BRATISLAVA 21. februára (WEBNOVINY) - Vedenie ministerstva obrany po prepuknutí škandálu okolo štvormiliardových tendrov za upratovanie tvrdilo, že o takto pripravovanej súťaži netušilo.
V tesnej blízkosti prípravy súťaže sa však celý čas pohyboval príbuzný vtedajšieho štátneho tajomníka, dnes už ministra obrany Jaroslava Bašku – Miroslav Baška, informoval týždenník Žurnál. Je zástupcom riaditeľa na odbore údržby a prevádzky so sídlom v Trenčíne, ktorý zohral pri tendri dosť podstatnú úlohu. Na odbore sa totiž sústreďovali všetky podklady na tendre. Tie sa potom posielali do Bratislavy, kde sa na ich základe pripravovali požiadavky a následné cenové kalkulácie vo verejnej súťaži. Riaditeľom odboru je Alexander Kamaráš, ktorý sa však v inšpekčnej záverečnej správe medzi zodpovednými na počudovanie takmer vôbec neobjavuje. Napriek tomu sa však v kuloároch hovorí o jeho odchode s tým, že jeho nástupcom by sa mohol stať práve Miroslav Baška. „Neviem o tom nič,“ reagoval Baška vyhýbavo. Na otázku, či sú s ministrom bratranci, odmietol odpovedať. „Nebudem odpovedať. Musím?“
Ako ďalej uviedol týždenník, vynára sa otázka, či o tendroch nevedel ani priamy nadriadený úradu správy nehnuteľného majetku ministerstva obrany, cez ktorý tendre šli, vedúci služobného úradu Miroslav Sim, spájaný s ministrom vnútra Robertom Kaliňákom. Simovo meno inšpekcia v súvislosti s upratovacími tendrami spomína podľa informácií Žurnálu len okrajovo – napríklad, že vypracoval plán obstarávania týchto služieb či následný projekt ich zabezpečenia. Ani minister Baška minulý týždeň nespomínal Sima v zmysle, že by mal niesť zodpovednosť.
Hlavnými vinníkmi predražených tendrov sú len úradníci – predovšetkým bývalý riaditeľ Úradu správy nehnuteľného majetku ministerstva obrany Vladimír Vasko, jeho podriadený a predseda výberovej komisie Richard Tomík či člen komisie Karol Valent. Tak to aspoň uzavrela inšpekcia, ktorá záverečnú správu z kontroly predložila ministrovi obrany Jaroslavovi Baškovi. Týmto úradníkom je pripísané zanedbanie služobných povinností, ktoré malo za následok chystaný predražený nákup upratovacích služieb. Vaska z funkcie odvolal ešte Kašický, ďalších troch zasa minulý týždeň Baška. V rezorte zatiaľ zostávajú, podľa zdrojov Žurnálu sú však tlaky na ich „dobrovoľný odchod“.
Úradníci však s takýmito závermi nesúhlasia. Dokonca v tejto súvislosti už došlo na vojenskú prokuratúru aj trestné oznámenie na inšpekciu ministra obrany. „Zodpovednosť necítim žiadnu,“ reagoval napríklad Valent. Tomík sa o celej záležitosti baviť odmietol. „Som na péenke, nebudem s vami komunikovať,“ rýchlo zložil telefón. Nadriadených však postihy obchádzajú a zrejme to tak aj zostane. Za výkon týchto vecí z právnej stránky totiž priamo nezodpovedali. A oficiálne sú teda čistí. Aj keď teoreticky mohol niekto z vyšších miest (a nielen v rezorte obrany) tender ovplyvňovať, chýbajú o tom záznamy.
Kontrola potvrdila, že pripravované tendre boli nehospodárne a že sa pri nich porušili viaceré predpisy. S takýmito vysokými nákladmi na upratovacie služby vedenie ministerstva obrany v schválených dokumentoch totiž vôbec nerátalo. Pôvodne sa mali zabezpečiť sčasti aj vlastnými silami, tender však rátal už len s ich nákupom. Podľa pôvodného plánu obstarávania, ktorý predložil Sim, sa malo na letnú úpravu vonkajších priestorov za tri roky vynaložiť 704 miliónov korún, na zimnú 180 miliónov a na upratovanie vnútri 425 miliónov. Projekt zabezpečenia služieb, ktorý vychádzal z tohto plánu, už rátal s trocha inými sumami – 170 miliónov na zimnú údržbu, vyše 550 miliónov na letnú a zhruba rovnako aj na upratovanie. Už aj tieto čísla môžu vzbudzovať podozrenia, že sú neúmerne vysoké. V obchodnom vestníku pri vypísaní verejnej súťaže sa však objavili dvojnásobné – 1,4 miliardy na letné upratovanie, 1,5 miliardy na zimné a 900 miliónov za vnútorné priestory. Ako a kedy k takému obrovskému navýšeniu prišlo, pýta sa týždenník s tým, že to jasné nie je. Viaceré rozhodnutia o tendri sa totiž uskutočnili len na základe ústnych pokynov. Napríklad príprava obstarávania sa uskutočnila bez oficiálne vydanej úlohy. Chýbajú aj písomné záznamy z niektorých porád, kde sa, napríklad, zjednocovali požiadavky jednotlivých posádkových správ budov na údržbu, čo malo vplyv na určenie podmienok. Odborníci sa zhodujú, že takéto služby, napríklad upratovanie, potom informatika a vývojové programy, bývajú pri nákupoch najmenej prehľadnými položkami, kde sú navýšenia ceny prakticky nekontrolovateľné. Podľa týždenníka Žurnál na rozdiely medzi vypočítanou a pôvodne predpokladanou cenou niektorí nižší úradníci pri príprave tendra upozorňovali. Bez výsledku. Cena za služby sa mala počítať na základe predpokladaného množstva výkonov, ktoré dodali predstavitelia jednotlivých posádkových správ. Vzhľadom na vysoké konečné číslo je pravdepodobné, že niektoré údaje sa neoprávnene navýšili a nebral sa do úvahy ani spomínaný plán obstarávania.
Čo je v pozadí čudných miliardových tendrov za jednoduché služby, je podľa Žurnálu veľmi ťažké dokázať. Inšpekcia pri preverovaní tak hlboko nešla a zrejme by to ani nedokázala. Obmedzila sa len na všeobecné konštatovania o porušeniach predpisov a služobných povinností. V podstate vágne závery vzhľadom na obrovský škandál, ktorý okolo tendrov vypukol. Zvláštne, že podľa vedenia nie je ani možné vyvodzovať trestnoprávne dôsledky voči nikomu v tejto kauze, ktorá urýchlila odchod Františka Kašického z funkcie ministra.
SITA