|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
27. novembra 2017
Obrnené vozidlá sú podľa exministrov potrebné
Technika Ozbrojených síl (OS) SR je zastaraná a nákup obrnených transportérov je potrebný. Najlepším postupom pri veľkých modernizačných projektoch je však spolupráca ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR
Bratislava 27. novembra (TASR) – Technika Ozbrojených síl (OS) SR je zastaraná a nákup obrnených transportérov je potrebný. Najlepším postupom pri veľkých modernizačných projektoch je však spolupráca viacerých krajín či transparentná medzinárodná súťaž. V súvislosti s obstarávaním nových obrnených vozidiel 8x8 a 4x4 pre OS SR to tvrdia bývalí ministri obrany Martin Glváč, Martin Fedor a Ľubomír Galko.„Nákup transportérov vychádza z požiadaviek OS SR a je určite potrebný aj vzhľadom na zastaranosť techniky, zabezpečenie obranyschopnosti Slovenskej republiky a plnenie našich záväzkov,“ povedal pre TASR Glváč, ktorý ako nominant Smeru-SD zastával post ministra obrany v rokoch 2012 až 2016.
Tvrdí však, že na podporu domáceho zbrojárskeho priemyslu mal pripravený iný spôsob. „Ako je verejne známe, v predchádzajúcom volebnom období sme podnikli kroky k medzivládnej dohode s Poľskou republikou,“ dodal. Išlo o dodanie desiatok poľských vozidiel Rosomak – Scipio so streleckou vežou slovenskej produkcie. Vyzbrojené nimi mali byť dva prápory pozemných síl.
Spôsob obstarávania obrnených vozidiel kritizuje Galko, ktorý ako nominant SaS zastával post ministra obrany v rokoch 2010 až 2011. „Žiadame okamžité zastavenie tohto pokútneho obchodu a zrealizovanie transparentnej medzinárodnej súťaže, kde jednou z podmienok budú offsety – to znamená zapojenie slovenských firiem. Ale zapojenie slovenských firiem tak, že všetky dostanú šancu sa o zákazky aspoň uchádzať a nebudú vyberané len privilegované firmy,“ uviedol.
Taktiež žiada odtajnenie celého obchodu a zverejniť, akým spôsobom na ministerstve obrany vybrali fínskeho partnera a jeho vozidlo Patria v kombinácii so slovenskými firmami, ako prebiehal výber a aké boli konkurenčné ponuky.
Fedor, ktorý post ministra obrany zastával ako nominant SDKÚ-DS v roku 2006, taktiež tvrdí, že slovenské ozbrojené sily jednoznačne potrebujú novú techniku a obrnené kolesové vozidlá sú v plánoch na obstaranie už vyše desaťročia. „Považujem za dôležité, aby v procese výroby boli zapojené slovenské firmy. Zdôrazňujem však, že najlepšia perspektíva pre našich výrobcov, aj najlepšia cena pre štát, sa môže dosiahnuť úzkou spoluprácou viacerých krajín,“ povedal.
Podľa neho práve finančne náročné obstarávacie projekty sú priam modelovým prípadom, prečo zapojenie sa do programu Stálej štruktúrovanej spolupráce EÚ (Pesco) je dôležite a môže byť pre aktívne štáty výhodné. „Osobitne pre menšie štáty ako Slovensko platí, že nie sú také bohaté, aby si finančne náročné vojenské či bezpečnostné projekty realizovali samy,“ doplnil.
Vláda SR dňa 15. novembra súhlasila s obstaraním maximálne 81 kusov bojových obrnených vozidiel (BOV) 8x8 a 404 kusov vozidiel 4x4 pre potreby OS SR. Slovenská armáda by mala vozidlá 8x8 postupne získať v rokoch 2018 až 2024. Približne 70 percent vozidla by mala tvoriť slovenská účasť a náklady neprevýšia štyri milióny eur s DPH za jedno vozidlo.
Domáci zbrojársky priemysel bude zapojený aj v prípade obstarania vozidiel 4x4. „Vývoj vlastného vozidla by mal byť ukončený v roku 2018 s využitím potenciálu domáceho priemyslu s podielom viac ako 80 percent,“ uviedol v novembri minister obrany Peter Gajdoš (nominant SNS).
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR