|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 24.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Emília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
20. septembra 2011
Obnova železnice podľa RegioJet nesúvisí s jeho príchodom
Komplexná rekonštrukcia železničnej trate Podunajské Biskupice - Dunajská Streda a výluka vlakovej dopravy nie je podľa českého súkromného dopravcu RegioJet dôvodom toho, aby mohol od budúceho ...
Zdieľať
BRATISLAVA 20. septembra (WEBNOVINY) - Komplexná rekonštrukcia železničnej trate Podunajské Biskupice - Dunajská Streda a výluka vlakovej dopravy nie je podľa českého súkromného dopravcu RegioJet dôvodom toho, aby mohol od budúceho roka prevádzkovať osobnú vlakovú dopravu na trati z Bratislavy cez Dunajskú Stredu do Komárna. Spoločnosť tvrdí, že vlaky na tejto trati dokáže prevádzkovať tak, ako sa zaviazala v zmluve uzavretej s ministerstvom dopravy aj bez výluky či úpravy trate.
"RegioJet nikdy nestanovil rekonštrukciu tejto trate ako podmienku svojho príchodu na Slovensko či ako podmienku pre splnenie svojich záväzkov. Pokiaľ to niekto tvrdí, tak vedome nehovorí pravdu. Nič také nie je ani zakotvené v zmluve o prevádzkovaní vlakov na tejto trati," reagoval v utorok pre agentúru SITA Aleš Ondrůj z RegioJetu. Česká firma sa pritom zaviazala, že na vlastné náklady uskutoční investície do parkovacích plôch v Kvetoslavove a Dunajskej Strede.
Poslanec parlamentu Ľubomír Vážny (Smer-SD) spája rekonštrukciu železničnej trate v dĺžke 35 kilometrov a za takmer 11 mil. eur s vytvorením podmienok pre nového dopravcu. Proti tomu sa RegioJet dôrazne ohradil. "Na súčasnej trati sú napríklad takzvané samovraty na maximálnu rýchlosť do stanice a zo stanice 30 kilometrov za hodinu, ktoré je nevyhnutné na takúto hustú plánovanú prevádzku modernizovať," tvrdí exminister dopravy. Podľa Vážneho Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako investor na túto modernizáciu potrebovali pôvodne len 2 mil. až 2,5 mil. eur. Tie mali byť pritom presunuté zo zdrojov určených na iné trate. Ako opozičný politik dodal, ministerstvo dopravy uvažovalo na obnovu trate so sumou maximálne 1,5 mil. eur.
Modernizácia trate sa podľa ŽSR určite nerealizuje len preto, aby RegioJet mohol prevádzkovať svoje vlaky. Železnice sa rozhodli pristúpiť k rozsiahlej rekonštrukcii z dôvodu, že význam tejto trate v posledných rokoch značne rastie - tak v osobnej, ako aj v nákladnej železničnej doprave. "Uvedený úsek sa stal jedným z najfrekventovanejších a najvyťaženejších v rámci celého Slovenska. Je to spôsobené zvýšeným záujmom o každodenné cestovanie z okolitých oblastí do Bratislavy a späť, keďže sa tu v posledných rokoch zvýšil počet obyvateľov," informovala ešte pred týždňom agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Zároveň sa na tejto trati realizuje intenzívna nákladná doprava do kontajnerového prekladiska v Dunajskej Strede a je tu predpoklad ešte väčšieho využitia pre nákladnú dopravu. Uvedená trať sa tak stáva pre celý región strategickou spojnicou a má ambíciu byť alternatívou v posledných rokoch k problematickej cestnej doprave v danom úseku.
Bývalý minister dopravy má pochybnosti, či rekonštrukčné práce boli zadané v súlade so zákonom. "Oprávnene sa pýtam, kto bude mať prospech z priameho zadania linky súkromnému prepravcovi, so zvýšením nákladov štátu o 1,7 mil. eur? Prečo nám tak veľmi záleží na tomto súkromnom dopravcovi, že sme na Slovensku ochotní ubrať výkony z iných tratí a pridať na túto o 40 % viac, aby mohli byť na ňu vyššie štátne dotácie?" spýtal sa Vážny.
Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. na trati z Bratislavy do Komárna podľa exministra dopravy v minulom roku zabezpečovala výkony 709,75 tis. vlakových kilometrov. RegioJet by mal zabezpečiť výkony o vyše 500 tis. vlakokilometrov viac. "Takýto výkon tam nie je vôbec potrebný. Z uvedeného dôvodu štát uhradí za zabezpečenie dopravnej obslužnosti o 1,7 mil. eur viac oproti predchádzajúcemu roku," uviedol Vážny. Poslanec viackrát kritizoval aj spôsob ako ministerstvo dopravy vlani priamo zadalo prevádzku osobnej dopravy na trati českému prepravcovi. "Ministerstvo obišlo zákonné postupy obstarávania a naviac pripravilo viac ako 200 svojich železničiarov o prácu," dodal exminister.
RegioJet informoval, že zmluvu o prevádzkovaní vlakov uzavrel na základe predloženia výhodnejšej ponuky. Tá podľa firmy znamenala úsporu pri prevádzke vlakov, pričom moderné vlaky pritiahnu viac zákazníkov na železnicu. "To uľahčí preťaženým cestným komunikáciám, zvýši bezpečnosť prevádzky na kľúčovej trase smerujúcej do hlavného mesta. Súčasne zvolený postup je celkom v súlade s legislatívou Európskej únie. Štát dostal výhodnejšiu ponuku a preto ju využil," uviedol Ondrůj. Vážny podľa neho žiadne riešenie v tejto oblasti ako minister neponúkol.
"RegioJet nikdy nestanovil rekonštrukciu tejto trate ako podmienku svojho príchodu na Slovensko či ako podmienku pre splnenie svojich záväzkov. Pokiaľ to niekto tvrdí, tak vedome nehovorí pravdu. Nič také nie je ani zakotvené v zmluve o prevádzkovaní vlakov na tejto trati," reagoval v utorok pre agentúru SITA Aleš Ondrůj z RegioJetu. Česká firma sa pritom zaviazala, že na vlastné náklady uskutoční investície do parkovacích plôch v Kvetoslavove a Dunajskej Strede.
Poslanec parlamentu Ľubomír Vážny (Smer-SD) spája rekonštrukciu železničnej trate v dĺžke 35 kilometrov a za takmer 11 mil. eur s vytvorením podmienok pre nového dopravcu. Proti tomu sa RegioJet dôrazne ohradil. "Na súčasnej trati sú napríklad takzvané samovraty na maximálnu rýchlosť do stanice a zo stanice 30 kilometrov za hodinu, ktoré je nevyhnutné na takúto hustú plánovanú prevádzku modernizovať," tvrdí exminister dopravy. Podľa Vážneho Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako investor na túto modernizáciu potrebovali pôvodne len 2 mil. až 2,5 mil. eur. Tie mali byť pritom presunuté zo zdrojov určených na iné trate. Ako opozičný politik dodal, ministerstvo dopravy uvažovalo na obnovu trate so sumou maximálne 1,5 mil. eur.
Modernizácia trate sa podľa ŽSR určite nerealizuje len preto, aby RegioJet mohol prevádzkovať svoje vlaky. Železnice sa rozhodli pristúpiť k rozsiahlej rekonštrukcii z dôvodu, že význam tejto trate v posledných rokoch značne rastie - tak v osobnej, ako aj v nákladnej železničnej doprave. "Uvedený úsek sa stal jedným z najfrekventovanejších a najvyťaženejších v rámci celého Slovenska. Je to spôsobené zvýšeným záujmom o každodenné cestovanie z okolitých oblastí do Bratislavy a späť, keďže sa tu v posledných rokoch zvýšil počet obyvateľov," informovala ešte pred týždňom agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Zároveň sa na tejto trati realizuje intenzívna nákladná doprava do kontajnerového prekladiska v Dunajskej Strede a je tu predpoklad ešte väčšieho využitia pre nákladnú dopravu. Uvedená trať sa tak stáva pre celý región strategickou spojnicou a má ambíciu byť alternatívou v posledných rokoch k problematickej cestnej doprave v danom úseku.
Bývalý minister dopravy má pochybnosti, či rekonštrukčné práce boli zadané v súlade so zákonom. "Oprávnene sa pýtam, kto bude mať prospech z priameho zadania linky súkromnému prepravcovi, so zvýšením nákladov štátu o 1,7 mil. eur? Prečo nám tak veľmi záleží na tomto súkromnom dopravcovi, že sme na Slovensku ochotní ubrať výkony z iných tratí a pridať na túto o 40 % viac, aby mohli byť na ňu vyššie štátne dotácie?" spýtal sa Vážny.
Štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. na trati z Bratislavy do Komárna podľa exministra dopravy v minulom roku zabezpečovala výkony 709,75 tis. vlakových kilometrov. RegioJet by mal zabezpečiť výkony o vyše 500 tis. vlakokilometrov viac. "Takýto výkon tam nie je vôbec potrebný. Z uvedeného dôvodu štát uhradí za zabezpečenie dopravnej obslužnosti o 1,7 mil. eur viac oproti predchádzajúcemu roku," uviedol Vážny. Poslanec viackrát kritizoval aj spôsob ako ministerstvo dopravy vlani priamo zadalo prevádzku osobnej dopravy na trati českému prepravcovi. "Ministerstvo obišlo zákonné postupy obstarávania a naviac pripravilo viac ako 200 svojich železničiarov o prácu," dodal exminister.
RegioJet informoval, že zmluvu o prevádzkovaní vlakov uzavrel na základe predloženia výhodnejšej ponuky. Tá podľa firmy znamenala úsporu pri prevádzke vlakov, pričom moderné vlaky pritiahnu viac zákazníkov na železnicu. "To uľahčí preťaženým cestným komunikáciám, zvýši bezpečnosť prevádzky na kľúčovej trase smerujúcej do hlavného mesta. Súčasne zvolený postup je celkom v súlade s legislatívou Európskej únie. Štát dostal výhodnejšiu ponuku a preto ju využil," uviedol Ondrůj. Vážny podľa neho žiadne riešenie v tejto oblasti ako minister neponúkol.