Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Kultúra

24. júla 2016

O čepčenie na svadbách nemá Folklórny súbor Háj núdzu



Premenu nevesty na mladú ženu symbolizuje počas svadby v našich končinách tradičné čepčenie. Tieto zvyky sa zo svadieb nevytratili ani v dnešnej modernej dobe. ...



Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR Vladimír Benko
Nová Baňa 24. júla (TASR) - Premenu nevesty na mladú ženu symbolizuje počas svadby v našich končinách tradičné čepčenie. Tieto zvyky sa zo svadieb nevytratili ani v dnešnej modernej dobe. Folklórny súbor (FS) Háj z Novej Bane, ktorý vznikol len nedávno, nemá o záujemcov o tradičné čepčenie na svadbách núdzu. "Kalendár máme v čase svadieb na jeseň obsadený na dva mesiace nepretržite každú sobotu, dokonca aj nejaký piatok a aj budúci rok sa nám pomaly zapĺňa," hovorí vedúca súboru Katarína Búryová.


Ako priblížila, čepčenie prebieha spravidla o polnoci za spevu dievčat, ktoré pomaly so sviečkou v rukách prichádzajú do sály pri zhasnutých svetlách. Vďaka tomu tento akt nielen nadobúda vážnosť, ale tiež zaujme pozornosť svadobčanov. Podľa tradície by sa malo čepčenie odohrávať v miestnosti oddelenej od ostatných hostí za prítomnosti vydatých žien. "My sa prispôsobujeme tak trochu trendu a čepčíme pred hosťami a väčšinou slobodné dievčatá za pomoci reči starejšieho. Dotvárame samotný ráz čepčenia piesňami typickými pre tento akt a dievčatá snímajú vienok, teda závoj, neveste nasadia šatku na hlavu a ženíchovi na znak stavu manželského zložia pierko a nasadia klobúk," priblížila Búryová.

Počas začepčenia mladá nevesta odpovedá na otázku starejšieho, či si dá vienok sňať, alebo hlávku sťať. Dvakrát odpovedá hlávku a tretíkrát vienok sňať. Ak na svadbe mladomanželia starejšieho nemajú, folkloristi zo súboru zahrajú prvého družbu, resp. starejšieho. Po samotnom začepčení roztancujú vykrúcanku a počas nej odchádzajú z kruhu. "Tým sa naša úloha končí," doplnila Búryová.

Podľa záujmu mladomanželov účinkuje na svadbe približne šesť až desať krojovaných dievčat. Takisto vedia folkloristi svadobnému páru zapožičať kroj, či klobúk a šatku na čepčenie. "Špeciálnou požiadavkou na svadbách býva vyplnenie času, kým sa mladomanželia prezliekajú do kroja. Vtedy FS Háj zatancuje svoju choreografiu, resp. zaspievajú speváčky, zahrá hudba, pridajú sa hostia," podotkla Búryová. Kým starším ľuďom sú tieto zvyky a ľudové piesne podľa jej slov blízke, mladým sa zase páči, že je to niečo pre nich nové a neobvyklé.

Aj keď sa čepčenie v dnešnej dobe robí s menšími obmenami, napríklad čepiec je nahradený šatkou, jeho podstata je stále rovnaká. Symbolizuje premenu nevesty na mladú ženu, čo pripomína aj zmena svadobného odevu po polnoci. Kedysi napríklad podľa Búryovej nevesta sedela na nádobe s vodou, na ktorej bol položený piest a mužské nohavice ako symbol ľahšieho pôrodu a mužského potomka.








Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Trnavská brána prináša ľudové tradície do mestského prostredi
<< predchádzajúci článok
FS Kopaničiar šíri tradície myjavského regiónu už šesť desaťročí