Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

28. septembra 2005

Nedostavaná diaľnica odplaší investorov



Zastavenie výstavby úseku R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie bude mať podľa primátora mesta Žiar nad Hronom Ivana Černaja katastrofálne následky.



Zdieľať
Najvyšší súd totiž vyniesol rozsudok v prospech občianskeho združenia Svätokrížsky občiansky spolok (SOS), ktoré na súde napadlo územné rozhodnutie vydané Krajským úradom v Banskej Bystrici v súčinnosti s Mestským úradom v Žiari nad Hronom. Jadrom sporu je trasa v katastri Ladomierska Vieska, pričom ide o niekoľkostometrový úsek. „SOS v tomto prípade napadlo procesnú stránku projektu, ako napríklad nedostatočnú informovanosť či problematiku posudzovania jednotlivých variantov trasy,“ uviedol riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Dušan Faktor.
„Je to tragédia pre celý región. Výhrady, ktoré predložilo SOS, sú neopodstatnené. Dá sa povedať, že týmto krokom sme si odplašili investorov, pretože pre rozvoj investícií je diaľnica viac ako potrebná,“ konštatoval Černaj. Ako dodal, je možné, že mesto po rokovaní s právnikmi zváži kroky proti tomuto združeniu.
„Necítime sa zodpovední za brzdenie výstavby diaľnice, dovolávali sme sa iba zákonnosti procesu a súd nám dal za pravdu,“ uviedla predsedníčka SOS Mária Simanová. Tá zároveň tvrdí, že pôvodná trasa bola protizákonná a jej dokončenie by malo katastrofálne dosahy na už aj tak znehodnotené životné prostredie. „Žiadne mesto nevedie diaľnicu stredom medzi riekou a parkom a nebuduje ju na násype,“ myslí si Simanová. Iný názor má primátor mesta Ivan Černaj. „Variant trasy, ktorý bol zvolený, je najlepší, pretože nikomu nelikviduje majetok, nikomu nejde cez rodinné domy ani firmy. Prístupová cesta k Hronu by nijakým spôsobom nebola obmedzená,“ oponuje Černaj.
Na založenie Svätokrížskeho občianskeho spolku bolo potrebných najmenej 250 nespokojných občanov. Ako dodala predsedníčka spolku Mária Simanová, skutočný počet členov je niekoľkonásobne vyšší. Presný počet však neuviedla.

Zdržanie výstavby bude mať následky
Zdržanie výstavby by podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Dušana Faktora v najlepšom prípade predstavovalo niekoľko mesiacov až pol roka, v najhoršom až niekoľko rokov. „Horšia alternatíva by spočívala v návrate k prípravnému konaniu, ktoré v tomto prípade trvalo 5 rokov,“ konštatoval Faktor. Vynesením rozsudku predstavujú priame straty takmer 17 miliónov korún. „Ide o sumu peňazí, ktorá sa požila na výkup pozemkov,“ vysvetlil Faktor. Nepriame straty, spôsobené oneskorením, nevedel vyčísliť.
 
Petra Čeredějevová


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Chcú zjednotiť platobné systémy
<< predchádzajúci článok
V skratke