|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
26. októbra 2015
Nové cesty mali vplyv na znižovanie nezamestnanosti v čase pred krízou
Novovybudované cesty na Slovensku znižovali mieru nezamestnanosti v čase pred krízou. Otvorenie diaľnic do roku 2009 prispelo k zníženiu miery nezamestnanosti o 0,6 % a otvorenie ...
Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR
Bratislava 26. októbra (TASR) - Novovybudované cesty na Slovensku znižovali mieru nezamestnanosti v čase pred krízou. Otvorenie diaľnic do roku 2009 prispelo k zníženiu miery nezamestnanosti o 0,6 % a otvorenie diaľnice alebo rýchlostnej cesty prispelo k zníženiu miery v susednom okrese o 0,4 %. Uvádza sa to v aktuálnom čísle odborného bankového časopisu Biatec, ktorý vydáva Národná banka Slovenska (NBS).V období rokov 1995 až 2014 sa na Slovensku zvýšil počet kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest súhrnne o 245 %. "Je pravdepodobné, že diaľnice a rýchlostné cesty majú pozitívny účinok na cestovný čas, bezpečnosť alebo životné prostredie," píše sa v odbornom bankovom časopise. Týmito faktormi sa však odborníci v analýze nezaoberali.
Vo všeobecnosti podľa nich prevláda predpoklad, že jedným z dôležitých účinkov nových ciest je znižovanie nezamestnanosti. Odborníci sa preto snažili modelovo otestovať vzťah medzi otvorenými úsekmi diaľnic a rýchlostných ciest a mierou nezamestnanosti v príslušných okresoch. "Na dostupných dátach sa však nepotvrdil jednoznačne ich pozitívny a trvalý vplyv na mieru nezamestnanosti v okresoch Slovenska v celom testovanom horizonte rokov 1997 až 2014," uvádza sa ďalej v Biatecu.
Ale ukázalo sa, že nové cesty mali vplyv na mieru nezamestnanosti v čase pred krízou. Zároveň sa zistilo, že otvorená nová cesta má vplyv na mieru nezamestnanosti v okrese iba po isté obmedzené obdobie, ktoré nepresahuje horizont dvoch rokov.
K zníženiu nezamestnanosti sú však potrebné i ďalšie faktory okrem otvorenia nových cestných komunikácií. "Budovanie diaľnic a rýchlostných ciest by preto nemalo byť jedinou stratégiou pri znižovaní nezamestnanosti v okresoch Slovenska," uvádza sa v Biatecu s tým, že medzi alternatívne dlhodobé stratégie môžu patriť investície do vzdelávania, podpora vedy, kultivovanie trhového prostredia či zlepšovanie kvality práva a jeho vynútiteľnosti. Zároveň diaľnica nemusí byť faktorom novej investície, ale ak chýba môže byť bariérou pre novú investíciou.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR