|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Pondelok 23.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Nadežda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
01. mája 2007
O kolieskové korčule sa treba pravidelne starať
Životnosť koliesok, bŕzd a ložísk závisí od spôsobu jazdy, jazdením sa opotrebúvajú a nevzťahuje sa na ne záruka
Zdieľať
Kolieska sa pri jazde opotrebúvajú nepravidelne. Viac sa zjazdia na vnútornej strane korčule. Prvé a posledné koliesko sa zjazdí o niečo viac ako ostatné kolieska. Aby vám kolieska vydržali čo najdlhšie, je nutné zaistiť, aby ich opotrebovanie bolo čo najrovnomernejšie. Pokiaľ si pri pravidelnej prehliadke u niektorého z koliesok všimnete, že je už trošku ojazdené, je potrebné urobiť tzv. obmenu pozície koliesok.
Obmena sa robí tak, že sa
1. koliesko premontuje na pozíciu 3. kolieska a 3. kliesko na pozíciu 1. kolieska. Ďalej potom 2. kliesko na pozíciu 4. kolieska a 4. koliesko na pozíciu 2. kolieska. Pri zmene pozície kolieska je nutné koliesko otočiť tak, aby sa doposiaľ vnútorná strana kolieska stala stranou vonkajšou, a naopak.
Pretože sa kolieska na korčuli dominantnej nohy (väčšinou pravej) ojazdia viac než na druhej korčuli, je vhodné obmieňať kolieska medzi korčuľami navzájom.
Na uvoľnenie koliesok potrebujete kľúč. Ten býva často súčasťou dodávky korčulí. Pri väčšine modelov je to vlastne úplne normálny imbusový kľúč. Je možné si tiež kúpiť špeciálnu montážnu súpravu, ktorá má okrem kľúča na uvoľnenie skrutiek tiež špeciálny „vytláčač“ ložísk na uvoľnenie ložísk z jadier koliesok.
Pri obmene koliesok je tiež príležitosť na očistenie rámu korčule napríklad trochu navhlčenou handričkou (nie mokrou), a potom vyutierať dosucha napríklad papierovým obrúskom. Ďalej je tiež možné očistiť mastné a znečistené boky ložísk, ktoré „vykúkajú“ z koliesok. Nečistoty a mastnotu na ložiskách možno odstrániť suchým papierovým obrúskom. Dajte si však veľký pozor, aby ste nečistoty nevotreli do ložísk.
Niektorí odborníci utieranie ložísk neodporúčajú vôbec. Niekomu sa osvedčili napríklad vysávanie suchých nečistôt z povrchu ložísk vysávačom, keď je nebezpečenstvo votrenia takejto nečistoty minimálne.
Pri uťahovaní koliesok v ráme sa ich snažte dobre utiahnuť, ale nie zas priveľmi silno, aby ste nestrhli závit skrutky a aby sa kolieska dali zase v budúcnosti povoliť. Skontrolujte tiež, že sa kolieska po utiahnutí skrutky stále dobre a voľne otáčajú.
Servis ložísk
Pokiaľ sa kolieska neotáčajú tak ako predtým a pokiaľ sa z ložísk ozýva pri ich otáčaní škrípavý zvuk, je čas ložiská vymeniť alebo vyčistiť a namazať. Čistenie ložísk však nie je úplne jednoduché a nie každý sa doň s radosťou pustí.
Pre výmenu ložísk je nutné kolieska najprv odmontovať z rámu. Uvoľnenie vlastných ložísk z jadier koliesok sa potom robí špeciálnym kľúčom na uvoľňovanie ložísk. Kľúč sa z jednej strany zasunie do otvoru ložiska (osi) a zatlačí sa dovnútra tak, že sa následne vysunie a uvoľní ložisko na druhej strane kolieska.
Podobne sa dá z druhej strany uvoľniť zostávajúce ložisko. Špeciálny kľúč na „vytláčanie“ ložísk sa dá nahradiť napríklad obyčajnou orezanou ceruzkou so správnym priemerom. Teda s priemerom o málo väčším než je otvor osi. Dajte si pozor na to, aby ste pri manipulácii s ložiskami nepoškodili bočný kryt ložiska!
A aké nové ložiská do korčulí zakúpiť? Väčšina ložísk na trhu nesie označenie ABEC nasledovaným nepárnym číslom od 1 do 7 (teda ABEC-1, ABEC-3, ABEC-5, ABEC-7). Toto označenie nás informuje o tom, s akou presnosťou boli ložiská vyrobené. Čím vyššie je číslo, tým sú dielce ložiska presnejšie vyrobené (s menšou odchýlkou). Bohužiaľ, nevypovedá to nič o tom, ako dobre sa kolieska budú točiť alebo aká bude ich životnosť.
Jediné, čo s vyšším označením ABEC môže súvisieť, je väčšia odolnosť proti opotrebeniu, pretože ložisko je presnejšie zhotovené a má menšiu vôľu. Pre fitness korčuľovanie možno odporučiť ložiská ABEC-3 a vyššie. Konkrétnu značku a model ložísk si však budete musieť nájsť sami, podľa vášho subjektívneho pocitu z jazdy.
Pokiaľ chcete docieliť čo najväčšiu životnosť ložísk, nejazdite po vlhku, vyhýbajte sa piesku, oleju a iným nečistotám. Dajte pozor, aby ste si nečistoty z povrchu ložiska nevotreli dovnútra pri ich čistení.
Upozornenie: Pokiaľ neviete, ktoré ložiská sa dajú otvárať a ako sa potom dajú čistiť a mazať, radšej sa do toho nepúšťajte. Pokiaľ to predsa len chcete skúsiť, najprv si k tejto téme zožeňte čo najviac informácií a až potom sa do toho pustite.
Výmena brzdy
Pokiaľ je brzda natoľko zjazdená, že brzdenie prestáva byť účinné (plocha brzdy je malá, prípadne zdvihnutie špičky korčule pri brzdení je už nebezpečne vysoké), mal by sa vymeniť gumený brzdový klátik. Na niektorých býva vylysovaná ryska, podľa ktorej sa dá spoznať, že brzda je už priveľmi opotrebovaná. Každý model alebo rad modelov vyžaduje svoj špeciálny typ brzdového klátika. Preto odporúčame predzásobiť sa dostatočným množstvom vhodných brzdových klátikov, pokiaľ ich ešte vo vašej predajni majú.
Brzdový klátik je väčšinou k držiaku uchytený jednou skrutkou, ktorá sa dá uvoľniť imbusovým kľúčom alebo skrutkovačom. Po odskrutkovaní skrutky možno pôvodný brzdový klátik odstrániť a nahradiť novým. Dajte si pozor na dobré pritiahnutie nového brzodvého klátika, ale zároveň si dajte pozor, aby ste pri uťahovaní nestrhli závit skrutky.
Údržba topánky
Pri jazde je vhodné nosiť ponožky, ktoré dobre odvádzajú pot. Po každej jazde je potrebné nechať topánku dobre vyschnúť, aby sa v nej netvorila pleseň. Topánku je tiež možné raz za čas dezinfikovať bežným prípravkom proti plesni nôh a nepríjemným pachom. Majitelia topánok s vynímateľnou vnútornou vložkou môžu vložku pre lepšie vyschnutie vybrať zo škrupiny.
Údržba chráničov
Po namáhavej jazde môžu byť chrániče veľmi prepotené. Mnoho výrobcov dovoľuje chrániče prať v automatickej práčke. Pre tieto potreby dodávajú k chráničom špeciálne sieťované vrecúško, v ktorom sa chrániče perú. Teplota vody v práčke by nemala prekročiť 40 stupňov.
Tip na čistenie
Uvoľnené kolieska si poukladajte na staré noviny v takom poradí, ako boli umiestnené na ráme korčule. Zachovajte tiež správnu vnútornú a vonkajšiu orientáciu koliesok. Tá sa dá dobre rozlíšiť podľa potlače na kolieskach (na nových korčuliach býva potlač vždy na vonkajšej strane korčule).
Nasaďte si chrániče, absolvujte školenie!
Inline korčuľovanie je vraj bezpečný šport. Pravdepodobnosť zranenia pri korčuľovaní je nižšia než pri cyklistike a basketbale. Používanie chráničov môže obmedziť riziko väčšiny zranení pri inline korčuľovaní, ktorými sú hlavne rôzne škrabance a podliatiny – samozrejme, okrem výnimiek, keď dochádza k zraneniu hlavy. Je nevyhnutné vždy nosiť helmu. Ustúpiť od kúpy helmy je jednou z najväčších chýb, ktoré môže korčuliar urobiť. Pre začiatočníkov je najviac zraniteľným obdobím obdobie pár prvých krôčikov. Kúpte si dobre sediacu helmu ihneď pri kúpe korčulí. Pri korčuľovaní ju vždy noste bez ohľadu na to, ako veľmi sa v korčuľovaní zlepšujete.
Absolvujte školenie. Certifkovaní IISA (International Inline Skating Association) inštruktori vám môžu dať školenie, ako správne začať. Uistite sa, že lekcie vedie inštruktor s certifikátom.
Zvončeky pre korčuliarov
Už ste sa niekedy zrazili s chodcom, ktorý netušil, že okolo neho hodláte prefrčať na korčuliach? Za oceánom tento problém riešia masívnou kampaňou, nabádajúcou, aby korčuliar vykríkol napríklad: „On Your Left!“ Čiže: „Idem vľavo!“ V Mníchove zas predávajú cyklistické zvončeky upravené špeciálne pre inline korčuliarov.
O kolieskové korčule sa treba pravidelne starať - diskusné fórum čitateľov