|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
11. augusta 2016
Novela o zamestnávaní cudzincov podľa Česmadu neprinesie zlepšenie
Novela zákona, ktorá by mala uľahčiť zamestnávanie občanov z krajín mimo Európskej únie (EÚ) v praxi prinesie len minimálne alebo žiadne zlepšenie. ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR/Michal Svítok
Bratislava 11. augusta (TASR) - Novela zákona, ktorá by mala uľahčiť zamestnávanie občanov z krajín mimo Európskej únie (EÚ) v praxi prinesie len minimálne alebo žiadne zlepšenie. Predpokladá to Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia.Združenie dopravných spoločností je presvedčené, že zmeny, ktoré sa týkajú vnútropodnikových presunov zamestnancov a sezónnych prác, neriešia skutočné problémy slovenských podnikateľov. Zákon by sa podľa zástupcov združenia mal otvoriť a priblížiť potrebám bežných podnikateľov, ktorí nepôsobia na nadnárodnej úrovni a nefungujú na báze sezónnych prác.
Nedostatok kvalifikovaných zamestnancov v oblasti komerčnej cestnej dopravy je v súčasnosti podľa Česmadu Slovakia alarmujúci a stav sa bude podľa prognóz každým rokom zhoršovať. Na trhu každý rok chýba viac ako 1 200 vodičov nákladných automobilov a autobusov. Riešením by mohli byť práve vodiči z tretích krajín.
"Európsky trh pociťuje vysoký záujem kvalifikovaných vodičov z týchto krajín o zamestnanie v krajinách Európskej únie, a teda aj na Slovensku," uviedlo združenie.
Slovenskí dopravcovia majú byť v nevýhode
Na rozdiel od okolitých štátov však veľkú prekážku na Slovensku vidí v zdĺhavom byrokratickom procese. "Ak chce slovenský dopravca zamestnať vodiča z krajiny mimo EÚ, je to proces, ktorý sa natiahne aj na štyri až šesť mesiacov, a to je pre podnikateľa, ktorý sa snaží v náročnej oblasti podnikania v doprave prežiť, pridlhá doba. Ak si to porovnáme napríklad s Poľskom, kde tento proces trvá od jedného do dvoch týždňov, vidíme v akej nevýhode je slovenský dopravca," vysvetľuje generálny tajomník združenia Pavol Reich.
Združenie je presvedčené, že ak chcú slovenské dopravné spoločnosti uspieť v silnej konkurencii európskeho trhu a neprichádzať o klientov, potrebujú pružne reagovať na ich potreby a požiadavky. V tom im však bráni práve nedostatok zamestnancov, a s tým spojený počet vozidiel.
Odporúčanie ministra práce Jána Richtera, že využívaní by mali byť v prvom rade nezamestnaní z úradov práce, ktorých je momentálne 300 000, je podľa združenia pre oblasť dopravy úplne bezpredmetné.
"Podľa dostupných štatistík úradov práce je na Slovensku prihlásených len 275 záujemcov o vykonávanie povolania profesionálneho vodiča, no títo sú alebo nekvalifikovaní alebo v skutočnosti ani nemajú záujem vykonávať toto povolanie," uviedlo združenie. Potvrdzovať to majú aj viaceré výberové konania, na ktorých sa priamo zúčastnili aj zástupcovia združenia. Po ich absolvovaní sa zistilo, že z tohto počtu sú iba 2 % uchádzačov schopní adepti, ktorí majú dostatočné vedomosti aj schopnosti a hlavne záujem o pozíciu vodiča.
Združenie chce preto o zmenách so zástupcami ministerstva rokovať aj v spolupráci s ostatnými profesijnými asociáciami.
Novelu zákona pripravil rezort vnútra v spolupráci s ministerstvom práce. Návrhom by sa mali v najbližšom období zaoberať poradné orgány vlády. Účinnosť by mal nadobudnúť 29. novembra tohto roka.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR