Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Gala

23. februára 2012

O Oscaroch rozhodujú starší, bieli muži



Členovia americkej Akadémie filmových umení a vied, ktorí rozhodujú o držiteľoch Oscarov, sú prevažne starší, bieli muži. Na svojej webovej stránke o tom informoval americký denník Los Angeles ...



Zdieľať
oscarsosky BRATISLAVA 23. februára (WEBNOVINY) - Členovia americkej Akadémie filmových umení a vied, ktorí rozhodujú o držiteľoch Oscarov, sú prevažne starší, bieli muži. Na svojej webovej stránke o tom informoval americký denník Los Angeles Times, ktorý zisťoval odpoveď na otázku, kto sú vlastne 5 765 hlasujúci členovia filmovej Akadémie. Napriek tomu, že od roku 2004 pravidelne zverejňujú mená osobností, ktoré do Akadémie pozvali, neinformujú o tom, kto z nich sa skutočne stal členom a ich presný zoznam zostáva utajený.


O tom, kto sú Akademici a ako to ovplyvňuje, kto sa dostane medzi nominovaných a kto získa Oscara, sa vedú špekulácie aj medzi ľuďmi vo filmovom priemysle. "Musím povedať, že vôbec neviem, kto je členom Akadémie," priznala herečka Viola Davis, ktorá je v aktuálnom 84. ročníku udeľovania Oscarov nominovaná za hlavnú rolu v dráme Farba citov a sama patrí medzi jej členov a členky.

Štúdia Los Angeles Times ukázala, že hlasujúci Akademici tvoria omnoho menej diverzifikovanú skupinu, ako návštevníci a návštevníčky kín, a jej zloženie je dokonca omnoho jednotvárnejšie, ako sa predpokladalo. Redaktori zistili, že 94 percent členov Akadémie tvoria belosi a 77 percent sú muži. Černosi majú vo filmovej Akadémii len zhruba dvojpercentné zastúpenie a Latinoameričanov je ešte menej. Ich priemerný vek je 62 rokov a ľudia mladší ako 50 rokov tvoria len 14 percent členov.

Akadémia sama seba označuje za "najprestížnejšiu filmovú organizáciu na svete" tvorenú "najuznávanejšími mužmi a ženami pracujúcimi vo filme" a jej členmi sú niektoré z najvýznamnejších osobností filmového priemyslu ako Tom Hanks, Sidney Poitier, Meryl Streep či Steven Spielberg. Objavujú sa však medzi nimi aj herci a herečky, ktorí sú známi skôr z televízie, napríklad Erik Estrada zo seriálu CHiPs (1977 - 1983), Jaclyn Smith z Charlieho anjelov (1976 - 1981) alebo Gavin MacLeod z Lode lásky (1977 - 1986).

Akadémia má byť skupinou pracujúcich profesionálov, ale len necelých 50 percent jej členov z radov hercov a herečiek sa počas uplynulých dvoch rokov aspoň raz objavilo na plátne. Členstvo je navyše doživotné, čo znamená, že stovky Akademikov už celé desaťročia na žiadnom filme nepracovali. Niektorí z filmového priemyslu odišli úplne, no ešte stále rozhodujú o tom, kto získa Oscary. Je medzi nimi mníška, majiteľ kníhkupectva i bývalý náborový pracovník Mierových zborov. Hlasy týchto ľudí pritom majú rovnakú váhu ako hlasy Julie Roberts, Georgea Clooneyho alebo Leonarda DiCapria.

Reportéri si v rámci prieskumu preštudovali publikácie Akadémie, životopisy a hovorili s tisíckami akademikov a ich zástupcov. Takto sa im podarilo potvrdiť totožnosť 5 100 hlasujúcich, teda viac ako 89 percent členov. Zistili pritom, že niektoré odborné sekcie sú takmer exkluzívne biele a mužské. Belosi v súčasnosti tvoria 90 a viac percent takmer všetkých z nich, okrem hereckej, kde je ich 88 percent. Medzi producentmi a scenáristami je však 98 percent belochov. Muži majú 90-percentné a väčšie zastúpenie v piatich sekciách. V 43-člennej správnej rade je šesť žien, pričom Cheryl Boone Isaacs zastupujúca pracovníkov PR, je jej jedinou farebnou členkou.

"Mysleli by ste si, že v súčasnosti to bude trochu vyrovnanejšie, ale nie je to tak," komentovala situáciu Nancy Schreiber, ktorá je jednou z mála žien medzi 206 hlasujúcimi členmi sekcie kameramanov. Zástupcovia vedenia Akadémie, prezident Tom Sherak a výkonná riaditeľka Dawn Hudson sa vraj snažia zloženie členov spestriť, no je to podľa nich zložité, pretože taký nie je ani samotný filmový priemysel a ide to pomaly, pretože zvyšovanie počtu členov je obmedzené.

Od roku 2004 prijímajú len 30 nových členov ročne, čo nezahŕňa zaplnenie uvoľnených miest po úmrtiach, rezignáciách, či odchodoch do dôchodku. Stať sa kandidátom na členstvo v Akadémii je možné troma spôsobmi - získať nomináciu na Oscara, podať si prihlášku s odporúčaním dvoch členov sekcie alebo získať odporúčanie od komisie rozhodujúcej o členstve.

"Uvedomujeme si, že v tomto smere musíme robiť lepšiu prácu, no začíname s jednou rukou zaviazanou za chrbtom... Ak sa priemysel ako taký neotvára, je veľmi ťažké diverzifikovať našu členskú základňu," poznamenal v tejto súvislosti režisér a scenárista Phil Alden Robinson. Niektorí kritici dokonca tvrdia, že Akadémia prostredníctvom svojich členov a výberom ocenených túto nízku diverzitu vo filmovom priemysle podporuje.

Podľa nezávislých štúdií demografické zloženie Akadémie odzrkadľuje stav vo filmovom priemysle. Ženy tvoria 19 percent scenáristickej sekcie Akadémie a podľa analýzy Asociácie amerických scenáristov (Writers Guild of America - WGA) z roku 2011 majú ženy medzi scenáristami 17-percentné zastúpenie. Medzi producentmi je v Akadémii zhruba 18 percent žien a medzi režisérmi len deväť percent, čo je porovnateľné s výsledkami štúdie Marthy Lauzen zo štátnej univerzity v San Diegu, ktorá sledovala 250 najlepšie zarábajúcich filmov roka 2011, a zistila, že ženy tvorili 25 percent producentov a päť percent režisérov.

Podľa bývalého prezidenta akadémie Franka Piersona, ktorý v roku 1976 dostal Oscara za pôvodný scenár kriminálnej drámy Psie popoludnie (1975), je prvotnou podmienkou členstva ocenenie. "Nevidím dôvod, prečo by mala Akadémia reprezentovať americkú populáciu. Na to sú People's Choice Awards," myslí si 86-ročný Pierson, ktorý aj v súčasnosti pôsobí v správnej rade. "Zastupujeme filmárov a ak to neodzrkadľuje populáciu, tak nech," dodal.

Sú však aj takí Akademici, ktorí zastávajú názor, že organizácia by mala viac odrážať demografické zloženie krajiny. Denzel Washington, ktorý má na svojom konte Oscara za vedľajšiu rolu v historickej vojnovej dráme Glory (1989), hlavnú rolu v krimi trileri Training Day (2001) a ďalšie tri nominácie, je presvedčený, že Akadémia by sa mala otvoriť a vyvážiť svoju členskú základňu. "Ak je v krajine 12 percent černochov, nech má aj Akadémia 12 percent černochov. Ak je 15 percent ľudí hispánskeho pôvodu, nech je aj Akadémia na 15 percent hispánska. Prečo nie?" skonštatoval.

Nedostatočná rôznorodosť filmovej Akadémie je predmetom sporov dlhodobo. V roku 1996 dokonca reverend Jesse Jackson zorganizoval po celých Spojených štátoch protesty proti absencii černochov a iných menšín medzi kandidátmi na Oscara. Táto otázka sa znovu vynorila minulý rok, keď medzi 45 nominovanými za herecké výkony, réžiu a scenáre nebol ani jediný zástupca minority.

Za uplynulých 83 rokov pritom Afroameričania získali menej ako štyri percentá hereckých cien a Oscara za réžiu má jediná žena - Kathryn Bigelow, ktorá ho dostala v roku 2010 za vojnovú drámu Smrť čaká všade (2008). Po tom, čo sa počas oscarového ceremoniálu v roku 2011 na pódiu nepredstavil ani jediný Afroameričan, poslal herec Samuel L. Jackson Los Angeles Times e-mail, v ktorom napísal, že "je vidieť, že v Hollywoode nie je jediný čierny herec, ktorý by dokázal čítať z čítačky."

Otázky samozrejme vyvoláva aj pohlavie a vek Akademikov. Sony Pictures napríklad minulý rok skonštatovali, že ich životopisná dráma o začiatkoch Facebooku Sociálna sieť (2010) prehrala v boji o cenu pre najlepší film s britskou historickou drámou Kráľova reč (2010), pretože starší hlasujúci sa nestotožnili s internetovým príbehom. Tento rok sa zase množia názory, že prekvapivá nominácia drámy Príšerne nahlas a neuveriteľne blízko na najlepší film je dôsledkom toho, že sa páči mužom v strednom veku.

Afroamerická herečka Alfre Woodard je presvedčená, že sexuálne explicitná dráma Shame, ktorá nezískala ani jedinú nomináciu, je príkladom filmu, ktorého oscarové nádeje pochovalo členské zloženie filmovej Akadémie. "Možno, ak by bol priemerný vek 45 až 50 rokov, film ako Shame by sa mohol objaviť medzi nominovanými," uviedla.

V aktuálnom ročníku udeľovania Oscarov je v hereckých kategóriách niekoľko zástupcov minorít - spomínaná Viola Davis a jej herecká kolegyňa Octavia Spencer, a tiež Mexičan Demián Bichir (Za lepší život). Všetci nominovaní režiséri sú bieli muži a medzi 21 producentmi deviatich filmov nie je ani jeden farebný.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Saxofonista Marcus Strickland čoskoro vystúpi v Bratislave
<< predchádzajúci článok
Grape festival privíta Rara Avis, LUS3, A Banquet a Skyline