Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

26. októbra 2015

Nové cesty mali vplyv na znižovanie nezamestnanosti v čase pred krízou



Novovybudované cesty na Slovensku znižovali mieru nezamestnanosti v čase pred krízou. Otvorenie diaľnic do roku 2009 prispelo k zníženiu miery nezamestnanosti o 0,6 % a otvorenie ...



Zdieľať
Ilustračné foto Foto: TASR
Bratislava 26. októbra (TASR) - Novovybudované cesty na Slovensku znižovali mieru nezamestnanosti v čase pred krízou. Otvorenie diaľnic do roku 2009 prispelo k zníženiu miery nezamestnanosti o 0,6 % a otvorenie diaľnice alebo rýchlostnej cesty prispelo k zníženiu miery v susednom okrese o 0,4 %. Uvádza sa to v aktuálnom čísle odborného bankového časopisu Biatec, ktorý vydáva Národná banka Slovenska (NBS).


V období rokov 1995 až 2014 sa na Slovensku zvýšil počet kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest súhrnne o 245 %. "Je pravdepodobné, že diaľnice a rýchlostné cesty majú pozitívny účinok na cestovný čas, bezpečnosť alebo životné prostredie," píše sa v odbornom bankovom časopise. Týmito faktormi sa však odborníci v analýze nezaoberali.

Vo všeobecnosti podľa nich prevláda predpoklad, že jedným z dôležitých účinkov nových ciest je znižovanie nezamestnanosti. Odborníci sa preto snažili modelovo otestovať vzťah medzi otvorenými úsekmi diaľnic a rýchlostných ciest a mierou nezamestnanosti v príslušných okresoch. "Na dostupných dátach sa však nepotvrdil jednoznačne ich pozitívny a trvalý vplyv na mieru nezamestnanosti v okresoch Slovenska v celom testovanom horizonte rokov 1997 až 2014," uvádza sa ďalej v Biatecu.

Ale ukázalo sa, že nové cesty mali vplyv na mieru nezamestnanosti v čase pred krízou. Zároveň sa zistilo, že otvorená nová cesta má vplyv na mieru nezamestnanosti v okrese iba po isté obmedzené obdobie, ktoré nepresahuje horizont dvoch rokov.

K zníženiu nezamestnanosti sú však potrebné i ďalšie faktory okrem otvorenia nových cestných komunikácií. "Budovanie diaľnic a rýchlostných ciest by preto nemalo byť jedinou stratégiou pri znižovaní nezamestnanosti v okresoch Slovenska," uvádza sa v Biatecu s tým, že medzi alternatívne dlhodobé stratégie môžu patriť investície do vzdelávania, podpora vedy, kultivovanie trhového prostredia či zlepšovanie kvality práva a jeho vynútiteľnosti. Zároveň diaľnica nemusí byť faktorom novej investície, ale ak chýba môže byť bariérou pre novú investíciou.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Aktivisti chcú zlepšiť situáciu v bratislavskom Pentagone
<< predchádzajúci článok
V košickej MHD končí platnosť kompenzácií