|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
14. januára 2015
Obchodné centrá sa presúvajú do užších centier menších miest Slovenska
AUPARK KOŠICE, novostavba
Zdieľať
AUPARK KOŠICE, novostavba Foto: Milan Jursa
Bratislava 14. januára (TASR) – Rok 2014 sa pre maloobchod na Slovensku niesol v znamení pozitívnej nálady a optimizmu, obchodníci spúšťali svoje prevádzky s omnoho väčšou chuťou ako v minulosti. Výsledkom je otvorenie viacerých obchodných centier nielen v hlavnom meste SR, ale aj v regiónoch. Uviedli to predstavitelia realitno-poradenskej spoločnosti CBRE na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave.Maloobchodné formáty sa začínajú čoraz viac presúvať z metropoly Slovenska do ostatných častí krajiny. "Dosiaľ boli trendy vo výstavbe orientované mimo Bratislavy najmä na miesta, kde boli pozemky ľahšie dostupné, a to sú skôr širšie centrá miest alebo okolia miest," povedal riaditeľ prenájmu obchodných priestorov CBRE Slovensko Peter Pohanka.
Nové projekty, ktoré prichádzajú na trh, sú jednak obchodné centrá v užších centrách miest, kde už existuje konkurencia. "Aby boli nové formáty konkurencieschopné, musia priniesť okrem ponuky služieb a nového mixu nájomcov aj ďalšiu pridanú hodnotu, ktorú spravidla riešia lukratívnou lokalitou a atraktivitou i dizajnom centra," upozornil Pohanka.
V kurze sú dnes aj tzv. retail parky sústreďujúce sa obzvlášť na menšie mestá, pri ktorých je lokalita menej dôležitá, no rozhoduje dostupnosť. Takéto parky sa otvárajú v mestách, ktoré majú menej ako 20.000 obyvateľov, výnimkou nie sú ani desaťtisícové mestá ako Stará Ľubovňa, Bánovce nad Bebravou či Čadca.
V mestách s najvyššou nasýtenosťou obchodnými centrami sa podľa Pohanku vytvára tlak na obsadenosť a návštevnosť. "Tento tlak nie je nevyhnutne negatívna vec, pretože zdravé konkurenčné prostredie ženie všetky obchodné centrá dopredu," zhodnotil. Ako dodal, pod tlakom sú aj vlastníci a správcovia centier, aby priniesli niečo nové. Môže ísť o inovácie v rámci vnútorného usporiadania centier, ale tiež ponuky netradičných služieb. Prvými lastovičkami sú školy varenia, prípadne zábavné formáty ako "laser game" či "escape room".
Tento rok prinesie podľa CBRE druhú vlnu optimizmu obchodných centier, na trh by malo vstúpiť niekoľko nových projektov v Poprade, Trnave alebo Lučenci. "Dostupnosť investičných prostriedkov je relatívne vysoká, developéri sú pri chuti a budú stavať ďalej," avizoval Pohanka. Trend upriamovania sa na malé mestá by mal pokračovať, investori však začnú modernizovať svoje centrá a profilovať ich na poskytovanie špecifických služieb. Vznikať by teda mali napríklad nábytkové domy či diskontné obchody.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR