![]() |
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
![]() |
||||||
Sobota 22.2.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
![]() |
||||||
Meniny má Etela
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
29. januára 2016
Nemec Karl Friedrich Benz získal pred 130 rokmi patent na automobil
Na snímke Karl Fridrich Benz a jeho prvý patentovaný automobil z roku 1886.
Zdieľať

Karl Friedrich Benz experimentoval na vývoji dvojtaktného motora, pohonu pre svoje motorové vozidlo, od roku 1880. Niekoľko rokov sa venoval zdokonaľovaniu tohto trojkolesového dopravného prostriedku, ktorý sa v roku 1886 stal prvým motorovým automobilom na svete. Vozidlo počas krátkych skúšobných jázd verejnosť zaujalo, no ľudia novému výmyslu nedôverovali a kupci naň sa nenašli.
Bertha Benzová, manželka majiteľa patentu sa rozhodla ukázať, že vozidlo je vhodné aj na dlhšie cesty. S dvoma synmi vo veku 13 a 15 rokov, ktorí vedeli vozidlo obsluhovať, bez vedomia svojho manžela podnikla 5. augusta 1888 dlhú 100 kilometrovú predvádzaciu púť z Mannhaimu, kde rodina žila, do Pforzheimu k svojim rodičom. Počas cesty sa posádka moderného dopravného prostriedku musela vyrovnať s mnohými technickými problémami. Pani Bertha ich vyriešila prakticky. Ihlicou do vlasov prečistila karburátor, podväzkom nahradila predratú izoláciu káblov, sedliakov na poli využila pri tlačení automobilu do kopca a benzín doplnila v lekárni. Pri dobrodružnej ceste sa spotrebovalo na chladenie motora 150 litrov vody. Jej cesta mala veľký úspech a dostala sa aj na stránky tlače. Týmto reklamným ťahom pani Bertha preukázala, že motorové vozidlo jej manžela má svoje miesto v modernom svete.
Štvorkolesové vozidlá začal Benz vyrábať od roku 1891. Jeho firma Benz Velo začala s masovou produkciou automobilov v roku 1893. O šesť rokov neskôr sa Benz utiahol na dôchodok. Hoci sa jeho firma v roku 1926 firma spojila s Daimlerom, ďalším šikovným autorom motorového vozidla, dvaja významní priekopníci automobilovej dopravy sa údajne nikdy osobne nestretli.