Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

02. mája 2019

Obchodníci sa pripravujú na realizáciu zákazu jednorazových plastov



Prakticky všetci členovia Zväzu obchodu (ZO) SR sa intenzívne pripravujú na podmienky v súvislosti s prijímaním nových právnych predpisov čo sa týka ...



Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR - Štefan Puškáš
Bratislava 2. mája (TASR) - Prakticky všetci členovia Zväzu obchodu (ZO) SR sa intenzívne pripravujú na podmienky v súvislosti s prijímaním nových právnych predpisov čo sa týka používania jednorazových výrobkov z plastov, ako napríklad vatové tyčinky do uší, príbory, taniere, slamky, miešadlá na nápoje, paličky k balónom, nádoby na potraviny a poháre vyrobené z expandovaného polystyrénu na európskej aj národnej úrovni.


S rovnakou zodpovednosťou, ako uviedli vo štvrtok v Bratislave na stretnutí s médiami predstavitelia ZO SR, sa stavajú aj k otázke zálohovania obalov na nápoje, i keď podľa názoru zväzu existujúci návrh zákona nerieši skutočné problémy odpadového hospodárstva a ochrany životného prostredia na Slovensku. Zväz zastáva názor, že prijímané riešenia majú využívať doterajšie pozitívne skúsenosti, majú byť efektívne, finančne únosné a predovšetkým natoľko domyslené, aby sa nemuseli znovu meniť o niekoľko rokov.

O počte nápojových obalov na slovenskom trhu, a teda o veľkosti úlohy, ktorú by obchodníci mali prípadným zálohovaním riešiť, informuje maloobchodný audit spoločnosti Nielsen. Počet predaných kusov plastových fliaš vo vybraných nápojových kategóriách dosiahol v maloobchode vrátane čerpacích staníc za posledných 12 mesiacov (apríl 2018 až marec 2019) 570 miliónov kusov.  

"Pre ilustráciu množstva nakúpených plastových fliaš v týchto nápojových kategóriách si predstavme spotrebu na jedného Slováka, ktorá sa dostala cez hranicu 100 kusov fliaš ročne. Celkový počet predaných kusov nápojov v maloobchode medziročne narástol o viac ako 5 %, plastové balenia rástli trochu pomalším tempom, o necelé 3 %. Rýchlejšie ako plastové fľaše rástli plechovky, ktoré posilnili svoje postavenie vo všetkých kategóriách, najvýraznejšie je to viditeľné pri pivách, radleroch a energetických nápojoch," uviedla Jana Magicová zo spoločnosti Nielsen.

Významnosť plastových fliaš je najväčšia v kategórii minerálnych a stolových vôd, kde je podiel plastových balení takmer 100 %. Približne 90 % z celkového počtu predaných kusov tvoria plastové fľaše aj v limonádach a ľadových čajoch. Naopak, drvivá väčšina predajov, viac ako 90 %, energetických nápojov, sa realizuje v plechovkách, podobne vysoký podiel, takmer dve tretiny celkového počtu kusov piva a radlerov, sa predá v maloobchode v balení plechovky. Magicová vysvetľuje aj trend vývoja predaja balení v skle: „Celkový predaj balení v skle stagnuje. Ich počet medziročne poklesol v najväčšej kategórii piva a radlerov, kde tvorí v rámci typov balenia sklo viac ako štvrtinu predaných kusov. Naopak, mierny nárast zaznamenalo sklo v džúsoch a sirupoch, kde je však podiel sklenených balení oveľa nižší ako pri pive."

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Matica slovenská v rôznych mestách priblíži M. R. Štefánika verejnosti
<< predchádzajúci článok
Pápežská nadácia vyjadrila znepokojenie nad útokmi na kresťanov