Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova    Regióny

09. októbra 2011

Obnovený most Márie Valérie v Štúrove bude mať 10 rokov



O spájaní Štúrova (niekdajšieho Parkanu) s Ostrihomom existuje zmienka už z roku 170 n.l. Na mieste sa prebrodili aj rímske légie. Ostrihom sa stal v roku 1075 kráľovským sídlom a obyvatelia na oboch ...



Zdieľať
most BRATISLAVA 9. októbra (WEBNOVINY) - O spájaní Štúrova (niekdajšieho Parkanu) s Ostrihomom existuje zmienka už z roku 170 n.l. Na mieste sa prebrodili aj rímske légie. Ostrihom sa stal v roku 1075 kráľovským sídlom a obyvatelia na oboch stranách rieky postavili medzi oboma brehmi prievoz. Počas tureckej nadvlády sa podarilo vybudovať pontónový most, ktorý predstavoval nasledujúcich 100 rokov nové spojenie. Ďalšie storočia boli pre tento most skôr nešťastné - bol zničený, potom znovu zrekonštruovaný, v revolučných rokoch 1848-49 poškodený a spálený. V 19. storočí sa objavila požiadavka na vybudovanie železného mosta. V roku 1895 sa ju podarilo úspešne zrealizovať a slávnostne otvoriť ostrihomský most cez Dunaj, ktorý odvtedy niesol meno veľkokňažnej Márie Valérie, dcéry Františka Jozefa. V júli 1919 sa následkom náhodného výbuchu na parkanskej strane časť mosta zrútila do vody. Bol obnovený, ale v roku 1944 ho ustupujúca nemecká armáda zničila.


Myšlienka opätovnej obnovy mosta sa zrodila pri príležitosti 100. výročia uvedenia mosta Márie Valérie do prevádzky v deväťdesiatych rokoch 20. storočia. Zmluvu medzi SR a MR o termíne a podmienkach obnovy podpísali v roku 1999. Cieľom projektu bolo spojiť mimoriadne atraktívne turistické územia oboch krajín a napomôcť rozvoju hospodárskych, kultúrnych a spoločenských aktivít medzi prihraničnými oblasťami Nitrianskeho kraja a maďarskou župou Komárom - Esztergom.

Most Márie Valérie slávnostne otvorili premiér SR Mikuláš Dzurinda spolu s maďarským partnerom Viktorom Orbánom 11. októbra 2001. Stavba si vyžiadala viac ako 11 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Financovala ho prevažne EÚ, ktorá poskytla 10 miliónov eur a 1,6 milióna eur dali spoločne SR a MR. Most slúži pre chodcov a autá do 3,5 tony.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Odhalili výrobcu a dílerov pervitínu v okrese Trebišov
<< predchádzajúci článok
Z poškodeného tankera uniká do mora ropa, hrozí katastrofa