|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Utorok 5.11.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Imrich
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
29. júna 2010
NDS musí vrátiť Strabag a Váhostav do súťaže na R4
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) vyhovel námietke združeniu firiem Strabag, s.r.o. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina proti vyradeniu z tendra na výstavbu úseku rýchlostnej cesty R4 ...
Zdieľať
Foto: SITA/AP BRATISLAVA 29. júna (WEBNOVINY) - Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) vyhovel námietke združeniu firiem Strabag, s.r.o. Bratislava a Váhostav-SK, a.s. Žilina proti vyradeniu z tendra na výstavbu úseku rýchlostnej cesty R4 Košice - Milhosť po hranicu s Maďarskom. Úrad zrušil rozhodnutie Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. o vylúčení uchádzača a nariadil jeho zaradenie do verejnej súťaže. Agentúru SITA o tom v utorok informovala hovorkyňa Úradu pre verejné obstarávanie Helena Fialová. Diaľničná spoločnosť bude musieť opätovne vyhodnotiť ponuky záujemcov v tendri na výstavbu R4. NDS podľa zistenia úradu v súťažných podkladoch preniesla ťarchu prípadnej nesprávnej cenotvorby na uchádzačov. Zároveň nepostupovala v súlade s princípom rovnakého zaobchádzania, nediskriminácie a transparentnosti.
"Tento nesúlad vyplýva zo skutočnosti, že jednotliví uchádzači boli vyzvaní na vysvetlenie cien určitých položiek predmetu zákazky bez akéhokoľvek racionálneho kľúča, na základe účelového výberu položiek u jednotlivých uchádzačov. Iní uchádzači pri uvedených položkách neboli vyzvaní na ich vysvetlenie, hoci v návrhoch cien týchto položiek boli viackrát lacnejší, ako dotazovaní uchádzači a naopak," zdôvodnila Fialová rozhodnutie úradu.
Napríklad v jednej položke diaľničná spoločnosť požiadala o vysvetlenie ponuky vyradeného združenia firiem a dvoch iných uchádzačov, nežiadala ju však objasniť u ďalších troch uchádzačov. "Uvedený postup kontrolovaného (NDS) je navyše absolútne nepreskúmateľný, nakoľko vôbec nie je zrejmé, čo kontrolovaný sledoval položením otázok ohľadne cenotvorby niektorých položiek u niektorých uchádzačov, ani čo malo byť požadovanými vysvetleniami uchádzačov objasnené," dodala Fialová.
Generálny riaditeľ NDS Igor Choma pre agentúru SITA minulý týždeň pripustil zrušenie tendra na R4. "Akonáhle dostaneme rozhodnutie ÚVO, komisia vyhodnotí súťaž. Nie je vylúčené, že proti vyhodnoteniu sa opäť odvolajú neúspešní uchádzači. Ten proces podľa mňa ešte bude na dlhé lakte," dodal Choma.
V tendri na R4 s predpokladanou hodnotou stavebných prác 116,82 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty podala najnižšiu cenovú ponuku spoločnosť Skanska, a to 78 mil. eur. Náklady na stavbu komunikácie podľa štátnej expertízy predstavujú 135,82 mil. eur bez dane v cenovej úrovni roka 2008. NDS pôvodne plánovala, že stavba úseku R4 sa začne vo februári tohto roka, termín začatia prác následne posunula na jún. Stavba mala byť dokončená najprv vo februári 2013, najnovšie v júni toho istého roka.
NDS musí pre porušenie pravidiel verejného obstarávania zrušiť aj tender na výstavbu žilinského úseku diaľnice D3 Strážov - Brodno. ÚVO to zistil počas kontroly postupu zadávania zákazky pred uzavretím zmluvy. O rozhodnutí informoval pred vyše dvoma týždňami. O vykonanie kontroly požiadalo ministerstvo dopravy. Plánovaná výstavba diaľnice okolo Žiliny sa tak opäť oneskorí. Diaľničná spoločnosť podľa úradu nedostatočne vypracovala súťažné podklady, pričom medzi oznámením o vyhlásení tendra a súťažnými podkladmi nebol súlad.
V tendri na D3 za predpokladanú cenu 269,38 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty predložila najnižšiu cenovú ponuku spoločnosť Skanska BS, a.s. (od apríla súčasť Skanska SK, a.s.), a to 163,4 mil. eur bez dane. Keďže podľa Chomu presvedčila NDS o opodstatnenosti svojej značne nižšej ceny oproti predpokladanej hodnote, očakávalo sa, že zákazku na D3 získa. Diaľničná spoločnosť pôvodne predpokladala, že výstavba D3 začne v októbri 2009, neskôr plán zmenila na marec tohto roka. Stavba mala byť ukončená pôvodne v marci 2012, najnovšie by mala byť hotová vo februári 2014. Náklady na stavbu diaľnice podľa štátnej expertízy predstavovali 280,79 mil. eur bez dane v cenovej úrovni roka 2008.
SITA
"Tento nesúlad vyplýva zo skutočnosti, že jednotliví uchádzači boli vyzvaní na vysvetlenie cien určitých položiek predmetu zákazky bez akéhokoľvek racionálneho kľúča, na základe účelového výberu položiek u jednotlivých uchádzačov. Iní uchádzači pri uvedených položkách neboli vyzvaní na ich vysvetlenie, hoci v návrhoch cien týchto položiek boli viackrát lacnejší, ako dotazovaní uchádzači a naopak," zdôvodnila Fialová rozhodnutie úradu.
Napríklad v jednej položke diaľničná spoločnosť požiadala o vysvetlenie ponuky vyradeného združenia firiem a dvoch iných uchádzačov, nežiadala ju však objasniť u ďalších troch uchádzačov. "Uvedený postup kontrolovaného (NDS) je navyše absolútne nepreskúmateľný, nakoľko vôbec nie je zrejmé, čo kontrolovaný sledoval položením otázok ohľadne cenotvorby niektorých položiek u niektorých uchádzačov, ani čo malo byť požadovanými vysvetleniami uchádzačov objasnené," dodala Fialová.
Generálny riaditeľ NDS Igor Choma pre agentúru SITA minulý týždeň pripustil zrušenie tendra na R4. "Akonáhle dostaneme rozhodnutie ÚVO, komisia vyhodnotí súťaž. Nie je vylúčené, že proti vyhodnoteniu sa opäť odvolajú neúspešní uchádzači. Ten proces podľa mňa ešte bude na dlhé lakte," dodal Choma.
V tendri na R4 s predpokladanou hodnotou stavebných prác 116,82 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty podala najnižšiu cenovú ponuku spoločnosť Skanska, a to 78 mil. eur. Náklady na stavbu komunikácie podľa štátnej expertízy predstavujú 135,82 mil. eur bez dane v cenovej úrovni roka 2008. NDS pôvodne plánovala, že stavba úseku R4 sa začne vo februári tohto roka, termín začatia prác následne posunula na jún. Stavba mala byť dokončená najprv vo februári 2013, najnovšie v júni toho istého roka.
NDS musí pre porušenie pravidiel verejného obstarávania zrušiť aj tender na výstavbu žilinského úseku diaľnice D3 Strážov - Brodno. ÚVO to zistil počas kontroly postupu zadávania zákazky pred uzavretím zmluvy. O rozhodnutí informoval pred vyše dvoma týždňami. O vykonanie kontroly požiadalo ministerstvo dopravy. Plánovaná výstavba diaľnice okolo Žiliny sa tak opäť oneskorí. Diaľničná spoločnosť podľa úradu nedostatočne vypracovala súťažné podklady, pričom medzi oznámením o vyhlásení tendra a súťažnými podkladmi nebol súlad.
V tendri na D3 za predpokladanú cenu 269,38 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty predložila najnižšiu cenovú ponuku spoločnosť Skanska BS, a.s. (od apríla súčasť Skanska SK, a.s.), a to 163,4 mil. eur bez dane. Keďže podľa Chomu presvedčila NDS o opodstatnenosti svojej značne nižšej ceny oproti predpokladanej hodnote, očakávalo sa, že zákazku na D3 získa. Diaľničná spoločnosť pôvodne predpokladala, že výstavba D3 začne v októbri 2009, neskôr plán zmenila na marec tohto roka. Stavba mala byť ukončená pôvodne v marci 2012, najnovšie by mala byť hotová vo februári 2014. Náklady na stavbu diaľnice podľa štátnej expertízy predstavovali 280,79 mil. eur bez dane v cenovej úrovni roka 2008.
SITA