|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
19. mája 2011
Nový ropovod povedie buď cez Bratislavu alebo cez Karpaty
Nový ropovod, ktorý by mal spojiť ropovodnú sieť Slovenska a Rakúska, zrejme povedie buď cez mesto Bratislava alebo cez pohorie Malých Karpát. Ministerstvo hospodárstva SR (MH) už ...
Zdieľať
Foto: SITA/APBRATISLAVA 19. mája (WEBNOVINY) - Nový ropovod, ktorý by mal spojiť ropovodnú sieť Slovenska a Rakúska, zrejme povedie buď cez mesto Bratislava alebo cez pohorie Malých Karpát. Ministerstvo hospodárstva SR (MH) už zverejnilo desať možných trás ropovodného prepojenia, ktoré by mali viesť cez takzvaný Karpatský alebo Mestský koridor. Vybudovať ropovodné prepojenie plánuje slovenská spoločnosť Transpetrol spolu so svojím rakúskym partnerom OMV, ktorí založili firmu BSP Bratislava-Schwechat Pipeline GmbH. “Odborníci na obidvoch stranách sa zhodli na viacerých možnostiach trasovania, ktoré sú podrobované ďalším analýzam a dopadovým štúdiám,“ uviedol rezort hospodárstva v informácii o stave prác na prepojení ropovodu Družba s rafinériou Schwechat.
Ak by sa spoločnosti rozhodli pre trasovanie ropovodu cez Karpatský koridor, ropovod by sa napojil na rakúsku stranu v území ohraničenom mestami Marcheg a Záhorská Ves. Napájací bod by bol v okolí Jablonice. “Uvedený koridor si vyžaduje na rakúskej strane zásadnú zmenu už pripraveného trasovania,“ dodal rezort hospodárstva. Pri využití Mestského koridoru by sa ropovod napojil v okolí obcí Jarovce - Kittsee alebo Petržalka - Kittsee. Ropovod by prechádzal cez hlavné mesto Slovenska a napájací bod by bol pri Veľkom Bieli. Mestský koridor počíta s definitívnym odklonom súčasnej trasy ropovodu Družba vedúcej do rafinérie Slovnaft z územia Žitného ostrova.
Dĺžka ropovodného prepojenia by sa mala pohybovať od 81 kilometrov do 152 kilometrov. Náklady na výstavbu odhadlo ministerstvo vo výške od 70 mil. eur do 112 mil. eur. "Alternatívy trasovania ropovodu nevylučujú ani prípadné prepojenie niektorých uvažovaných trás medzi koridormi na slovenskej aj na rakúskej strane,“ spresnilo ministerstvo hospodárstva.
Minister hospodárstva Juraj Miškov by mal predložiť na rokovanie vlády alternatívy prepojenia ropovodu Družba s rafinériou Schwechat vrátane ekonomických analýz a dopadových štúdií s odporučením najefektívnejšej alternatívy najneskôr do konca októbra tohto roka. “Obidva koridory spolu s vyznačením trasovania jednotlivých alternatív zatiaľ nereprezentujú konkrétny a reálny záber územia, ani definitívne riešenie jednotlivých alternatív trasovania,“ zdôraznil rezort hospodárstva. Podľa ministerstva, v súčasnosti začínajú rokovania o definitívnych prepravných a tarifných podmienkach s rakúskou stranou tak, aby bolo možné na základe predbežnej dohody v tejto oblasti stanoviť aj ekonomicky najvýhodnejšiu variantu spomedzi uvažovaných alternatív prepojenia.
Rakúska strana má v súčasnosti takmer stopercentne pripravené trasovanie na rakúskom území s príslušnými povoleniami. Na slovenskej strane sa v minulom roku začala radikálne prehodnocovať trasa ropovodného prepojenia, ktoré malo pôvodne viesť cez Žitný ostrov, čo sľúbila vláda vo svojom programovom vyhlásení. Hlavným zámerom projektu prepojenia ropovodu Družba a rafinérie Schwechat je nielen jej zásobovanie ruskou ropou, ale aj možnosť reverznej dopravy ropy na Slovensko v prípade kríz z Jadranského mora cez ropovodné systémy Trans Alpine Leitung a Adria Wien Pipeline (AWP). Tak by sa zabezpečila energetická bezpečnosť Slovenska.
Ak by sa spoločnosti rozhodli pre trasovanie ropovodu cez Karpatský koridor, ropovod by sa napojil na rakúsku stranu v území ohraničenom mestami Marcheg a Záhorská Ves. Napájací bod by bol v okolí Jablonice. “Uvedený koridor si vyžaduje na rakúskej strane zásadnú zmenu už pripraveného trasovania,“ dodal rezort hospodárstva. Pri využití Mestského koridoru by sa ropovod napojil v okolí obcí Jarovce - Kittsee alebo Petržalka - Kittsee. Ropovod by prechádzal cez hlavné mesto Slovenska a napájací bod by bol pri Veľkom Bieli. Mestský koridor počíta s definitívnym odklonom súčasnej trasy ropovodu Družba vedúcej do rafinérie Slovnaft z územia Žitného ostrova.
Dĺžka ropovodného prepojenia by sa mala pohybovať od 81 kilometrov do 152 kilometrov. Náklady na výstavbu odhadlo ministerstvo vo výške od 70 mil. eur do 112 mil. eur. "Alternatívy trasovania ropovodu nevylučujú ani prípadné prepojenie niektorých uvažovaných trás medzi koridormi na slovenskej aj na rakúskej strane,“ spresnilo ministerstvo hospodárstva.
Minister hospodárstva Juraj Miškov by mal predložiť na rokovanie vlády alternatívy prepojenia ropovodu Družba s rafinériou Schwechat vrátane ekonomických analýz a dopadových štúdií s odporučením najefektívnejšej alternatívy najneskôr do konca októbra tohto roka. “Obidva koridory spolu s vyznačením trasovania jednotlivých alternatív zatiaľ nereprezentujú konkrétny a reálny záber územia, ani definitívne riešenie jednotlivých alternatív trasovania,“ zdôraznil rezort hospodárstva. Podľa ministerstva, v súčasnosti začínajú rokovania o definitívnych prepravných a tarifných podmienkach s rakúskou stranou tak, aby bolo možné na základe predbežnej dohody v tejto oblasti stanoviť aj ekonomicky najvýhodnejšiu variantu spomedzi uvažovaných alternatív prepojenia.
Rakúska strana má v súčasnosti takmer stopercentne pripravené trasovanie na rakúskom území s príslušnými povoleniami. Na slovenskej strane sa v minulom roku začala radikálne prehodnocovať trasa ropovodného prepojenia, ktoré malo pôvodne viesť cez Žitný ostrov, čo sľúbila vláda vo svojom programovom vyhlásení. Hlavným zámerom projektu prepojenia ropovodu Družba a rafinérie Schwechat je nielen jej zásobovanie ruskou ropou, ale aj možnosť reverznej dopravy ropy na Slovensko v prípade kríz z Jadranského mora cez ropovodné systémy Trans Alpine Leitung a Adria Wien Pipeline (AWP). Tak by sa zabezpečila energetická bezpečnosť Slovenska.