Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

01. januára 2018

Nepočujúci majú možnosť odoslať na tiesňové číslo 112 SMS správu



Nepočujúci majú od januára možnosť ozvať sa na tiesňové číslo 112 prostredníctvom krátkych textových správ (SMS). Zabezpečuje sa im tak rovnaký ...



Zdieľať
Ilustračné foto. Foto: TASR - Vladimír Benko/MV SR
Bratislava 1. januára (TASR) - Nepočujúci majú od januára možnosť ozvať sa na tiesňové číslo 112 prostredníctvom krátkych textových správ (SMS). Zabezpečuje sa im tak rovnaký prístup k tiesňovým službám. Vyplýva to z novely zákona o elektronických komunikáciách, ktorá nadobúda 1. januára 2018 účinnosť.


Tiesňové služby sú ľuďom prístupné bezplatne prostredníctvom národných čísiel tiesňového volania 158, 155 a 150 a prostredníctvom európskeho čísla tiesňového volania 112. "Prístup k tiesňovým službám však bol možný len prostredníctvom hlasového telefonického volania, čo bolo diskriminujúce voči občanom so sluchovým postihnutím a mohlo v špecifických prípadoch oddialiť poskytnutie pomoci osobám, ktoré boli obeťami násilnej trestnej činnosti," uvádza sa v novele, ktorú pripravilo ministerstvo dopravy spolu s ministerstvom vnútra.

Prístup na číslo 112 prostredníctvom SMS správy je tak alternatívnym prístupom ľudí k tiesňovým službám. Má slúžiť najmä ľuďom so sluchovým postihnutím, ale je vhodný aj pre ľudí v tiesni, pre ktorých nie je bezpečné telefonovať. Ide napríklad o obete a svedkov páchania násilnej trestnej činnosti.

Posielanie SMS správy na číslo 112 sa však nevzťahuje na cudzincov využívajúcich roaming. Takáto služba totiž nie je medzinárodne štandardizovanou a v zahraničí sa neposkytuje, cudzí mobilní operátori možnosť posielať takéto SMS správy nepodporujú. Slovenskí mobilní operátori tak nemajú technickú a ani právnu možnosť zabezpečiť posielanie takýchto SMS správ na číslo 112.

Na základe novely sa zároveň na Slovensku zabezpečí príjem a spracovanie volaní eCall. Volanie eCall je tiesňové volanie na číslo 112 z osobného alebo nákladného auta s hmotnosťou do 3,5 tony. Iniciované je buď manuálne posádkou auta v tiesni, alebo automaticky autom v prípade dopravnej nehody.

Od bežného tiesňového volania sa eCall líši tým, že okrem nadviazania hlasového spojenia operátora s posádkou auta je z vozidla prostredníctvom hlasového kanála automaticky odoslaná dátová veta. Tá obsahuje informácie o type vozidla, o jeho polohe a smere jazdy, type paliva a predpokladanom počte pasažierov.

Dostupnosť týchto údajov môže podľa ministerstva výrazne urýchliť zásah zložiek integrovaného záchranného systému a zabezpečiť pomoc v tiesni aj v prípade, že posádka auta nie je schopná v dôsledku dopravnej nehody komunikovať a privolať si pomoc sama.


Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
PITHART: Slováci z rozdelenia získali oveľa viac ako Česi
<< predchádzajúci článok
Minister obrany Gajdoš poďakoval vojakom v zahraničí za ich prácu