Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

18. januára 2014

Nové značky o nepriamom odbočovaní vľavo zvýšia bezpečnosť cyklistov



Ilustračná snímka



Zdieľať
Ilustračná snímka Foto: TASR/Michal Svítok
Bratislava 18. januára (TASR) - Nové cyklistické značenie, ktoré informuje cyklistov o prechádzaní zložitejších a riadených križovatiek spôsobom nepriameho odbočenia vľavo, výrazne prispeje k bezpečnosti cyklistov i samotnej premávky. Poradca bratislavského primátora pre oblasť cyklodopravy Michal Feik je o tom presvedčený aj na základe doterajších skúseností v hlavnom meste.


Nové značenie priniesla novelizovaná vyhláška o značkách pre cyklistov, ktorá vstúpila do platnosti od 1. januára 2014 v súvislosti s novelizáciou zákona o cestnej premávke. "My už v tomto smere máme zrealizované projekty, spôsob nepriameho odbočenia vľavo sme napríklad použili na Kamennom námestí, pri odbočení zo Štúrovej ulice na Námestie SNP," poznamenal Feik. "A konkrétne na tejto križovatke je tento spôsob jasným dôkazom, ako má vďaka nepriamemu odbočeniu vľavo cyklista lepší prehľad o situácii na ceste," zdôraznil Feik. Podľa jeho ďalších slov tento systém je v zahraničí bežným riešením. "Veľmi to podporujem, je to výborná vec," dodal.

Už menej chváli možnosti farebného značenia cyklistických pruhov na cestách. Podľa novelizovanej vyhlášky môžu byť pruhy pre cyklistov značené bielou alebo zelenou farbou a na zvýraznenie trasy možno použiť zelené alebo červené podfarbenie. To znamená, že cyklistická trasa môže byť označená bielymi pruhmi na zelenom alebo červenom podklade, ale aj zelenou farbou na červenom podklade.

Feik je jednoznačne za označenie cyklotrás na cestách bielymi pruhmi, ktoré sú najlepšie viditeľné, keďže do farby môže byť primiešaný aj prášok, ktorý slúži ako reflexný prvok. "V noci je takéto označenie najlepšie viditeľné, naopak, zelenú čiaru v noci prakticky nevidíte," skonštatoval. Dodal tiež, že šťastná nie je ani kombinácia zelenej čiary s červeným podkladom. "Skúšali sme to, ale bolo to veľmi zle vidieť," uviedol poradca primátora Bratislavy. "V hlavnom meste máme odskúšané značenie bielymi pruhmi a v miestach križovania s autodopravou sú biele pásy na zelenom podklade, pásy pre chodcov sú naopak zvýraznené červenou farbou. A takto by sme to odporúčali aj iným mestám," uviedol Feik.

S odporúčanými kombináciami farebného označenia cyklistických pruhov nie sú spokojní ani zástupcovia združenia Cyklodoprava. "Hoci sme na to upozorňovali autorov novely i ministerstvo dopravy, vo vyhláške sa objavili kombinácie podfarbení a farieb, ktoré nie sú viditeľné a zabezpečujú ďalší chaos v cyklistickej doprave," píšu zástupcovia Cyklodopravy na svojej internetovej stránke.


Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Úradné kontroly potravín dopadli vlani lepšie ako v roku 2012
<< predchádzajúci článok
Strane ODS bude predsedať Petr Fiala