|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
14. júna 2011
Obchodná komora navrhuje stavať diaľnicu okolo Žiliny cez PP
Žilinská regionálna pobočka Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) navrhuje ministerstvu dopravy stavať diaľnicu D1 okolo ...
Zdieľať
Aktivita na úseku D1 Turany- Hubová v máji 2011.Foto: dialnice.info.skMARTIN 14. júna (WEBNOVINY) - Žilinská regionálna pobočka Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory (SOPK) navrhuje ministerstvu dopravy stavať diaľnicu D1 okolo Žiliny cez PPP projekty a peniaze z úseku Turany- Hubová presunúť na výstavbu diaľnice D3 Svrčinovec- Skalité. Podľa riaditeľa Žilinskej regionálnej komory SOPK Jána Mišuru už minulý rok, keď bol zrušený 3. balík PPP, bolo jasné, že stavbu tunela Višňové medzi Žilinou a Martinom nebude možné financovať z Operačného programu doprava pre roky 2007- 13. Aby stihli tunel dostavať do konca programového obdobia, museli by ho totiž začať stavať už v roku 2009.
„A financovanie stavby tunela z Operačného programu doprava pre roky 2014- 20 je veľmi nepravdepodobné, pretože ide o nákladovú položku v štátnom rozpočte a vzhľadom na jej výšku a výšku štátneho dlhu je takýto spôsob financovania veľmi nepravdepodobný,“ dodal Mišura. Na úseku Lietavská Lúčka- Dubná Skala považuje Mišura za kľúčovú stavbu rozostavaný tunel Višňové. Komora neverí, že túto nákladnú stavbu by dokázali zvládnuť zo štátneho rozpočtu, neveria totiž, že by minister financií súhlasil so zvyšovaním štátneho deficitu. Diaľnicu zo Žiliny do Martina by mali podľa komory začať stavať cez PPP projekt najneskôr v roku 2012.
Pri termínovaní výstavby úsekov D3 Svrčinovec - Skalité a D1 Turany- Hubová navrhuje žilinská obchodná komora uprednostniť diaľnicu D3 smerujúcu cez Kysuce k poľskej hranici. Výstavba D1 medzi Turanmi a Hubovou je totiž zablokovaná Európskou komisiou a mimovládnymi organizáciami pre nepovolené trasovanie cez chránené územia. Peniaze z kohéznych fondov plánovaných pre úsek Turany- Hubová navrhuje komora presunúť na Kysuce.
„Vzhľadom na nepripravenosť stavby úseku diaľnice D1 Turany- Hubová navrhujeme túto stavbu úplne vyradiť z nárokov na financovanie v období do roku 2014. Uvoľnené financie 698 miliónov eur žiadame použiť na financovanie plných profilov úseku D3 Svrčinovec- Skalité a R5 Svrčinovec- Česká republika. Tento návrh nevyvoláva nároky na štátny rozpočet, nezvyšuje deficit SR a zachováva proporcionalitu výdavkov v rámci Slovenska na D1 a D3, pretože presun by sa realizoval v rámci kraja. Navyše úsek Svrčinovec- Skalité má od januára vydané platné stavebné povolenie,“ dodal Mišura.
Komora argumentuje aj tým, že diaľničný úsek Svrčinovec- Skalité je súčasťou vybraného európskeho prioritného projektu č. 25 v sieti diaľnic TEN-T, ktorý má podporu komisie a parlamentu EÚ. Stavba je projekčne pripravená pre plný profil a podľa analýz Sliezskeho vojvodstva má úsek v roku 2014 prognózovanú intenzitu 20 tisíc vozidiel za 24 hodín.
Žilinská obchodná komora týmito návrhmi reagovala na Program výstavby diaľnic do roku 2014 vypracovaný ministerstvom dopravy. Komoru na druhej strane potešilo, že ministerstvo v najbližších štyroch rokoch nepočíta s výstavbou R1 cez Donovaly.
„A financovanie stavby tunela z Operačného programu doprava pre roky 2014- 20 je veľmi nepravdepodobné, pretože ide o nákladovú položku v štátnom rozpočte a vzhľadom na jej výšku a výšku štátneho dlhu je takýto spôsob financovania veľmi nepravdepodobný,“ dodal Mišura. Na úseku Lietavská Lúčka- Dubná Skala považuje Mišura za kľúčovú stavbu rozostavaný tunel Višňové. Komora neverí, že túto nákladnú stavbu by dokázali zvládnuť zo štátneho rozpočtu, neveria totiž, že by minister financií súhlasil so zvyšovaním štátneho deficitu. Diaľnicu zo Žiliny do Martina by mali podľa komory začať stavať cez PPP projekt najneskôr v roku 2012.
Pri termínovaní výstavby úsekov D3 Svrčinovec - Skalité a D1 Turany- Hubová navrhuje žilinská obchodná komora uprednostniť diaľnicu D3 smerujúcu cez Kysuce k poľskej hranici. Výstavba D1 medzi Turanmi a Hubovou je totiž zablokovaná Európskou komisiou a mimovládnymi organizáciami pre nepovolené trasovanie cez chránené územia. Peniaze z kohéznych fondov plánovaných pre úsek Turany- Hubová navrhuje komora presunúť na Kysuce.
„Vzhľadom na nepripravenosť stavby úseku diaľnice D1 Turany- Hubová navrhujeme túto stavbu úplne vyradiť z nárokov na financovanie v období do roku 2014. Uvoľnené financie 698 miliónov eur žiadame použiť na financovanie plných profilov úseku D3 Svrčinovec- Skalité a R5 Svrčinovec- Česká republika. Tento návrh nevyvoláva nároky na štátny rozpočet, nezvyšuje deficit SR a zachováva proporcionalitu výdavkov v rámci Slovenska na D1 a D3, pretože presun by sa realizoval v rámci kraja. Navyše úsek Svrčinovec- Skalité má od januára vydané platné stavebné povolenie,“ dodal Mišura.
Komora argumentuje aj tým, že diaľničný úsek Svrčinovec- Skalité je súčasťou vybraného európskeho prioritného projektu č. 25 v sieti diaľnic TEN-T, ktorý má podporu komisie a parlamentu EÚ. Stavba je projekčne pripravená pre plný profil a podľa analýz Sliezskeho vojvodstva má úsek v roku 2014 prognózovanú intenzitu 20 tisíc vozidiel za 24 hodín.
Žilinská obchodná komora týmito návrhmi reagovala na Program výstavby diaľnic do roku 2014 vypracovaný ministerstvom dopravy. Komoru na druhej strane potešilo, že ministerstvo v najbližších štyroch rokoch nepočíta s výstavbou R1 cez Donovaly.