11. júna 2015
Alojz Hlina, archívne foto Foto: TASR - Martin BaumannBratislava 11. júna (TASR) – Oceľové zvodidlá, ktoré práve osádza Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na diaľniciach a rýchlostných cestách, sú príliš nežné, subtílne. Myslí si to poslanec Národnej rady (NR) SR Alojz Hlina (KDH). Bojí sa o bezpečnosť motoristov, preto chce o parametroch nových zvodidiel diskutovať na pôde parlamentného brannobezpečnostného výboru.
"Budeme chcieť jednoznačné potvrdenie, že tento nežný, subtílny bariérový systém nás dostatočne ochráni," priblížil Hlina na dnešnej tlačovej konferencii v NR SR. Respektíve, že budú tieto nové zvodidlá chrániť vodičov viac ako tie doterajšie. Práve zvýšenie bezpečnosti je totiž dôvodom na výmenu zvodidiel.
S kolegami z brannobezpečnostného výboru tak Hlina pripraví mimoriadne zasadnutie tohto výboru.
"Aby sme si overili, či je všetko v poriadku, čo sa týka bezpečnosti cestnej premávky," dodal Hlina. Diaľničiari plánujú do konca októbra vymeniť a doplniť zvodidlá na viac ako 167 kilometroch diaľnic a rýchlostných ciest. Osádzajú sa na obidve krajnice a aj stredné deliace pásy.
V prípade diaľnic sa v strede osadia betónové zvodidlá, na rýchlostných cestách to budú zvodidlá z ocele. Celkovo si investícia vyžiada náklady vo výške 80,5 milióna eur a bude spolufinancovaná z eurofondov.
Hlinovi však prekáža, že nový systém zvodidiel, ktorý sa osádza, nemá spodnú zvodnicu. Má len jednu vrchnú zvodnicu. Zároveň sú tieto zvodidlá podľa neho prirodzene o niekoľko centimetrov vyššie od zemi ako doterajšie zvodidlá. Pritom on sám vlastným meraním zistil, že niektoré už osadené zvodidlá sú umiestnené ešte o niekoľko centimetrov vyššie, ako by mali. Bojí sa tak, aby menšie autá a motocyklisti nepodbehli popod zvodidlá.
"Zmyslom zvodidla nie je vás zabiť, ale tlmiť náraz a vrátiť vás späť na vozovku," upozornil poslanec. Obáva sa tak, že nové zvodidlá motoristov nevrátia späť na vozovku a tí sa tak môžu dostať na druhú stranu do protismeru.
Tento nový typ zvodidiel je pritom podľa Hlinu vyrábaný špeciálne pre východoeurópsky trh. Zatiaľ sa používa iba v Českej republike a na Slovensku, napríklad v Rakúsku či v Nemecku sa neosádza. Poslanec zároveň upozornil, že kým v Rakúsku platí najvyššia úroveň bezpečnosti zvodidiel H3, na Slovensku je postačujúca úroveň H2.
Všetky tieto otázky si chce Hlina objasniť na výbore. V prípade, že sa mýli a zvodidlá sú naozaj dostatočne bezpečné, je pripravený sa ospravedlniť. Ak to však tak nebude, niekto za to musí podľa poslanca niesť zodpovednosť.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR