|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Piatok 22.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Cecília
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
30. decembra 2009
Nespokojní dopravcovia obsadia čerpacie stanice
Čerpacie stanice na Slovensku budú od 4. januára budúceho roku obsadené dopravcami nespokojnými s podmienkami fungovania mýtneho systému na Slovensku. Minister dopravy, pôst a telekomunikácií ...
Zdieľať
BRATISLAVA 30. decembra (WEBNOVINY) - Čerpacie stanice na Slovensku budú od 4. januára budúceho roku obsadené dopravcami nespokojnými s podmienkami fungovania mýtneho systému na Slovensku. Minister dopravy, pôst a telekomunikácií Ľubomír Vážny totiž v stredu na stretnutí so zástupcami asi 600 dopravcov nevyhovel ich 11 požiadavkám na zmenu systému. Odmietol najmä odsunutie začatia výberu mýta o pol roka, teda na 1. júla nasledujúceho roka. "Elektronický mýtny systém bude od 1.1. 2010 fungovať tak, ako je pripravený," odpovedal na žiadosti Vážny.
Dopravcovia pritom argumentujú, že celý mýtny systém nie je pripravený a má množstvo nedostatkov. Sami hovoria, že podľa nich je novozavádzaný systém spravodlivejší ako ten súčasný, avšak iba sa podmienky, ak bude fungovať tak ako má. Aj preto chcú od pondelka budúce týždňa obsadiť čerpacie stanice po celom Slovensku. Aký bude mať tento krok dopady na občanov, hovorca dopravcov Jaroslav Polaček povedať nechcel. Niektorí dopravcovia, ktorí sa okolo obeda zúčastnili na protestnej akcii pred budovou ministerstva, však priblížili, že by to mohlo znamenať "spomalenie" predaja pohonných látok.
Samotný minister sa k tejto aktivite príliš vyjadrovať nechcel. Podľa vlastných slov ani nemá možnosť podniknúť nejaké kroky. "Oni musia zvážiť svoje konanie," uviedol. Zároveň však pripomenul, že je v platnosti zákon o štrajku a že by sa ním dopravcovia mali riadiť. Uvedenú aktivitu niektorých dopravcov nepodporuje Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia. Aj to je jeden z dôvodov, prečo si nespokojní dopravcovia zakladajú vlastnú Úniu autodopravcov Slovenska. "Ich požiadavky o nejakom štrajku alebo o nejakej blokáde, s tým sa Česmad v žiadnom prípade nestotožňuje," povedal generálny tajomník združenia Pavol Reich.
Ten sa pritom chcel zúčastniť stretnutia ministra s dopravcami, tí však súhlasili s jeho prítomnosťou až pol hodinu po začatí rokovania, čo Reich odmietol. Sám pritom potvrdil, že aj Česmad má k fungovaniu mýta niekoľko výhrad a v prípade, ak po jeho spustení zistí závažné a opakované nedostatky, respektíve snahu prevádzkovateľa prenášať zodpovednosť za nefunkčnosť systému na dopravcov, uskutoční kroky na pozastavenie jeho prevádzky.
Ostrejší bol vo svojich vyjadreniach v súvislosti s obsadením čerpacích staníc generálny tajomník Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu Miroslav Kollár. Podľa neho totiž čerpacie stanice nemienia byť rukojemníkmi v tomto spore. "Využijeme všetky zákonné postupy na to, aby motoristi mohli plynule prichádzať na čerpacie stanice a čerpať pohonné hmoty," vyhlásil. V prípade zablokovania staníc sú ich prevádzkovatelia pripravení kontaktovať správcu a žiadať zabezpečenie plynulosti cestnej premávky.
Dopravcovia chcú podľa vlastných slov na čerpacích staniciach predovšetkým informovať o mýte a vysvetľovať motoristom jeho dopady. Ako totiž tvrdia, doplatí na neho každý jeden občan Slovenska. "Budeme vysvetľovať, že to nie je o dopravcoch, ale o chlebe a klobásach, to je o všetkom, to je o peniazoch za tovar, za jedlo, za to, aby ľudia mohli žiť," priblížil dôvody akcie Polaček.
Podľa neho pritom mýto spôsobí, že mnohí dopravcovia budú nútení svoju činnosť na Slovensku ukončiť, zároveň však upozornil, že naša krajina sa stane nezaujímavá aj na medzinárodný tranzit. To všetko spôsobí nižšie výnosy z mýta. Minister Vážny argumentoval, že podľa jeho prepočtov by sa mali náklady malých dopravcov, ktorí používajú cesty I. triedy zvýšiť o 3 % a v prípade že jazdia aj po diaľniciach o 8 až 10 %.
Okrem posunutia termínu začatia fungovania mýta dopravcovia žiadajú aj vylúčenie spoplatnenia ciest prvej triedy. Podľa nich totiž Slováci už teraz jazdia "po cestách bedárov". Polaček pripomenul aj záväzok premiéra Roberta Fica, že do roku 2010 vybuduje diaľnice. "Výsledkom jeho štvorročného úsilia je mýtny systém bez diaľnic," skonštatoval. Dopravcovia by taktiež uvítali umožnenie platenia za skutočne prejazdené vzdialenosti a nie celé úseky ciest. Slovensko je pritom rozdelené na 826 takýchto úsekov v dĺžke od 70 metrov do 12 kilometrov. Najmä dlhšie úseky niektorým menších dopravcom budú spôsobovať problém. Niekedy z nich totiž potrebujú iba nepatrnú časť, no platiť musia za celý úsek.
Práve pri druhej požiadavke, ale aj pri niektorých ďalších sťažnostiach sa minister Vážny nebráni úpravám systému. "Nie je to zásadný problém rozdeliť tieto úseky na menšie," uviedol v súvislosti s kritikou dopravcov na adresu dĺžky úsekov. Zároveň potvrdil, že mnohé nedostatky systému by mala odstrániť novela mýtneho poriadku už v prvom kvartáli budúceho roka. "Po mesiaci, dvoch, maximálne troch ju budeme musieť pripraviť a zvládnuť," povedal. Zároveň informoval o zriadení komisie, v ktorej budú mať zastúpenie ministerstvo dopravy, Národná diaľničná spoločnosť a SkyToll a ktorá sa bude zaoberať podnetmi občanov v súvislosti s mýtom.
Zástupcovia viac ako sto malých a stredných dopravcov schválili na zvolenskom stretnutí 28. decembra tohto roku 11 požiadaviek k podmienkam výberu mýta od 1. januára 2010, ktoré adresovali ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu. Medzi nimi je vylúčenie spoplatnenia ciest prvej triedy, či zrušenie zábezpek a depozitov pri následných platbách na faktúru. Dopravcovia zároveň presadzujú zvýšenie rozdielu sadzby mýtneho v prospech ekologických vozidiel, predloženie celého vzorca na výpočet výšky mýta, ako aj umožnenie platenia za skutočne prejazdené vzdialenosti a nie celé úseky ciest. Taktiež by privítali obmedzenie dvojitých platieb pri dodávkových vozidlách s prívesmi, zrušenie všetkých výnimiek pri platbách a zrušenie všetkých ďalších poplatkov súvisiacich s prevádzkovaním mýta. Vláda by mala podľa dopravcov riešiť aj zníženie spotrebnej dane a dane z motorových vozidiel.
Jednou z požiadaviek dopravcov bolo aj zníženie poplatkov za servisný balíček s montážou palubnej jednotky a vrátane preplatkov. To sa splnilo, za pevné namontovanie palubnej jednotky v automobile pre výpočet mýta totiž zaplatia o 17 % menej. Namiesto 134,90 eura budú platiť 111,90 eura bez dane z pridanej hodnoty. Montáž palubnej jednotky pre dopravcov zabezpečuje Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia. Jeho generálny tajomník Pavol Reich v stredu informoval, že uvedené zníženie je pre nich definitívne. Rozdiel v cene pritom bude Česmad vracať dopravcom, ktorí poplatok zaplatili skôr, prostredníctvom dobropisu.
SITA
Dopravcovia pritom argumentujú, že celý mýtny systém nie je pripravený a má množstvo nedostatkov. Sami hovoria, že podľa nich je novozavádzaný systém spravodlivejší ako ten súčasný, avšak iba sa podmienky, ak bude fungovať tak ako má. Aj preto chcú od pondelka budúce týždňa obsadiť čerpacie stanice po celom Slovensku. Aký bude mať tento krok dopady na občanov, hovorca dopravcov Jaroslav Polaček povedať nechcel. Niektorí dopravcovia, ktorí sa okolo obeda zúčastnili na protestnej akcii pred budovou ministerstva, však priblížili, že by to mohlo znamenať "spomalenie" predaja pohonných látok.
Samotný minister sa k tejto aktivite príliš vyjadrovať nechcel. Podľa vlastných slov ani nemá možnosť podniknúť nejaké kroky. "Oni musia zvážiť svoje konanie," uviedol. Zároveň však pripomenul, že je v platnosti zákon o štrajku a že by sa ním dopravcovia mali riadiť. Uvedenú aktivitu niektorých dopravcov nepodporuje Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia. Aj to je jeden z dôvodov, prečo si nespokojní dopravcovia zakladajú vlastnú Úniu autodopravcov Slovenska. "Ich požiadavky o nejakom štrajku alebo o nejakej blokáde, s tým sa Česmad v žiadnom prípade nestotožňuje," povedal generálny tajomník združenia Pavol Reich.
Ten sa pritom chcel zúčastniť stretnutia ministra s dopravcami, tí však súhlasili s jeho prítomnosťou až pol hodinu po začatí rokovania, čo Reich odmietol. Sám pritom potvrdil, že aj Česmad má k fungovaniu mýta niekoľko výhrad a v prípade, ak po jeho spustení zistí závažné a opakované nedostatky, respektíve snahu prevádzkovateľa prenášať zodpovednosť za nefunkčnosť systému na dopravcov, uskutoční kroky na pozastavenie jeho prevádzky.
Ostrejší bol vo svojich vyjadreniach v súvislosti s obsadením čerpacích staníc generálny tajomník Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu Miroslav Kollár. Podľa neho totiž čerpacie stanice nemienia byť rukojemníkmi v tomto spore. "Využijeme všetky zákonné postupy na to, aby motoristi mohli plynule prichádzať na čerpacie stanice a čerpať pohonné hmoty," vyhlásil. V prípade zablokovania staníc sú ich prevádzkovatelia pripravení kontaktovať správcu a žiadať zabezpečenie plynulosti cestnej premávky.
Dopravcovia chcú podľa vlastných slov na čerpacích staniciach predovšetkým informovať o mýte a vysvetľovať motoristom jeho dopady. Ako totiž tvrdia, doplatí na neho každý jeden občan Slovenska. "Budeme vysvetľovať, že to nie je o dopravcoch, ale o chlebe a klobásach, to je o všetkom, to je o peniazoch za tovar, za jedlo, za to, aby ľudia mohli žiť," priblížil dôvody akcie Polaček.
Podľa neho pritom mýto spôsobí, že mnohí dopravcovia budú nútení svoju činnosť na Slovensku ukončiť, zároveň však upozornil, že naša krajina sa stane nezaujímavá aj na medzinárodný tranzit. To všetko spôsobí nižšie výnosy z mýta. Minister Vážny argumentoval, že podľa jeho prepočtov by sa mali náklady malých dopravcov, ktorí používajú cesty I. triedy zvýšiť o 3 % a v prípade že jazdia aj po diaľniciach o 8 až 10 %.
Okrem posunutia termínu začatia fungovania mýta dopravcovia žiadajú aj vylúčenie spoplatnenia ciest prvej triedy. Podľa nich totiž Slováci už teraz jazdia "po cestách bedárov". Polaček pripomenul aj záväzok premiéra Roberta Fica, že do roku 2010 vybuduje diaľnice. "Výsledkom jeho štvorročného úsilia je mýtny systém bez diaľnic," skonštatoval. Dopravcovia by taktiež uvítali umožnenie platenia za skutočne prejazdené vzdialenosti a nie celé úseky ciest. Slovensko je pritom rozdelené na 826 takýchto úsekov v dĺžke od 70 metrov do 12 kilometrov. Najmä dlhšie úseky niektorým menších dopravcom budú spôsobovať problém. Niekedy z nich totiž potrebujú iba nepatrnú časť, no platiť musia za celý úsek.
Práve pri druhej požiadavke, ale aj pri niektorých ďalších sťažnostiach sa minister Vážny nebráni úpravám systému. "Nie je to zásadný problém rozdeliť tieto úseky na menšie," uviedol v súvislosti s kritikou dopravcov na adresu dĺžky úsekov. Zároveň potvrdil, že mnohé nedostatky systému by mala odstrániť novela mýtneho poriadku už v prvom kvartáli budúceho roka. "Po mesiaci, dvoch, maximálne troch ju budeme musieť pripraviť a zvládnuť," povedal. Zároveň informoval o zriadení komisie, v ktorej budú mať zastúpenie ministerstvo dopravy, Národná diaľničná spoločnosť a SkyToll a ktorá sa bude zaoberať podnetmi občanov v súvislosti s mýtom.
Zástupcovia viac ako sto malých a stredných dopravcov schválili na zvolenskom stretnutí 28. decembra tohto roku 11 požiadaviek k podmienkam výberu mýta od 1. januára 2010, ktoré adresovali ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu. Medzi nimi je vylúčenie spoplatnenia ciest prvej triedy, či zrušenie zábezpek a depozitov pri následných platbách na faktúru. Dopravcovia zároveň presadzujú zvýšenie rozdielu sadzby mýtneho v prospech ekologických vozidiel, predloženie celého vzorca na výpočet výšky mýta, ako aj umožnenie platenia za skutočne prejazdené vzdialenosti a nie celé úseky ciest. Taktiež by privítali obmedzenie dvojitých platieb pri dodávkových vozidlách s prívesmi, zrušenie všetkých výnimiek pri platbách a zrušenie všetkých ďalších poplatkov súvisiacich s prevádzkovaním mýta. Vláda by mala podľa dopravcov riešiť aj zníženie spotrebnej dane a dane z motorových vozidiel.
Jednou z požiadaviek dopravcov bolo aj zníženie poplatkov za servisný balíček s montážou palubnej jednotky a vrátane preplatkov. To sa splnilo, za pevné namontovanie palubnej jednotky v automobile pre výpočet mýta totiž zaplatia o 17 % menej. Namiesto 134,90 eura budú platiť 111,90 eura bez dane z pridanej hodnoty. Montáž palubnej jednotky pre dopravcov zabezpečuje Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia. Jeho generálny tajomník Pavol Reich v stredu informoval, že uvedené zníženie je pre nich definitívne. Rozdiel v cene pritom bude Česmad vracať dopravcom, ktorí poplatok zaplatili skôr, prostredníctvom dobropisu.
SITA