládna koalícia.
Elektronická aukcia je podľa Žitňanskej mimoriadne účinný spôsob na výrazné obmedzenie priestoru pre korupciu a zníženie nákladov na nákup tovarov a služieb. Pokiaľ ide o údajne neobvykle nízku cenu, je to častý dôvod veľmi pochybných vylúčení z výberových konaní s výraznými črtami možnej korupcie. Poslankyňa za SDKÚ-DS v tejto súvislosti označila za najznámejší prípad tender na elektronické mýto, kde boli vylúčení uchádzači s najnižšími cenami. Ak by neboli vylúčení, štát by podľa SDKÚ-DS ušetril na systéme elektronického mýta 6,5 mld. Sk (215,76 mil. €). Čo sa týka cenových limitov, vláda by mala povinne definovať štandardy kvality a cenové limity na nákup tovarov a služieb. Ministerstvo financií by malo napríklad určiť, aký štandard vybavenia a za akú cenu môžu ministerstvá a úrady nakupovať autá pre zamestnancov na rôznych pozíciach. Podobne je podľa opozičnej strany možné určiť štandardy kvality a cenové limity pre mnohé typy tovarov obstarávané z verejných zdrojov, ako napríklad vybavenie kancelárií, kancelársku techniku, počítače, letenky a ďalšie.
SDKÚ-DS jednu zmenu v zákone o verejnom obstarávaní v parlamente už presadila. Od 1. júla tohto roka už totiž nie je možné uverejnenie verejného obstarávania na nástenke, ale musí byť uverejnené na internete. V kontroverznom tendri z minulého roka na ministerstve výstavby a regionálneho rozvoja, ktorý vedie nominant SNS Marian Janušek, podľa Žitňanskej už nie je vôbec podstatná cena, ale práve spôsob jeho vyhlásenia na nástennej tabuli v sídle ministerstva. Ak by podľa opozičnej poslankyne minister Janušek chcel získať dobrú cenu, tak by tender uverejnil na internete. Keďže ho uverejnil len na korkovej nástenke, chcel zrejme dohodiť kšeft.
Štát v roku 2007 obstarával z verejných zdrojov tovary a služby za 127 mld. Sk (4,22 mld. €), podiel verejných súťaží vlani pritom klesol o 13 %. Premiér Robert Fico podľa SDKÚ-DS v roku 2006 tvrdil, že verejné obstarávanie je predražené o 30 % až 40 %.
SITA