|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
13. marca 2012
Nové ministerstvo by mohlo čerpanie eurofondov sťažiť
Prípadný vznik nového ministerstva alebo úradu pre eurofondy by podľa zvoleného poslanca parlamentu Árpáda Érseka z Mostu-Híd z hľadiska ministerstva dopravy situáciu v čerpaní peňazí Európskej ...
Zdieľať
BRATISLAVA 13. marca (WEBNOVINY) - Prípadný vznik nového ministerstva alebo úradu pre eurofondy by podľa zvoleného poslanca parlamentu Árpáda Érseka z Mostu-Híd z hľadiska ministerstva dopravy situáciu v čerpaní peňazí Európskej únie skôr skomplikoval.
Dosluhujúci štátny tajomník na ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja si nemyslí, že by to bolo prínosom pre lepšie využívanie eurofondov.
"Vychádzam z toho, že príprava a implementácia projektov dopravnej infraštruktúry má mnoho špecifík, ktoré sa po vecnej stránke operatívne na dennej báze riešia s prijímateľmi, ktorí sú v prípade Operačného programu Doprava (OPD) vopred určení a tiež v úzkej spolupráci s príslušnými odbornými útvarmi ministerstva," informoval Érsek agentúru SITA.
Založenie samostatného ministerstva pre eurofondy navrhol pred mesiacom Inštitút hospodárskej politiky a vyslovil sa za to aj poslanec Ján Počiatek zo Smeru-SD.
Nový subjekt pre eurofondy podľa Érseka nebude spôsobilý v tejto oblasti kvalifikovane a najmä flexibilne zasiahnuť. Išlo by totiž o vloženie nového článku v systéme eurofondov. "Poukazujem na odlišnosť procesu prípravy projektov, postupov schvaľovania žiadostí o poskytnutie pomoci a počet subjektov zapojených do celého procesu. Presun časti agendy na iné - nové ministerstvo alebo úrad by v rezorte dopravy situáciu s najväčšou pravdepodobnosťou len skomplikoval," dodal Érsek.
Pre zlepšenie a najmä urýchlenie čerpania eurofondov je podľa zástupcu Mostu-Híd nevyhnutné riešenie problémov vo verejnom obstarávaní. Za potrebné považuje prijatie nového zákona, ktorý by zabezpečil pružnejšie riešenie obštrukcií vo verejnom obstarávaní. "Je potrebné prijatie nového stavebného zákona a akceleračných opatrení v oblasti rozhodovania súdov. V rezorte dopravy komplikujú proces implementácie predovšetkým tieto špecifické oblasti," uviedol Érsek.
Akékoľvek vytváranie ministerstva pre eurofondy by celý proces čerpania len spomalilo aj podľa poslanca doterajšieho parlamentu Ondreja Mateja z SDKÚ-DS. "Kým by takéto ministerstvo bolo funkčné, stratili by sme ďalší rok," informoval agentúru SITA. Pre úspešné čerpanie eurofondov označil za potrebné, aby sa neustále nemenili priority, ale intenzívne pokračovalo v začatých prioritách a projektoch.
Ako príklad uviedol nákupy nových vlakov bez zmien od roku 2006, pričom to bude jediná oblasť v OPD s úplným vyčerpaním.
Matej považuje za dôležité tiež sankcionovanie členov vlády, ktorých ministerstvá koordinujú čerpanie fondov EÚ tak, "že ak časové čerpanie nebude dodržané, minister automaticky zo zákona príde o kreslo." Navrhuje aj zjednodušenie jednotlivých procesov a odbyrokratizovanie postupov čerpania európskych peňazí.
Dosluhujúci štátny tajomník na ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja si nemyslí, že by to bolo prínosom pre lepšie využívanie eurofondov.
"Vychádzam z toho, že príprava a implementácia projektov dopravnej infraštruktúry má mnoho špecifík, ktoré sa po vecnej stránke operatívne na dennej báze riešia s prijímateľmi, ktorí sú v prípade Operačného programu Doprava (OPD) vopred určení a tiež v úzkej spolupráci s príslušnými odbornými útvarmi ministerstva," informoval Érsek agentúru SITA.
Založenie samostatného ministerstva pre eurofondy navrhol pred mesiacom Inštitút hospodárskej politiky a vyslovil sa za to aj poslanec Ján Počiatek zo Smeru-SD.
Nový subjekt pre eurofondy podľa Érseka nebude spôsobilý v tejto oblasti kvalifikovane a najmä flexibilne zasiahnuť. Išlo by totiž o vloženie nového článku v systéme eurofondov. "Poukazujem na odlišnosť procesu prípravy projektov, postupov schvaľovania žiadostí o poskytnutie pomoci a počet subjektov zapojených do celého procesu. Presun časti agendy na iné - nové ministerstvo alebo úrad by v rezorte dopravy situáciu s najväčšou pravdepodobnosťou len skomplikoval," dodal Érsek.
Pre zlepšenie a najmä urýchlenie čerpania eurofondov je podľa zástupcu Mostu-Híd nevyhnutné riešenie problémov vo verejnom obstarávaní. Za potrebné považuje prijatie nového zákona, ktorý by zabezpečil pružnejšie riešenie obštrukcií vo verejnom obstarávaní. "Je potrebné prijatie nového stavebného zákona a akceleračných opatrení v oblasti rozhodovania súdov. V rezorte dopravy komplikujú proces implementácie predovšetkým tieto špecifické oblasti," uviedol Érsek.
Akékoľvek vytváranie ministerstva pre eurofondy by celý proces čerpania len spomalilo aj podľa poslanca doterajšieho parlamentu Ondreja Mateja z SDKÚ-DS. "Kým by takéto ministerstvo bolo funkčné, stratili by sme ďalší rok," informoval agentúru SITA. Pre úspešné čerpanie eurofondov označil za potrebné, aby sa neustále nemenili priority, ale intenzívne pokračovalo v začatých prioritách a projektoch.
Ako príklad uviedol nákupy nových vlakov bez zmien od roku 2006, pričom to bude jediná oblasť v OPD s úplným vyčerpaním.
Matej považuje za dôležité tiež sankcionovanie členov vlády, ktorých ministerstvá koordinujú čerpanie fondov EÚ tak, "že ak časové čerpanie nebude dodržané, minister automaticky zo zákona príde o kreslo." Navrhuje aj zjednodušenie jednotlivých procesov a odbyrokratizovanie postupov čerpania európskych peňazí.