|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
21. mája 2009
Neparlamentným stranám prekáža, že im STV nedáva priestor
Mimoparlamentné strany sa cítia diskriminované Slovenskou televíziou (STV) pri ich prezentácii pred voľbami do Európskeho parlamentu (EP). Ich zástupcovia v Ústrednej volebnej komisii (ÚVK) pre voľby do ...
Zdieľať
BRATISLAVA 21. mája (WEBNOVINY) - Mimoparlamentné strany sa cítia diskriminované Slovenskou televíziou (STV) pri ich prezentácii pred voľbami do Európskeho parlamentu (EP). Ich zástupcovia v Ústrednej volebnej komisii (ÚVK) pre voľby do EP sa dnes dohodli, že vyšlú do STV troch ľudí, ktorí by mali s generálnym riaditeľom Štefanom Nižňanským rokovať o možnostiach informovania vo vysielaní. V komisii budú podpredsedníčka ÚVK Dagmar Skačanová (Liga), Eva Hlaváčová (Slobodné fórum) a Peter Pilinský (Strana zelených). Zo 17 politických subjektov, ktoré sa 6. júna budú uchádzať o hlasy voličov pre svojich kandidátov na europoslancov, je totiž v parlamente len šesť. Členovia ÚVK túto iniciatívu podporili, aj keď podľa Hlaváčovej ÚVK "nemá podľa zákona nariaďovať alebo vstupovať do právomocí médií". Podľa mimoparlamentných strán STV na rozdiel od Slovenského rozhlasu (SRo) nerobí k eurovoľbám žiadne diskusie, kde by mohli hovoriť o svojich prioritách. Jediné, čo im STV podľa zákona o eurovoľbách ponúkla, je platená politická reklama. A tá je podľa niektorých predstaviteľov malých strán pridrahá.
Ako ďalej pre médiá po dnešnom rokovaní ÚVK pre voľby do EP povedala členka komisie Eva Hlaváčová (Slobodné fórum), obrátiť sa chcú na všetky verejnoprávne médiá - STV, SRo aj TASR. Problém s prezentáciou však majú najmä v STV. Na plánovanom stretnutí s riaditeľom STV chcú zistiť, či STV môže pre nich vytvoriť priestor. Dostať by ho podľa nich mali už z dôvodu, že STV je verejnoprávna, platená najmä verejnosťou a má vyvážene informovať, dať rovnosť šancí všetkým kandidujúcim stranám. "Chceme, aby to bolo vo forme politických diskusií, ktoré sú obvyklé," zdôraznila Hlaváčová. Dodala, že napríklad v Českej republike, Rakúsku či Nemecku poskytujú verejnoprávne televízie aj neparlamentným stranám možnosť vystupovať v diskusiách, a tým aj priestor pre vlastnú prezentáciu. Podľa Hlaváčovej majú informácie, že STV nič takéto neplánuje.
Jeden 30-sekundový spot politickej reklamy stojí v STV na Jednotke 1140 eur a na Dvojke 320 eur. Rozhlas si od kandidujúcich subjektov pýta podľa svojho platného cenníka za 30-sekundový spot na Rádiu Slovensko od 140 do 570 eur. Najdrahšie sú rozhlasové spoty od 6:00 do 13:00, najlacnejšie od 19:00 do 05:00. Agentúru SITA o tom informovali STV a SRo. SRo prináša politickú reklamu k voľbám do EP, ktorú si politické strany a koalície platia samé, len na Rádiu Slovensko. Okrem nej však kandidujúce politické subjekty rozhlas ešte pred štartom kampane oslovil aj s ponukou účasti v diskusiách k eurovoľbám.
Podľa zákona o voľbách do EP verejnoprávne STV a SRo a súkromné televízie a rádiá môžu vyhradiť na politickú reklamu k voľbám do EP maximálne päť hodín vysielania, jeden subjekt môže dostať spolu najviac 30 minút. Platia si ju politické subjekty samy a médiá ju musia jasne odčleniť od ostatného vysielania oznamom, že ide o platenú politickú reklamu. Pre všetky politické subjekty musia zaistiť rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a zároveň zabezpečiť, aby ich spravodajské a publicistické relácie boli vyvážené a nestranné. Za porušenie pravidiel môžu od Rady pre vysielanie a retransmisiu dostať sankcie. O povinnosti vysielať diskusie k voľbám teda zákon nehovorí.
ÚVK sa dnes tiež uzniesla, že bude podnety na porušenia pravidiel informovania o voľbách do EP v tlači postupovať Tlačovej rade SR zriadenej pri Slovenskom syndikáte novinárov, informovala po zasadnutí ÚVK členka volebnej komisie za ĽS-HZDS Katarína Tóthová. Pred vlaňajšou novelou tlačového zákona tieto podnety posudzovalo a v prípade porušenia pravidiel aj pokutovalo ministerstvo kultúry. Po novele už túto právomoc nemá. V prípade elektronických médií - rozhlasu a televízie - ich podľa zákona ÚVK postúpi Rade pre vysielanie a retransmisiu. Zatiaľ podľa Tóthovej ÚVK nemá žiadne sťažnosti.
Ako dnes povedala zapisovateľka ÚVK pre voľby do EP Lívia Škultétyová, prípravy na eurovoľby sú hladké a viaceré organizačné činnosti sa stihli v predstihu.
SITA
Ako ďalej pre médiá po dnešnom rokovaní ÚVK pre voľby do EP povedala členka komisie Eva Hlaváčová (Slobodné fórum), obrátiť sa chcú na všetky verejnoprávne médiá - STV, SRo aj TASR. Problém s prezentáciou však majú najmä v STV. Na plánovanom stretnutí s riaditeľom STV chcú zistiť, či STV môže pre nich vytvoriť priestor. Dostať by ho podľa nich mali už z dôvodu, že STV je verejnoprávna, platená najmä verejnosťou a má vyvážene informovať, dať rovnosť šancí všetkým kandidujúcim stranám. "Chceme, aby to bolo vo forme politických diskusií, ktoré sú obvyklé," zdôraznila Hlaváčová. Dodala, že napríklad v Českej republike, Rakúsku či Nemecku poskytujú verejnoprávne televízie aj neparlamentným stranám možnosť vystupovať v diskusiách, a tým aj priestor pre vlastnú prezentáciu. Podľa Hlaváčovej majú informácie, že STV nič takéto neplánuje.
Jeden 30-sekundový spot politickej reklamy stojí v STV na Jednotke 1140 eur a na Dvojke 320 eur. Rozhlas si od kandidujúcich subjektov pýta podľa svojho platného cenníka za 30-sekundový spot na Rádiu Slovensko od 140 do 570 eur. Najdrahšie sú rozhlasové spoty od 6:00 do 13:00, najlacnejšie od 19:00 do 05:00. Agentúru SITA o tom informovali STV a SRo. SRo prináša politickú reklamu k voľbám do EP, ktorú si politické strany a koalície platia samé, len na Rádiu Slovensko. Okrem nej však kandidujúce politické subjekty rozhlas ešte pred štartom kampane oslovil aj s ponukou účasti v diskusiách k eurovoľbám.
Podľa zákona o voľbách do EP verejnoprávne STV a SRo a súkromné televízie a rádiá môžu vyhradiť na politickú reklamu k voľbám do EP maximálne päť hodín vysielania, jeden subjekt môže dostať spolu najviac 30 minút. Platia si ju politické subjekty samy a médiá ju musia jasne odčleniť od ostatného vysielania oznamom, že ide o platenú politickú reklamu. Pre všetky politické subjekty musia zaistiť rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času a zároveň zabezpečiť, aby ich spravodajské a publicistické relácie boli vyvážené a nestranné. Za porušenie pravidiel môžu od Rady pre vysielanie a retransmisiu dostať sankcie. O povinnosti vysielať diskusie k voľbám teda zákon nehovorí.
ÚVK sa dnes tiež uzniesla, že bude podnety na porušenia pravidiel informovania o voľbách do EP v tlači postupovať Tlačovej rade SR zriadenej pri Slovenskom syndikáte novinárov, informovala po zasadnutí ÚVK členka volebnej komisie za ĽS-HZDS Katarína Tóthová. Pred vlaňajšou novelou tlačového zákona tieto podnety posudzovalo a v prípade porušenia pravidiel aj pokutovalo ministerstvo kultúry. Po novele už túto právomoc nemá. V prípade elektronických médií - rozhlasu a televízie - ich podľa zákona ÚVK postúpi Rade pre vysielanie a retransmisiu. Zatiaľ podľa Tóthovej ÚVK nemá žiadne sťažnosti.
Ako dnes povedala zapisovateľka ÚVK pre voľby do EP Lívia Škultétyová, prípravy na eurovoľby sú hladké a viaceré organizačné činnosti sa stihli v predstihu.
SITA