|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
09. februára 2009
NDS tají zmluvu s víťazom tendra na elektronické mýto
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) odmietla sprístupniť zmluvu, ktorú podpísala s víťazom tendra na elektronický výber mýta. Agentúra SITA sprístupnenie zmluvy žiadala v zmysle zákona o ...
Zdieľať
BRATISLAVA 9. februára (WEBNOVINY) - Národná diaľničná spoločnosť (NDS) odmietla sprístupniť zmluvu, ktorú podpísala s víťazom tendra na elektronický výber mýta. Agentúra SITA sprístupnenie zmluvy žiadala v zmysle zákona o slobodnom prístupe k informáciám. Podľa právnika Petra Wilflinga zo združenia Občan a demokracia je konanie NDS v tomto prípade protiprávne. Na žiadosť o zverejnenie zmluvy nereagovalo ani víťazné konzorcium SkyToll, a.s.
V odpovedi podpísanej generálnym riaditeľom NDS Igorom Chomom a členom predstavenstva NDS Rastislavom Noskovičom sa uvádza, že "sprístupnenie informácií týkajúcich sa zmluvy na komplexnú službu elektronického výberu mýta nespadá pod taxatívne vymenované informácie, ktoré musí NDS sprístupniť". Zákon o slobodnom prístupe k informáciám totiž taxatívne vymenúva, že povinná osoba musí sprístupniť len informácie o hospodárení s verejnými prostriedkami, nakladaní s majetkom štátu a o obsahu, plnení a činnostiach vykonávaných na základe zmluvy. Prečo táto konkrétna zmluva a prostriedky, ktoré budú vynaložené na mýtny systém, do tejto definície nepatria, NDS nevysvetlila.
"Zmluva o elektronickom mýte spadá pod zákon o slobode informácií. Štát do NDS vložil svoj majetok a celá diaľničná spoločnosť je vlastne majetkovou hodnotou vo vlastníctve štátu. Preto sa aj zmluva o mýte týka nakladania s majetkom štátu a NDS ju musí sprístupniť. Zverejnenie zmluvy, ktorá je výsledkom najväčšieho tendra v histórii Slovenska, je jednoznačne vo verejnom záujme. Nesprístupnenie zmluvy zo strany diaľničnej spoločnosti je protiprávne," uviedol pre SITA k tejto problematike právnik Peter Wilfling zo združenia Občan a demokracia. Wilfling sa v združení zaoberá najmä presadzovaním rešpektovania účasti verejnosti na rozhodovaní a uplatňovaním zákona o slobodnom prístupe k informáciám.
Satelitný mýtny systém v SR má vybudovať spoločnosť SkyToll, a.s., ktorú založili členovia víťazného konzorcia SanToll - Ibertax. NDS podpísala zmluvu so SkyToll 13. januára tohto roku s tým, že systém má byť sprevádzkovaný k 1. januáru 2010. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 tis. kilometrov. Zmluva bola uzatvorená na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Za SanTollom je francúzska diaľničná spoločnosť Sanef, kto stojí za Ibertaxom, nie je známe. Uvedené konzorcium predložilo najvyššiu cenovú ponuku na vybudovanie a prevádzkovanie mýtneho systému, a to 716,04 mil. € bez dane z pridanej hodnoty. Najnižšiu cenu v tendri na výber mýta predložilo konzorcium Slovakpass, a to 530,16 mil. €. Slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 547,28 mil. € a konzorcium rakúskej spoločnosti Kapsch 629,71 mil. €. Všetky tri zvyšné konzorciá boli z tendra vylúčené.
SITA
V odpovedi podpísanej generálnym riaditeľom NDS Igorom Chomom a členom predstavenstva NDS Rastislavom Noskovičom sa uvádza, že "sprístupnenie informácií týkajúcich sa zmluvy na komplexnú službu elektronického výberu mýta nespadá pod taxatívne vymenované informácie, ktoré musí NDS sprístupniť". Zákon o slobodnom prístupe k informáciám totiž taxatívne vymenúva, že povinná osoba musí sprístupniť len informácie o hospodárení s verejnými prostriedkami, nakladaní s majetkom štátu a o obsahu, plnení a činnostiach vykonávaných na základe zmluvy. Prečo táto konkrétna zmluva a prostriedky, ktoré budú vynaložené na mýtny systém, do tejto definície nepatria, NDS nevysvetlila.
"Zmluva o elektronickom mýte spadá pod zákon o slobode informácií. Štát do NDS vložil svoj majetok a celá diaľničná spoločnosť je vlastne majetkovou hodnotou vo vlastníctve štátu. Preto sa aj zmluva o mýte týka nakladania s majetkom štátu a NDS ju musí sprístupniť. Zverejnenie zmluvy, ktorá je výsledkom najväčšieho tendra v histórii Slovenska, je jednoznačne vo verejnom záujme. Nesprístupnenie zmluvy zo strany diaľničnej spoločnosti je protiprávne," uviedol pre SITA k tejto problematike právnik Peter Wilfling zo združenia Občan a demokracia. Wilfling sa v združení zaoberá najmä presadzovaním rešpektovania účasti verejnosti na rozhodovaní a uplatňovaním zákona o slobodnom prístupe k informáciám.
Satelitný mýtny systém v SR má vybudovať spoločnosť SkyToll, a.s., ktorú založili členovia víťazného konzorcia SanToll - Ibertax. NDS podpísala zmluvu so SkyToll 13. januára tohto roku s tým, že systém má byť sprevádzkovaný k 1. januáru 2010. Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 tis. kilometrov. Zmluva bola uzatvorená na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Za SanTollom je francúzska diaľničná spoločnosť Sanef, kto stojí za Ibertaxom, nie je známe. Uvedené konzorcium predložilo najvyššiu cenovú ponuku na vybudovanie a prevádzkovanie mýtneho systému, a to 716,04 mil. € bez dane z pridanej hodnoty. Najnižšiu cenu v tendri na výber mýta predložilo konzorcium Slovakpass, a to 530,16 mil. €. Slovensko-švajčiarske združenie ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 547,28 mil. € a konzorcium rakúskej spoločnosti Kapsch 629,71 mil. €. Všetky tri zvyšné konzorciá boli z tendra vylúčené.
SITA