|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 25.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Katarína
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
29. októbra 2013
Obe strany Bosporu spojil nový železničný tunel
Európsku a ázijskú stranu Istanbulu spojil prvýkrát železničný tunel, ktorého výstavbu navrhol už pred 150 rokmi osmanský sultán, do prevádzky však bude uvedený až dnes.
Zdieľať
Istanbul 29. októbra (TASR) - Európsku a ázijskú stranu Istanbulu spojil prvýkrát železničný tunel, ktorého výstavbu navrhol už pred 150 rokmi osmanský sultán, do prevádzky však bude uvedený až dnes.
Agentúra Associated Press citovala tureckých predstaviteľov, ktorí uviedli, že ide o najhlbšie položený železničný tunel pod vodou na svete.
Meria 13,6 kilometra a bol vybudovaný vyše 55 metrov pod dnom Bosporskej úžiny, ktorá spája Čierne more s Marmarským a rozdeľuje Turecko na európsku a ázijskú časť.
Turecko dúfa, že kapacita podmorského železničného tunela 1,5 milióna cestujúcich denne odľahčí chronicky preťaženú dopravu v Istanbule.
Tunel je jedným z niekoľkých veľkých projektov infraštruktúry, ktoré chce uskutočniť vláda premiéra Recepa Tayyipa Erdogana.
Tieto projekty zahŕňajú výstavbu separátneho podmorského tunelu pre cestnú dopravu, ktorý má byť postavený pod Bosporom, výstavbu tretieho mosta cez úžinu, výstavbu najväčšieho letiska na svete a vodného kanálu, ktorý by sa vyhýbal Bosporu.
Projekty majú podporiť rast ekonomiky, ale vyvolali tiež rozsiahle protesty verejnosti, ktorá obviňuje vládu, že výrazne mení mesto bez dostatočnej verejnej konzultácie s občanmi.
Železničný tunel začali stavať v roku 2005 a mal byť do štyroch rokov hotový, výstavbu však spomalili archeologické nálezy, vrátane byzantského prístavu zo 4. storočia nášho letopočtu. Jeho výstavba tiež vyvolala obavy, že nebude bezpečný v prípade zemetrasenia v regióne s vysokou seizmickou aktivitou.
Turecký minister dopravy Binali Yildirim povedal, že tunel je "najbezpečnejším miestom v Istanbule, bol navrhnutý tak, aby vydržal aj zemetrasenie s magnitúdou 9,0.
Obe strany 29 kilometrov dlhej a v najširšom mieste necelé štyri kilometre širokej Bosporskej úžiny spájajú v súčasnosti dva visuté mosty, výstavba tretieho sa začala v máji tohto roka. Bude osemprúdový a ponesie aj železnicu.
Dnešné slávnostné otvorenie železničného tunela sa uskutoční pri príležitosti 90. výročia založenia Tureckej republiky za účasti premiéra Erdogana a japonského predsedu vlády Šinzu Abeho, keďže Japonsko sa významne podieľalo na jeho výstavbe a financovaní.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR
Agentúra Associated Press citovala tureckých predstaviteľov, ktorí uviedli, že ide o najhlbšie položený železničný tunel pod vodou na svete.
Meria 13,6 kilometra a bol vybudovaný vyše 55 metrov pod dnom Bosporskej úžiny, ktorá spája Čierne more s Marmarským a rozdeľuje Turecko na európsku a ázijskú časť.
Turecko dúfa, že kapacita podmorského železničného tunela 1,5 milióna cestujúcich denne odľahčí chronicky preťaženú dopravu v Istanbule.
Tunel je jedným z niekoľkých veľkých projektov infraštruktúry, ktoré chce uskutočniť vláda premiéra Recepa Tayyipa Erdogana.
Tieto projekty zahŕňajú výstavbu separátneho podmorského tunelu pre cestnú dopravu, ktorý má byť postavený pod Bosporom, výstavbu tretieho mosta cez úžinu, výstavbu najväčšieho letiska na svete a vodného kanálu, ktorý by sa vyhýbal Bosporu.
Projekty majú podporiť rast ekonomiky, ale vyvolali tiež rozsiahle protesty verejnosti, ktorá obviňuje vládu, že výrazne mení mesto bez dostatočnej verejnej konzultácie s občanmi.
Železničný tunel začali stavať v roku 2005 a mal byť do štyroch rokov hotový, výstavbu však spomalili archeologické nálezy, vrátane byzantského prístavu zo 4. storočia nášho letopočtu. Jeho výstavba tiež vyvolala obavy, že nebude bezpečný v prípade zemetrasenia v regióne s vysokou seizmickou aktivitou.
Turecký minister dopravy Binali Yildirim povedal, že tunel je "najbezpečnejším miestom v Istanbule, bol navrhnutý tak, aby vydržal aj zemetrasenie s magnitúdou 9,0.
Obe strany 29 kilometrov dlhej a v najširšom mieste necelé štyri kilometre širokej Bosporskej úžiny spájajú v súčasnosti dva visuté mosty, výstavba tretieho sa začala v máji tohto roka. Bude osemprúdový a ponesie aj železnicu.
Dnešné slávnostné otvorenie železničného tunela sa uskutoční pri príležitosti 90. výročia založenia Tureckej republiky za účasti premiéra Erdogana a japonského predsedu vlády Šinzu Abeho, keďže Japonsko sa významne podieľalo na jeho výstavbe a financovaní.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR