|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
03. augusta 2016
Nový automobilový závod v Maďarsku je dobrý signál pre investorov
Na snímke výrobná hala v novom závode nemeckej automobilky Daimler-Benz v maďarskom Kecskeméte.
Zdieľať
Na snímke výrobná hala v novom závode nemeckej automobilky Daimler-Benz v maďarskom Kecskeméte. Foto: TASR/AP
Bratislava 3. augusta (TASR) – Slovensko a Česko sú už plné, preto sa výrobcovia automobilov obracajú na juh či sever s dostupnými zdrojmi pracovníkov. Myslí si to odborník na automobilový priemysel Ján Lešinský zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. Reagoval tak na informáciu, že nemecká automobilka Daimler postaví v maďarskom meste Kecskemét svoj ďalší výrobný závod vozidiel značky Mercedes.„V 90. rokoch sme mali jasno, že podľa priemyselných tradícií sú Česko a Slovensko jasní favoriti expanzie európskych výrobcov na východ, teda do strednej Európy. Poľsko a Maďarsko vďaka diplomacii a veľkosti vedeli 'naskočiť' skôr, ale neorientovali sa správne a tradície zväčša poľnohospodárskych krajín neboli lákadlom,“ uviedol Lešinský pre TASR.
Dnes sú podľa neho Česko a Slovensko relatívne plné, preto sa výrobcovia a dodávatelia obracajú južnejšie a severnejšie, kde aj v blízkom okolí vidia zdroje pracovníkov na dochádzanie. Za ďalšie dôvody príchodu automobiliek do tohto regiónu označil automobilový expert cenu pracovnej sily, vybudovanú sieť kvalitných dodávateľov v Maďarsku, na Slovensku a v Česku, či schopnosť prispôsobiť sa.
„Očakávaní zákazníci sú aj na východe Európy, tam potom budú menšie logistické náklady,“ dodal Lešinský. Tieto rozhodnutia podľa neho posilňujú aj veľmi presné technológie a robotizácia.
„Od trojuholníka Česko, Slovensko a Maďarsko, ktoré sú plnými členmi Európskej únie, na juh a východ je to pre Mercedes väčšie riziko. V Rumunsku mal problém Renault, v Bulharsku Číňania,“ upozornil odborník.
Ekonomický analytik Tatra banky Boris Fojtík zdôraznil, že región strednej Európy je dlhodobo zaujímavý pre veľké automobilky. A to pre dobrú geografickú polohu, v porovnaní s materskou krajinou firmy lacnejšiu spoľahlivú a skúsenú pracovnú silu v stabilnom spoločenskom prostredí.
„V prospech Maďarska, ale aj ostatných krajín Vyšehradskej štvorky hovorí dlhodobá relatívne priaznivá skúsenosť automobilových koncernov s prevádzkou závodov v týchto krajinách podporenou investičnými stimulmi. Nemenej významným faktorom je aj za tie roky vytvorená sieť subdodávateľov pre automobilky,“ opísal Fojtík.
Analytička Poštovej banky Jana Glasová považuje výstavbu nového závodu Mercedesu za pozitívnu správu pre maďarskú ekonomiku a trh práce. „Nová automobilka prispeje k rastu hrubého domáceho produktu krajiny a vytvorí nové pracovné miesta v regióne. Navyše je to aj celkovo dobrý signál pre ostatných investorov, ktorých dôvera v maďarské hospodárstvo mohla byť v ostatnom období poznačená tamojšou vládnou politikou,“ zdôvodnila.
Investíciu v hodnote jednej miliardy eur podporí maďarská vláda sumou v prepočte asi 41,3 milióna eur. V závode s kapacitou 150.000 vozidiel ročne bude vytvorených 2500 nových pracovných miest. Závod koncernu Daimler v Kecskeméte začal s výrobou áut v marci 2012.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR