|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Nedeľa 22.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Adela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
24. novembra 2010
NEXT 2010 - 11. ročník medzinárodného hudobného festivalu
Jedenásty ročník festivalu experimentálnej hudby Next sa uskutoční 2. až 4. decembra 2010 v centre súčasného umenia A4 - nultý priestor v Bratislave.
Zdieľať
Festival opäť prinesie tri dni plné vzrušujúcej nadžánrovej hudby v podaní mladých hudobníkov i známych legiend z Veľkej Británie, Nemecka, Nórska, Mexika a svoje zastúpenie tu bude mať i elektronická scéna Libanonu. Okrem premiérových koncertov čaká na divákov i príjemný bonus v podobe netradičných festivalových novín Next (p)age.
http://www.nextfestival.sk
ŠTVRTOK 2.12.
Festival vo štvrtok 2. 12. otvorí premiéra domáceho projektu Dunkeltherapie (SK). Šéfuje mu saxofonista Miro Tóth, no jeho nemenej výraznou postavou je Martin Burlas, jeden z pionierov alternatívnej scény na Slovensku. Svojskú predstavu o elektronickej hudbe privezú zakladatelia portugalského labelu Crónica Pedro Tudela a Miguel Carvalhais. Ich formáciu @C (PT) naživo sprevádza rakúska VJ-ka Lia (AT). Kanaďan Martin Tetréault (CA) patrí k zásadným predstaviteľom experimentálneho turntablizmu, a ako vynaliezavý improvizátor sa bez obáv púšťa i do medzižánrových spoluprác – napr. s virtuózom dídžejingu Kidom Koala (Ninja Tune) či kultovým zoskupením Napalm Death. Prvý festivalový večer uzavrie švédsko – nórska free-jazzová smršť, formácia The Thing (SWE, NO), ktorú v roku 2000 založil saxofonista Mats Gustaffson, dnes kľúčová postava európskej scény improvizovanej hudby.
Piatok 3. 12. prinesie opäť trocha exotiky i tanečných rytmov, určite to však nebude klasická Cha-cha-cha. Večer odštartuje medzinárodné elektroakustické trio Die Schrauber (USA, DE, MEX), ktoré tvorí Newyorčan Hans Tammen, Joker Nies z Kolína a Mexičan Mario de Vega. Po nich sa na pódiu objavia opäť portugalskí @C (PT),tentokrát v premiérovom spojení so slovenským hudobníkom ::.: (SK) alias Danielom Tóthom. Úplne novú formáciu vystrieda legenda industriálnej scény FM Einheit (DE), známy najmä ako dlhoročný perkusionista kultovej nemeckej industriálnej kapely Einstürzende Neubauten. Na Nexte sa spojí s klávesistom Hansom Joachimom Irmlerom (DE) z krautrockovej legendy Faust. FM Einheit so sebou privezie súpravu bizarných kovových perkusií a pružín, jeho kolega si vedľa neho na pódiu vyskladá hradbu zo starých analógových syntetizátorov. Večer uzavrie nový objav na scéne - rakúske trio Elektro Guzzi (AT), ktoré hrá tanečnú elektronickú hudbu, no výlučne analógovo - na klasických gitarách a bicích.
Na úvod posledného festivalového večera, v sobotu 4. 12., sa predstaví štvorica mladých talentovaných hudobníkov z krajín strednej Európy, ktorí počas trojdňového Sound Labu pripravia premiéru úplne nového projektu. Aktuálnu podobu experimentálnej scény na Blízkom Východe predstaví mladý Libanončan Tarek Atoui (LB), ktorý vyštudoval klasickú a elektroakustickú hudbu v Paríži, no a originálnu kombináciu improvizovanej - elektronickej i tradičnej hudby predstaví zasa duo Kamama (USA), ktoré tvorí violončelistka Audrey Chen a bubeník Luca Marini. Posledné tóny už 11. ročníka festivalu budú patriť Juhoafričanke Chantal Passamonte aka Mira Calix (UK), ktorá svoje albumy vydáva v kultovom britskom vydavateľstve progresívnej elektronickej hudby Warp, no často spolupracuje i so špičkovými súbormi vážnej hudby (napríklad s London Sinfonietta).
LINE UP
ŠTVRTOK 2.12.
Dunkeltherapie (SK)
@C + Lia (PT, AT)
Martin Tetréault (CA)
The Thing (SWE, NOR)
PIATOK 3.12.
Die Schrauber (USA, DE, MEX)
@C + ::.: (PT, SK)
FM Einheit & Irmler (DE)
Elektro Guzzi (AT)
SOBOTA 4.12.
V4 Soundlab Show (PL, SK, CZ, HU)
Tarek Atoui (LB)
Kamama (USA)
Mira Calix (UK)
------------------------------------------------
ŠTVRTOK 2.12.
Dunkeltherapie (SK)
Martin Burlas – spev, elektronika
Miro Tóth – sopránsax
Peter Čaputa – basgitara
Jano Oriško – bicie
Úvod festivalu doslova odpáli domáca svetová premiéra. Čerstvý projekt Dunkeltherapie totiž ponúka energické skladby, ktoré spájajú výbušnosť hardcoru, temnotu metalu, kompozičnú premyslenosť vážnej hudby a prvky improvizácie s jazzovými ozvenami. Zoskupeniu šéfuje Miro Tóth (Frutti di Mare, Musica Falsa et Ficta...), no jeho nemenej výraznou postavou je Martin Burlas. Jeden z pionierov alternatívnej scény na Slovensku (naveky nezabudnuteľne spojený so skupinami Maťkovia, Vitebsk Broken, Zabudnutý ohyb či Dogma, pesničkové albumy s Ivanom Csudaiom i jedna nahrávka so Šinou zo skupiny Longital) bol zároveň žiakom skladateľa Jána Cikkera a teraz sa po rokoch vrátil k spievaniu. Štvorica predstaví materiál z pripravovaného debutového albumu The End.
http://www.martinburlas.net
@C + Lia (PT, AT)
Pedro Tudela, Miguel Carvalhais – elektronika
Lia – live video
Ambientnejšie polohy digitálnej elektroniky z Porta privezú zakladatelia pozoruhodného portugalského labelu Crónica Pedro Tudela a Miguel Carvalhais. Naživo ich sprevádza generatívna projekcia rakúskej umelkyne menom Lia. Multimediálna skupina, ktorá už má za sebou napríklad aj ocenenie z prestížneho festivalu Ars Electronica, vo svojej tvorbe vytvára poetické plochy, v ktorých majú miesto delikátne spracované konkrétne zvuky z terénnych nahrávok, postupy algoritmického komponovania rovnako ako spontánna improvizácia.
http://www.at-c.org
http://www.liaworks.com
Martin Tetréault (CA)
Špičkových hráčov na gramofóny nie je na svete až tak veľa. Medzi prvú ligu experimentálnych turntablistov patrí aj tento vynaliezavý kanadský improvizátor, ktorý vie vydolovať z gramofónu neuveriteľné zvuky. V poslednej dobe opustil prácu s konkrétnymi hudobnými citátmi a pustil sa viac do odhaľovania akustických možností samotného prístroja: preparované povrchy, interferencie, zvuk motora... to všetko Tetréault veľmi muzikálne rozohráva do neobvyklých setov. Nie náhodou sa muž, ktorý stojí jednou nohou vo svete vizuálneho umenia, často sa vyskytuje vedľa osobností nezávislej scény ako sú Otomo Yoshihide, Philip Jeck či Ikue Mori, no zároveň sa nebojí ani najrôznejších žánrových súbojov. Jasne to dokazujú nahrávky s virtuózom dídžejingu Kidom Koala zo známeho londýnskeho labelu Ninja Tune či kultovým grindcoreovým zoskupením Napalm Death.
http://www.actuellecd.com/en/bio/tetreault_ma
The Thing (SWE, NOR)
Mats Gustaffson – saxofóny, elektronika
Ingebrigt Flaten – kontrabas
Paal Nilssen-Love – bicie
Ak pripustíme, že aj iný akustický nástroj okrem gitary môže mať svojho Jimiho Hendrixa, v prípade saxofónu mnohým ľuďom okamžite napadne meno Mats Gustaffson. Tento škandinávsky búrlivák prichádza odohrať slovenskú premiéru v ideálnom čase. Dnes má po štyridsiatke, už nepotrebuje nikomu nič dokazovať a ešte ho nezmohol nedostatok nápadov ani energie. Je jednou z kľúčových postáv európskej scény improvizovanej hudby - jeho záber siaha od spolupráce s gitaristami Derekom Baileym a Jima O'Rourkom až po holandských postpunkerov The Ex alebo talianske jazzmetalové trio Zu. Vyhľadávané a na dlho dopredu vyťažené akustické trio The Thing, založil v roku 2000 s basistom Ingebrigtom Flatenom a fenomenálnym bubeníkom Paalom Nilssenom-Lovem. Sprvu hrali veci od klasikov free jazzu, neskôr prišlo aj na svojské coververzie PJ Harvey alebo White Stripes.
http://matsgus.com/archives/category/groups/the-thing
http://www.paalnilssen-love.com/band_thething.html
PIATOK 3.12.
Die Schrauber (USA, DE, MEX)
Hans Tammen – endangered guitar
Joker Nies – circuit bending
Mario de Vega – sampling
Elektroakustické trio 21. storočia: každý je z inej krajiny, každý robí niečo poriadne nezvyklé. Newyorčan Hans Tammen hrá na unikátny hybridný gitarovo-softvérový nástroj, ktorý ešte preháňa rôznymi efektami, čím produkuje až neslýchané hudobné štruktúry. Joker Nies z Kolína zase doluje nemenej špecifické zvuky z elektronických krabičiek, pretože ich pôvodné obvody poprepájal a preletoval podľa vlastných predstáv a stôl pred Mexičanom Mariom de Vega (ktorý sa svojím sólovým setom postaral o skvelý rozjazd minulého NEXTu ) pripomína garáž domáceho kutila po návšteve bazáru s rôznymi nástrojmi. Dokopy z toho vznikajú svižné micronoiseové výmeny a neslýchané textúry: akoby hudobná verzia legendárneho Huxleyho utopického románu Brave New World.
http://www.tammen.org/ens_schraub.html
@C + ::.: (PT, SK)
Druhou NEXTovou premiérou a zároveň takzvanou divokou kartou festivalu bude medzinárodný projekt, ktorý prekračuje polovicu Európy. Známa postava slovenskej experimentálnej scény Daniel Tóth alias Danky alias ::.: (známy z elektronického dua Poo či neskorších skupín 1/x alebo Angakkut) sa po prvýkrát stretne s portugalskou dvojicou @C až tesne pred festivalom a zvuková koláž, ktorá z toho vznikne bude jedným z najväčších prekvapení tohtoročného NEXTu.
http://www.at-c.org
http://www.11fingersrecords.com/?id=6
FM Einheit & Irmler (DE)
FM Einheit sa stal známym najmä ako dlhoročný perkusionista kultovej nemeckej industriálnej kapely Einstürzende Neubauten, ktorej v 80. rokoch dodal tak charakteristický drsný zvuk, spolupracoval aj s asi najradikálnejšou vokalistkou, aká kedy chodila po zemi Diamandou Galás či uznávaným skladateľom Heinerom Goebbelsom a sám sa venoval scénickej hudbe aj komponovaniu soundtrackov. Tento rok vydal nahrávku, na ktorej sa spojil s ďalším známym menom zo známej značky – klávesistom Hansom Joachimom Irmlerom z krautrockovej legendy Faust. Einheit a privezie svoju súpravu najbizarnejších kovových perkusií a pružín, ktorá je úchvatná tak na prvé počutie, ako i na prvý pohľad, jeho kolega si vedľa neho na pódiu vyskladá hradbu zo starých analógových syntetizátorov. Dvojica nemeckých "celebrít" nehráva spolu často, doposiaľ ju videli iba v Berlíne. Jej šou dáva slovu hudobná performance úplne nový význam a dôstojný pre 21. storočie.
http://www.fmeinheit.org
http://www.klangbad.de/cms/base/artists/fm-einheit-irmler/
Elektro Guzzi (AT)
Bernhard Hammer – gitara
Jakob Schneidewind – basgitara
Bernhard Breuer – bicie
Matematik Alan Turing sníval o strojoch, ktoré budú myslieť ako ľudia, rakúska skupina Elektro Guzzi na to išla opačne – traja skúsení muzikanti sa rozhodla zmeniť sa na stroje. Presnejšie povedané, hrať elektronickú hudbu výlučne na starých dobrých gitarách a bicích. Zabudnite na digitál, toto je čistý analóg a to bez akýchkoľvek mašiniek, samplov či loopov. Týchto Rakúšanov nezaujíma tradičné rozvíjanie improvizácií, postupujú skôr ako producenti elektronickej hudby, ktorí vsádzajú najmä na hypnotizujúco tanečný techno groove. Elektro Guzzi sa vynorili na scéne v roku 2004, ale až tento rok vydali svoj debutový album. Ten okamžite zapôsobil ako menšie zjavenie, ktoré rýchlo presiahlo ich rodnú krajinu, o čom svedčia pozvánky od barcelonského festivalu Sónar či od vychytených klubov v Berlíne.
http://www.myspace.com/elektroguzzi
SOBOTA 4.12.
V4 Soundlab Show (PL, SK, CZ, HU)
Už po tretíkrát vytvára NEXT priestor pre spoluprácu experimentálnych hudobníkov zo susedných krajín strednej Európy. V Bratislave sa tento rok stretnú Robert Piernikowski známy z poľskej post-hiphopovej formácie Napszyklat s hráčom na trúbku Robom Kolářom (Frutti di Mare, Musica falsa et ficta), českým noiserom Janom K!ammom (Kaspar von Urbach, No Pavarotti) a maďarským beatboxerom Markom Bárthom. Po intenzívnom skúšaní sa predstavia na úvod posledného festivalového večera.
http://www.klangundkrach.net/k!amm
http://myspace.com/napszyklat
http://www.myspace.com/defabeatbox
Tarek Atoui (LB)
Akú podobu má experimentálna scéna na Blízkom Východe, uvidíte vďaka mladému Libanončanovi, ktorý vyštudoval klasickú a elektroakustickú hudbu v Paríži. Vydáva na značke Staalplaat a jeho strhujúce pódiové kreácie unikátne využívajúce senzory majú ďaleko od konzervatívnej nudy. Tarek si stavia svoje vlastné softvérové aj hardvérové nástroje, čo už je samo osebe veľmi zriedkavá kombinácia. Čo ho robí ešte špecifickejším na experimentálnej scéne je, že viac než o zvukové inžinierstvo mu ide o elektrizujúcu hudbu tak pre uši, ako aj pre oči. Momentálne pôsobí ako zástupca umeleckého riaditeľa prestížneho centra skúmajúceho presahy hudby a rôznych technológií STEIM v Amsterdame a vo svojich projektoch často skloňuje politické témy týkajúce sa Blízkeho východu.
http://tarekatoui.com
Kamama (USA)
Audrey Chen - violončelo, spev, elektronika
Luca Marini - bicie, perkusie, elektronika
Slečna Audrey Chen má americko-čínsky pôvod a s rovnakou samozrejmosťou okrem geografických hraníc prekračuje aj štandardné hudobné mantinely. Okrem klasického vzdelania a tradičnej violončelovej techniky využíva aj elektroniku, možnosti vlastného hlasu a improvizáciu, čo ju priviedlo k spolupráci s osobnosťami ako Phil Minton, Tetuzi Akiyama, Toshimaru Nakamura, Elliott Sharp, Aki Onda či Phil Niblock. V aktuálnom projekte spolupracuje s bubeníkom Lucom Marinim, ktorý sa po absolvovaní konzervatória stal vyhľadávaným hudobníkom vo sfére improvizovanej hudby, rocku i jazzu. Kamama je čerokézsky výraz pre slona a motýľa zároveň, čo je celkom výstižné označenie hudby, ktorú budete počuť.
http://www.myspace.com/audreychen
http://www.myspace.com/lucamarini
Mira Calix (UK)
Kultový britský prístav progresívnej elektronickej hudby Warp nedávno oslávil dvadsaťročnicu existencie a pôvodom Juhoafričanka Chantal Passamonte v ňom vydala už päť albumov pod pseudonymom Mira Calix. Debut jej pomohli produkovať slávni Autechre, ku ktorým sa dostala viac než blízko (je manželkou Seana Bootha ;-) Jej hudba je osobitou kombináciou krehkého spevu, zvukomalebných plôch s pulzujúcimi beatmi a odvážnych elektronických štruktúr. Mira, ktorá sa pohybuje na pomedzí modernej klasiky, experimentu a elektroniky, je tiež cenená ako autorka soundtrackov či zvukových inštalácií a často pracuje so špičkovými súbormi vážnej hudby (napríklad s London Sinfonietta).
http://www.miracalix.com
http://www.myspace.com/you_could_feel_the_sky