|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 15.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Leopold
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
02. júna 2013
Niektoré strany sa pokúsili kúpiť si výsledky prieskumov
Niektoré politické strany sa už na Slovensku pokúsili kúpiť si výsledky prieskumov verejnej mienky, priznali v diskusnej relácie TA3 V politike ľudia z agentúr, ktoré prieskumy robia. O ...
Zdieľať
BRATISLAVA 2. júna (WEBNOVINY) - Niektoré politické strany sa už na Slovensku pokúsili kúpiť si výsledky prieskumov verejnej mienky, priznali v diskusnej relácie TA3 V politike ľudia z agentúr, ktoré prieskumy robia.
O žiadnom z pokusov, s ktorými sa stretli, však nehovorili konkrétne a nespomenuli ani meno žiadnej strany, ktorá takýto pokus urobila.
Manipulovanie výsledkov prieskumov podľa vlastných slov odmietli. "Pred voľbami 2012 boli tri pokusy o kúpenie výsledkov v agentúre Polis, dokonca SMS-kami," pripustil pokusy kúpiť si výsledky prieskumu pred parlamentnými voľbami šéf agentúry Polis Slovakia Ján Baránek.
Jeden z pokusov bol aj telefonát, ktorý ale nemá Baránek nahratý, lebo v tom čase ešte nemal čiernu skrinku v aute. "Jeden predstaviteľ politickej strany mi ponúkal dosť veľa eur. Ja som mu ponúkol na predaj agentúru - som povedal, že mu Polis predám," opísal Baránek a dodal, že politikovi povedal, nech si Polis kúpi a nech si robia prieskumy, aké chcú.
Politik mu povedal, že bez Baránka nemá Polis hodnotu. Na záver rozhovoru sa ho pýtal, že čo bude Baránek robiť, ak nejaké iné agentúry prinesú iný výsledok ako Polis. Baránek povedal politikovi, že počká do volieb.
Baránek politikovi napokon povedal, že je veriaci katolík a že nikto nemá toľko peňazí, aby si kúpil meno jeho detí. "Nech si ho pokazia sami, ja im ho kaziť nebudem". Argumentoval, že pokiaľ ide o dôveryhodnosť výsledkov prieskumu, tak nemá inú možnosť, len sa odvolať na čísla predvolebných prieskumov Polisu. "V Polise nenájdete žiadne čudné čísla," argumentoval Baránek. Hovoril o tom, že pokusy o kúpenie výsledkov mala aj etablovaná, aj nová strana. V relácii povedal, že išlo len o pokusy. "Ja mám absolútne čisté svedomie," dodal.
Prieskumy nie sú zmanipulované
Podľa Pavla Haulíka z agentúry MVK je ovplyvňovanie výsledkov prieskumov zo strany politických strán vecou toho, či agentúra ovplyvňovanie pripustí, alebo nie. "My to zásadne nepripúšťame," dodal Haulík.
Pripomenul, že objednať si prieskum neznamená objednať si jeho výsledok. Podľa jeho slov politici v zásade nemali snahu objednať si takéto výsledky. "Pokiaľ to zastavíte okamžite na začiatku, tak oni ani nepokračujú," povedal Haulík.
Podľa neho je nedôstojné všeobecne hovoriť, že prieskumy sú zmanipulované, výskumom to škodí. "Takéto postoje kazia terén, kazia ho aj politici, pokiaľ tvrdia niečo, čo nevedia dokázať. Vlastne si podkopávajú vlastnú pozíciu," konštatoval.
Časom sa podľa neho aj tak vždy ukáže, aká je pravda s preferenciami. Tým, čo výsledky prieskumov spochybňujú, dal jednoduchý návod ako to potvrdiť, alebo vyvrátiť - aby skúsili nejakú agentúru takým spôsobom motivovať. Dnes už existuje veľa možností, ako to zaznamenať a ukázať verejnosti.
Strany si prieskumy objednávajú
Bežnou praxou politických strán je objednávanie si prieskumov, nie ich výsledkov, upozornil Martin Slosiarik z agentúry Focus. "Ak politické strany čo i len troška uvažujú, tak chcú poznať realitu takú, aká je," dodal Slosiarik.
Podľa neho Polis Slovakia, MVK ani Focus nie sú agentúry, ktoré by vznikli cez noc - ak chcú dlhodobo pôsobiť a mať dôveryhodnosť, tak nemôžu takú vec spraviť.
Slosiarik má prieskumy verejnej mienky u nich v agentúre na starosti asi desať rokov a pripustil, že aj u nich boli pokusy o úpravu výsledkov prieskumu verejnej mienky. "Ak možno nejaké dva pokusy, ale nie priamo kúpiť si prieskum, ale skôr vylepšiť takpovediac výsledok," povedal.
Podľa jeho slov treba také snahy stopnúť hneď na úvod. On aj jeho kolegovia majú svedomie čisté. "Môžem s čistou mysľou, dušou vyhlásiť, že nikdy sme nikomu neprilepšili ani jednu desatinu percenta," dodal. Nevedel, aké sumy sa za takéto snahy ponúkajú, lebo sa k ním ani nedostali. Bola to len otázka: "nedalo by sa?".
Prípad takého pokusu, ktorý si pamätá, neurobila novovznikajúca strana. Keď požiadavku zvýšiť percentá strane v prieskume odmietli, komunikácia zhasla.
O žiadnom z pokusov, s ktorými sa stretli, však nehovorili konkrétne a nespomenuli ani meno žiadnej strany, ktorá takýto pokus urobila.
Manipulovanie výsledkov prieskumov podľa vlastných slov odmietli. "Pred voľbami 2012 boli tri pokusy o kúpenie výsledkov v agentúre Polis, dokonca SMS-kami," pripustil pokusy kúpiť si výsledky prieskumu pred parlamentnými voľbami šéf agentúry Polis Slovakia Ján Baránek.
Jeden z pokusov bol aj telefonát, ktorý ale nemá Baránek nahratý, lebo v tom čase ešte nemal čiernu skrinku v aute. "Jeden predstaviteľ politickej strany mi ponúkal dosť veľa eur. Ja som mu ponúkol na predaj agentúru - som povedal, že mu Polis predám," opísal Baránek a dodal, že politikovi povedal, nech si Polis kúpi a nech si robia prieskumy, aké chcú.
Politik mu povedal, že bez Baránka nemá Polis hodnotu. Na záver rozhovoru sa ho pýtal, že čo bude Baránek robiť, ak nejaké iné agentúry prinesú iný výsledok ako Polis. Baránek povedal politikovi, že počká do volieb.
Baránek politikovi napokon povedal, že je veriaci katolík a že nikto nemá toľko peňazí, aby si kúpil meno jeho detí. "Nech si ho pokazia sami, ja im ho kaziť nebudem". Argumentoval, že pokiaľ ide o dôveryhodnosť výsledkov prieskumu, tak nemá inú možnosť, len sa odvolať na čísla predvolebných prieskumov Polisu. "V Polise nenájdete žiadne čudné čísla," argumentoval Baránek. Hovoril o tom, že pokusy o kúpenie výsledkov mala aj etablovaná, aj nová strana. V relácii povedal, že išlo len o pokusy. "Ja mám absolútne čisté svedomie," dodal.
Prieskumy nie sú zmanipulované
Podľa Pavla Haulíka z agentúry MVK je ovplyvňovanie výsledkov prieskumov zo strany politických strán vecou toho, či agentúra ovplyvňovanie pripustí, alebo nie. "My to zásadne nepripúšťame," dodal Haulík.
Pripomenul, že objednať si prieskum neznamená objednať si jeho výsledok. Podľa jeho slov politici v zásade nemali snahu objednať si takéto výsledky. "Pokiaľ to zastavíte okamžite na začiatku, tak oni ani nepokračujú," povedal Haulík.
Podľa neho je nedôstojné všeobecne hovoriť, že prieskumy sú zmanipulované, výskumom to škodí. "Takéto postoje kazia terén, kazia ho aj politici, pokiaľ tvrdia niečo, čo nevedia dokázať. Vlastne si podkopávajú vlastnú pozíciu," konštatoval.
Časom sa podľa neho aj tak vždy ukáže, aká je pravda s preferenciami. Tým, čo výsledky prieskumov spochybňujú, dal jednoduchý návod ako to potvrdiť, alebo vyvrátiť - aby skúsili nejakú agentúru takým spôsobom motivovať. Dnes už existuje veľa možností, ako to zaznamenať a ukázať verejnosti.
Strany si prieskumy objednávajú
Bežnou praxou politických strán je objednávanie si prieskumov, nie ich výsledkov, upozornil Martin Slosiarik z agentúry Focus. "Ak politické strany čo i len troška uvažujú, tak chcú poznať realitu takú, aká je," dodal Slosiarik.
Podľa neho Polis Slovakia, MVK ani Focus nie sú agentúry, ktoré by vznikli cez noc - ak chcú dlhodobo pôsobiť a mať dôveryhodnosť, tak nemôžu takú vec spraviť.
Slosiarik má prieskumy verejnej mienky u nich v agentúre na starosti asi desať rokov a pripustil, že aj u nich boli pokusy o úpravu výsledkov prieskumu verejnej mienky. "Ak možno nejaké dva pokusy, ale nie priamo kúpiť si prieskum, ale skôr vylepšiť takpovediac výsledok," povedal.
Podľa jeho slov treba také snahy stopnúť hneď na úvod. On aj jeho kolegovia majú svedomie čisté. "Môžem s čistou mysľou, dušou vyhlásiť, že nikdy sme nikomu neprilepšili ani jednu desatinu percenta," dodal. Nevedel, aké sumy sa za takéto snahy ponúkajú, lebo sa k ním ani nedostali. Bola to len otázka: "nedalo by sa?".
Prípad takého pokusu, ktorý si pamätá, neurobila novovznikajúca strana. Keď požiadavku zvýšiť percentá strane v prieskume odmietli, komunikácia zhasla.