![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Utorok 4.3.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Kazimír
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
30. októbra 2018
Nová Hodvábna cesta rúca bariéry, rešpektuje medzinárodné právo
Ilustračná snímka.
Zdieľať

O projekt má podľa slovenského premiéra Petra Pellegriniho (Smer-SD) záujem aj Slovensko. Niektorí slovenskí poslanci však upozorňujú na možné posilnenie i politického vplyvu Číny v Európe.
"Musíme klásť dôraz na projekty, ktoré zlepšia život ľuďom. Chceme urobiť z tejto cesty cestu prosperity," vyhlásil Ťi Ping-sien. Projekt má podľa neho posilniť medzinárodnú spoluprácu a zónu voľného obchodu. "Toto je naša historická misia a tiež povinnosť. Dúfam, že na projekte budeme pracovať spoločne," poznamenal. Čínski predstavitelia zároveň uvádzajú, že projekt má prispieť k mieru.
Projekt novej Hodvábnej cesty je podľa Li Pao-šana založený na otvorenosti a spolupráci. "Chceme vybudovať nový model medzinárodnej spolupráce," povedal s tým, že iniciatíva rešpektuje existujúce medzinárodné právo. Viacerí rečníci sa zhodujú, že projekt prinesie zúčastneným krajinám a ich obyvateľom mnoho výhod. Hovoria o miliónových investíciách a mnohých pracovných miestach.
O projekte novej Hodvábnej cesty sa po prvý raz zmienil čínsky prezident Si Ťin-pching v roku 2013. Stratégia má za cieľ zvýšiť globálny vplyv Číny. Prvotným plánom obnovenia Hodvábnej cesty bolo zvýšenie čínskeho ekonomického vplyvu v oblasti Strednej Ázie, no neskôr sa myšlienka rozšírila o Európu. Jej súčasťou sú dve hlavné cesty – po súši a po mori, obe smerujúce do Európy.
V prípade obnovenia trasy sa môže vylepšiť obchod medzi Európou a Áziou, či sa môžu posilniť ekonomické a hospodárske vzťahy. V roku 2011 sa vytvoril formát 16+1, ktorý je určený na spoluprácu Číny s krajinami strednej a východnej Európy vrátane Slovenska.
Názory na projekt sa vo všeobecnosti rôznia. Na jednej strane z tejto spolupráce môžu plynúť pre tranzitné krajiny ekonomické a kultúrne výhody v podobe napríklad rozvoja infraštruktúry. Na strane druhej sa niektoré krajiny v dôsledku realizovania projektu obávajú narastajúceho čínskeho politického vplyvu.
Osobitné spravodajkyne Viera Kulichová a Monika Himpánová
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR