Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

10. februára 2010

Nový termín pre 1. balík PPP je 15. apríl



Súkromné peniaze na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov nebudú ani do 15. februára. Nový termín pre finančné uzavretie ...



Zdieľať
Foto: SITA


BRATISLAVA 10. februára (WEBNOVINY) - Súkromné peniaze na výstavbu piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom v dĺžke 75 kilometrov nebudú ani do 15. februára. Nový termín pre finančné uzavretie prvého z troch balíkov diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) sa posúva o ďalšie dva mesiace na 15. apríla. Potvrdil to po stredajšom rokovaní vlády minister dopravy Ľubomír Vážny s tým, že deň predtým podpísal o tom dohodu s koncesionárom, spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s.

Posunutie termínu, dokedy má koncesionár získať od bánk financie na diaľnicu, minister dopravy zdôvodnil najmä enviroproblémami v súvislosti s novelou zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Prijatie novely si vyžiadala Európska komisia pre doterajšiu diskrimináciu fyzických osôb pri vyjadrovaní k vplyvu stavieb na prírodné okolie. Ak by novela nebola prijatá, v budúcnosti by hrozilo zastavenie čerpania eurofondov aj realizácie PPP projektov. Za ďalší dôvod časového sklzu minister označil pripravovanú zmenu zákona o verejnom obstarávaní. Nemyslí si, že by na odloženie termínu mali vplyv rokovania o úvere Európskej investičnej banky (EIB), tá by mala na diaľničný projekt poskytnúť 1 mld. eur.

"Doriešili sme štátnu záruku voči úveru EIB a dopĺňame žiadosť o schválenie štátnej pomoci z Európskej komisie. To sú procedúry, ktoré nás teraz zdržujú. Definitívne doťahujeme konečnú cenu s koncesionárom," povedal ďalej Vážny. Pripustil, že EIB čaká s úverom na vyjadrenie Európskej komisie o poskytnutí štátnej záruky pre koncesionára na úver do výšky 700 mil.

Ak peniaze na severnú diaľnicu budú do polovice apríla, termíny ukončenia výstavby úsekov by podľa ministra dopravy nemuseli byť posunuté na neskôr. "Nie som veštec. Pevne verím, že bude," odpovedal Vážny na otázku, či 15. apríl je už konečný termín finančného uzavretia projektu. "Nechcem zmiesť zo stola 99 percent roboty a zmeniť spôsob obstarávania. Je to absolútne nelogické," dodal na otázku, či neuvažuje o inom spôsobe výstavby diaľnice, ak peniaze nebudú ani do nového termínu.

Prípravné práce pred stavbou D1 medzi Martinom a Prešovom v plánovanom objeme okolo 18 mil. eur prebiehajú od októbra minulého roka. Štát zaplatí koncesionárovi za uskutočnené prípravné práce, ak do 15. apríla nebude projekt finančne pripravený. Ak sa peniaze na diaľnicu dovtedy nájdu, náklady na prípravné práce ponesie koncesionár v rámci koncesnej zmluvy.

Podľa dodatku ku koncesnej zmluve pre prvý balík PPP povolenia na predčasné užívanie pre úseky Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová. Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia by mali byť vydané od októbra 2011 do júla 2013. Koncesná zmluva bola podpísaná 15. apríla 2009 medzi ministerstvom dopravy a spoločnosťou Slovenské diaľnice, a.s. Bratislava. Tú založilo medzinárodné konzorcium vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA.. Členmi konzorcia, ktoré v tendri na získanie 30-ročnej koncesie navrhlo ponuku vo výške 3,3 mld. eur, sú aj firmy Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina. Štát má koncesionárovi po výstavbe úsekov D1 počas trvania koncesie postupne vyplatiť vzhľadom na vývoj ceny peňazí približne viac ako dvojnásobok uvedenej sumy.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
MERSCH: Nezamestnanosť tlmí inflačné riziko
<< predchádzajúci článok
Ministri financií eurozóny prerokujú pomoc Grécku