|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Štvrtok 21.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Elvíra
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
Ilustračná snímka Foto: TASR/František Iván
Bratislava 20. októbra (TASR) – Osobná aj nákladná cestná doprava zápasia s nedostatkom vodičov. Podľa prezidenta združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Pavla Jančoviča chýba v doprave približne 1200 vodičov."Medzi vodičmi je hlboký nedostatok. To neplatí len u slovenských dopravcov, to platí aj v okolitých krajinách," opísal Jančovič na tlačovej konferencii v Bratislave. Členovia združenia by tak podľa jeho slov okamžite vedeli umiestniť 1200 autobusárov alebo kamionistov.
Pokojne by sa však podľa neho uplatnilo aj 5000 vodičov. "Pretože dnes nerozvíjame spoločnosti, držíme počty áut na určitom limite, lebo nemáme dostatok vodičov. V prípade dostatku vodičov by sme rozširovali vozový park, pretože hospodárstvo relatívne funguje a priestor na zamestnávanie tu je," dodal Jančovič.
Nedostatok vodičov súvisí podľa združenia aj s minimálnym vekom, kedy je možné začať jazdiť ako vodič kamióna a autobusu. Momentálne môžu vodiči kamiónov jazdiť od 21 rokov a vodiči autobusov od 24 rokov.
Česmad Slovakia by preto uvítal zmenu, a teda že na domácom trhu by mohli vodiči kamiónov jazdiť od 18 rokov a vodiči autobusov od 21 rokov. Podľa viceprezidenta združenia Petra Sádovského umožňuje takéto zníženie veku pre vnútroštátnu dopravu aj európska legislatíva, a takto to na Slovensku fungovalo aj v minulosti.
"Verím, že sa nám podarí zmeniť tieto vekové hranice, aby sme boli konkurencieschopní nielen doma, ale aj v zahraničí," dodal Sádovský. Takýto znížený vek pre vodičov totiž podľa neho platí napríklad aj vo všetkých ostatných krajinách V4.
Dopravcom by takýto krok podľa združenia umožnil podchytiť vodičov skôr, a nie až vo veku 21 rokov, pretože za tri roky od ukončenia školy sa už zamestnajú v inom sektore. Okrem toho, podľa Sádovského vždy platilo, že nákladná doprava bola praktickou prípravou pre autobusovú dopravu. Mladí vodiči takto získavali prax a od 21 rokov mohli nastúpiť do autobusovej dopravy.
S takýmto návrhom podľa Jančoviča súhlasí aj ministerstvo dopravy. Kompetenciu na úpravu zákona má však podľa neho ministerstvo vnútra. "Minister dopravy požiadal ministra vnútra o takúto úpravu," priblížil Jančovič. Rokovania s týmto rezortom podľa neho naznačujú, že problémy by nemali nastať a predpokladá, že zmena by sa mohla zaviesť do praxe. A to s podmienkou, že do veku 19 rokov by pri takomto vodičovi sedel ešte druhý vodič. Česmad v tom nevidí prekážku a verí, že pri najnovšej úprave zákona o cestnej premávke sa zmena presadí.
Združenie zároveň kritizuje aj navrhovaný takzvaný cestný balíček. Ide o sériu opatrení pre dopravu, ktorý predstavila Európska komisia. Podľa Česmadu prináša niekoľko pozitívnych zmien, ale prevládajú tie negatívne. Združenie opísalo viaceré podľa neho kritické body, napríklad v súvislosti s odpočinkom vodičov pri preprave.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR