|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 26.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Štefan
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
22. októbra 2006
Občania rozhodujú v referende o rozšírení Panamského kanála
Panamskí voliči môžu v nedeľnom ľudovom hlasovaní vyjadriť svoj názor k modernizačnému plánu v hodnote 5, 25 miliardy USD, ktorý by mal rozšírením Panamského kanála umožniť väčším lodiam ...
PANAMA 22. októbra (WEBNOVINY) - Panamskí voliči môžu v nedeľnom
ľudovom hlasovaní vyjadriť svoj názor k modernizačnému plánu v hodnote
5, 25 miliardy USD, ktorý by mal rozšírením Panamského kanála umožniť
väčším lodiam spojenie medzi Tichým a Atlantickým oceánom. Podľa
posledného prieskumu verejnej mienky je za rozšírenie Panamského kanála
70 percent oprávnených voličov.
Podľa panamského prezidenta Martina Torrijosa a Správy Panamského
kanála je modernizácia 92-ročného vodného diela nevyhnutná. Približne
80 percent HDP Panamy súvisí s aktivitami vzťahujúcimi sa priamo alebo
nepriamo na Panamský kanál, ktorý využívajú hlavne Spojené štáty, Čína
a Japonsko.
Zatiaľ čo plavba cez 80-kilometrový kanál spájajúci dva oceány by
mala za normálnych podmienok trvať osem až desať hodín, v skutočnosti
trvá v priemere 26 hodín vrátane čakacích dôb. Preto sa v novom pláne
navrhuje okrem úpravy aj rozšírenie kanála o tretí prúd, po ktorom by
sa mohli plaviť aj objemnejšie lode s dĺžkou 366 metrov a šírkou 49
metrov. V súčasnosti musia takéto lode oboplávať celú južnú Ameriku, ak
sa chcú dostať do prístavov na druhej strane amerického kontinentu.
Oponenti rozširovania tvrdia, že úprava kanála nie je taká
nevyhnutná ako tvrdí masívna štátna propaganda projektu a štát by mal
radšej investovať do boja proti chudobe, ktorá sa týka 40 percent
populácie.
Panamský viceprezident a minister zahraničia Samuel Lewis v
rozhovore pre agentúru AFP uviedol, že práve Panamský kanál je
primárnym zdrojom prostriedkov na boj proti chudobe. Okrem toho
panamské úrady odhadujú, že navrhovaný projekt vytvorí 7000 pracovných
miest a nepriamo ďalších 35 000.
Panamský kanál vybudovali v rokoch 1904 až 1914 Spojené štáty, ktoré ho v roku 1999 previedli pod správu panamskej vlády. Ak obyvatelia Panamy v referende modernizačný projekt odsúhlasia, rekonštrukčné práce by sa mali začať koncom roka 2007 a skončiť v roku 2014.
SITA,AFP,AP