![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Pondelok 7.4.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Zoltán
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
29. októbra 2013
NKÚ preveruje výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest
Výstavba diaľnic a rýchlostných ciest sa v súčasnosti nachádza pod drobnohľadom Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR. Úrad spustil koncom septembra ...
Zdieľať

Podľa riaditeľky odboru komunikácie NKÚ Ivety Bielikovej sa ukončenie kontroly predpokladá koncom novembra tohto roku. "Výsledky kontroly by mali byť známe v decembri 2013," spresnila Bieliková pre TASR.
Kontrola preverí hospodárenie s verejnými financiami pri príprave a realizácii vybraných investičných akcií na výstavbe pozemných komunikácií. Teda diaľnic, rýchlostných ciest, ale aj diaľničných mostov, tunelov a privádzačov.
Zároveň na ministerstve dopravy skontrolujú stanovenie priorít prípravy investičných akcií, ich vlastnú prípravu a realizáciu. V Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) sa kontrolóri zamerajú na preverenie hospodárnosti, efektívnosti a účelovosti použitia finančných prostriedkov na vybranej investičnej akcii. Napríklad, či sa projekt realizuje v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní alebo či sa stavia podľa projektovej dokumentácie.
Podobnú kontrolu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest uskutočnil NKÚ v roku 2010. Preveroval, či finančné prostriedky EÚ a štátneho rozpočtu poskytnuté na výstavbu diaľničného úseku D1 Sverepec - Vrtižer boli použité v súlade s medzinárodnými zmluvami a kontraktačnými záväzkami.
Z výsledkov kontroly podľa Bielikovej vyplynulo, že stavba úseku diaľnice D1 bola poznačená veľmi dlhým prípravným obdobím. Výber trasy a jej schválenie pre prvý a druhý úsek napríklad trval deväť rokov a sedem mesiacov. NKÚ zistil nedostatky v procese verejného obstarávania. Problémom boli tiež vyvolané investície, ktoré sa do financovania stavby dostávali cez rôzne schvaľovacie konania, podmieňujúce začiatok výstavby a priamo s výstavbou diaľnice nesúviseli. Podľa NKÚ išlo takmer o 13,8 milióna eur. Tie potom zvyšovali náklady na výstavbu diaľnice.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR